• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe vaak en wanneer Decon-wash?

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af hoe vaak jullie een decon-wash doen, hoe jullie beslissen dat het nodig is en wat jullie dan allemaal doen? De wasstraat behoort ook tot een decon-wash, naar mijn mening.

Bijvoorbeeld; bij witte/zilveren auto's kan je na enige tijd oranje spikkels zien, roest van remstofdeeltjes. Is op zich een goede indicatie voor een decon-wash, maar denk eigenlijk dat je dan al te laat bent. Het liefst verwijder je die deeltjes voordat ze gaan roesten, lijkt mij.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Wat is jouw definitie van Decon-wash ?

Als de auto in een bescherming staat is een eenvoudige wasbeurt vaak voldoende om hem weer toonbaar te maken
Ik waste net de wintervelgen die in een coating staan. Ben echt met 15 minuten klaar, binnen / buiten en de banden

Wat vliegroest betreft, ik zou het niet zover laten komen dat het oranje ziet
zeker niet op een witte auto
 
Met een decon-wash bedoel ik een reiniging die al het vuil van je auto afhaalt, wat er in principe niet vanaf gaat met een "normale" autoshampoo (Ph-neutraal).

Welke spullen gebruik je dan voor het reinigen van de velgen?
 
Wanneer het nodig is ;)

Als je de auto gewassen hebt en de lak voelt nog ruw aan, er zit nog vuil op wat je eraf wilt hebben of omdat het alweer een hele tijd geleden is.

Decon (leuke engelse benaming weer) betekend niks anders dan ontdoen van vervuiling.

Ijzer verwijderaar en klei-en is volgens mij een stap die je moet doen bij ruwe lak.
Teer verwijderaar voor de plekjes die je niet schoon krijgt.
Strippende shampoo of voorwas wanneer je een lekkere nieuwe start wilt
 
De truc zit em er met name in dat de auto zo goed als constant bescherming heeft want dan zie je dat vuil zich veel minder snel hecht.
Imo is bijhouden het relaas
 
Velgen doe ik bij een wissel met verdunde Poorboys APC+D, ik denk 1:40 zie je nog net de oranje kleur van
Dat is handig omdat ik de banden gelijk mee doe en bescherm zodra ze droog zijn

Voor de controle van de lak op vervuiling kan je een boterhamzakje (kunststof) om je hand doen
Dat zakje zachtjes over de lak halen. Voel je haken als er vuil is wat om kleien vraagt
 
Wanneer het nodig is ;)

Als je de auto gewassen hebt en de lak voelt nog ruw aan, er zit nog vuil op wat je eraf wilt hebben of omdat het alweer een hele tijd geleden is.

Decon (leuke engelse benaming weer) betekend niks anders dan ontdoen van vervuiling.

Ijzer verwijderaar en klei-en is volgens mij een stap die je moet doen bij ruwe lak.
Teer verwijderaar voor de plekjes die je niet schoon krijgt.
Strippende shampoo of voorwas wanneer je een lekkere nieuwe start wilt

Wat is de nederlandse benaming? Ik denk ook dat een ruw aanvoelende lak, na een normale wasbeurt, een goede indicatie is. Van kleien ben ik niet heel overtuigd. Van wat ik begrepen heb schaaft het slechts de toppen van de vastzittende vervuiling af, ongeacht de kleisoort. Klei reinigt volgens mij dus ook niet vervuiling uit de poriën van de lak.

Ik denk dat een combo van een licht zure shampoo en een sterk alkalische reiniger de lak beter reinigt, omdat zo de meeste vervuiling wordt opgelost en dus in principe beter verwijdert als met klei. Maar is dat wel nodig? Vraag mij ok af wat dit voor effect heeft op rubbers en kunstoffen. Banden (rubber) worden vaak gereinigd met APC (alkalisch), maar ik vraag mij dus ook af of dit niet meer kwaad als goed doet (uitdroging). Voor blank metaal werkt het zuur corrosief (maar met zuur bestrijd je ook roest??), echter het alkalische anti-corrosief. Een fallout-remover (Ph-neutraal) reageert enkel met ijzer(deeltjes )volgens mij en werkt dus niet zoals een zure reiniger. Weet iemand daar meer over?

En hoe zit dit allemaal als je een keramische coating hebt, of een wax, of en sealant? Hebben coatings over het algemeen ook porieën?
Ik heb me nog niet echt verdiept in Coatings, waxen en sealants.

Teer en rubber zullen altijd met een speciale reiniger verwijdert moeten worden.

Ik denk niet dat ikantwoord krijg op al mijn vragen, dus ik zal nog wel een tijdje op 'onderzoek' zijn. Ik probeer van alles het achterliggende een beetje te leren. WAAROM we doen wat we doen. Ik kijk dan ook achter de schermen bij autowasstraten, hoe die te werk gaan. Dit is immers een miljarden-industrie, die weten op zich wel wat ze doen (maar ten kosten van wat?). Na zelfs de goedkoopste beurt bij een goede wasstraat (met een lang durende voorwas) voelt de lak ook echt glad aan. Mag ook wel na, na een Ph van 0 en 14 gezien te hebben, rotklappen van de borstels en 400 Bar waterdruk.
 
De truc zit em er met name in dat de auto zo goed als constant bescherming heeft want dan zie je dat vuil zich veel minder snel hecht.
Imo is bijhouden het relaas
Dus met regelmatig (Wekelijks?) wassen is een decon-wash bij jou eigenlijk bijna nooit nodig? Jouw auto (mooi ding, wij hadden ooit de 320I, was eigenlijk al te snel, reedt geweldig) is zwart, wat i.i.g. al scheelt met roestvorming van ijzerdeeltjes op de lak.
 
Velgen doe ik bij een wissel met verdunde Poorboys APC+D, ik denk 1:40 zie je nog net de oranje kleur van
Dat is handig omdat ik de banden gelijk mee doe en bescherm zodra ze droog zijn

Voor de controle van de lak op vervuiling kan je een boterhamzakje (kunststof) om je hand doen
Dat zakje zachtjes over de lak halen. Voel je haken als er vuil is wat om kleien vraagt
Goede tip! Ik had ook ooit gehoord dat het met een pasje goed te voelen is.
 
Creditcard of betaalpas zou ik niet doen, dat krast als de ziekte
Kleien doe je inderdaad voor de vervuiling die op de lak ligt en niet voor vuil in de lak
Vuil in de lak doe je met een cleaner, of je voorkomt diepe vervuiling (jn de lak) met een bescherming

Wat je gebruikt om schoon te maken hangt af van het soort vuil en de soort bescherming
Een wax los je deels op tijdens het wassen zodat het vastgehechte vuil mee weg wast
Bij een coating hecht het vuil minder en is verwijderen eenvoudiger dus softe shampoo mogelijk
Ga je combineren (foam en wassen) is het weer een ander verhaal

Allemaal al eens besproken op dit forum, zoekfunctie wijst de weg
 
Dus met regelmatig (Wekelijks?) wassen is een decon-wash bij jou eigenlijk bijna nooit nodig? Jouw auto (mooi ding, wij hadden ooit de 320I, was eigenlijk al te snel, reedt geweldig) is zwart, wat i.i.g. al scheelt met roestvorming van ijzerdeeltjes op de lak.
Idd regelmatig wassen en ik detail/polijst de auto 2x in het jaar 1x voor jaar en 1x najaar.
De aanwezige vervuiling valt bij mij dan reuze mee ,na het polijsten zet ik em in een sio2 wax zoals bv Waxaddict Quartz/Vortex of Angelwax enigma beide hebben een lange standtijd en goede hydrofobische eigenschappen
Na de wasbeurt loop ik de wagen ook na met een detailspray evt nog om de bescherming te boosten.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
De Nederlandse benaming is decontaminatie. Hetzelfde dus als in het Engels. Verwijderen/ontdoen van vervuiling.

Als je van plan bent om met een bankpasje over je lak te gaan, kan je net zo goed meteen de auto door de krasstraat halen... o_O

Ik ben benieuwd naar je bronnen voor wat betreft dat verhaal over het kleien. Als je het eens gaat doen, dan zal je zelf voelen dat terwijl je aan het kleien bent, de lak eerst ofwel hakerig of plakkerig aanvoelt en vervolgens glad, zien hoe je klei vervuilt en ervaren hoe je lak erna glad aanvoelt.

Gebruik je nu een LSP (= last step product) oftewel wax, sealant of coating?
 
Soms is het so simpel. Rolt alleen niet heel lekker over de tong o_O

Zeker waar haha, met een plastic zakje en de hand lijkt mij dan inderdaad een beter plan.

Ik heb dit van verschillende bronnen, voornamelijk professionals en vertegenwoordigers van bedrijven. Ook heb ik een afkeer tegen kleien vanwege de hogere kans op marring of zelfs dieper krassen. Dat je lak daarna glad voelt is geen twijfel over mogelijk, heb het al een aantal keren gedaan.

En het is onhandig :). Ik ben al aardig wat klonten verloren aan moeder aarde. Ik heb nog geen ervaring met synthetische klei, maar dat lijkt me wel goed werken.

Ik heb nog geen vast systeem. Ik heb wat ervaring met paste waxes en vloeibare was van verschillende merken, allen niet naar wens, om meerdere reden. Ik heb wel gemerkt dat een auto in de wax makkelijker schoon wordt, absoluut.

Ik ben benieuwd naar Optimum Car Wax. Makkelijk en Obsessed Garage vind het er top uitzien.
 
Vertegenwoordigers van wat voor bedrijven? Mensen die een andere aanpak dan kleien om vervuiling te verwijderen verkopen, neem ik dan maar even aan?

Zelf ervaring met marring tijdens het kleien? Dat kan meerdere oorzaken hebben, zoals onvoldoende decontaminatie vooraf (bijv. ontijzeren), onvoldoende glijmiddel gebruiken, teveel druk gebruiken, de klei onvoldoende omvouwen... En diepere krassen? Zelf ooit ervaren of van horen zeggen? (die vertegenwoordigers?) Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord...

Tip als je regelmatig klei laat vallen: zet een teiltje o.i.d. onder de plek waar je aan verticale delen werkt. ;)

Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor waxen je zoal geprobeerd hebt en waarom die niet goed bevallen zijn. (Dit zou bijvoorbeeld ook aan een slechte voorbereiding (of verwerking) kunnen liggen)

Staar je niet teveel blind op een bepaald merk of type wax (of op een of andere YouTuber...). Genoeg prima waxen verkrijgbaar.
 
Daar heb je inderdaad gelijk in, genoeg goede waxen verkrijgbaar. Merkenvoorkeur ben ik wel schuldig aan... Bilt Hamber, Koch Chemie en Optimum Polymer Technologies zijn momenteel m'n absolute favorieten.

Ik denk dat je gelijk hebt dat een goede fallout verwijderaar vantevoren veel verschil zal maken, voor kans op bekrassingen. Goede tip van het tijltje.


Dit is een vervolg op een video van een uur.