• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hologrameffect na uitpoetsen wax

Ketoembar

Detailing addict
30 jul 2010
94
65
Beste kenners,

Ik heb nu al twee auto's waar ik na een detail een hologrameffect heb na het uitpoetsen van de wax.
Ik heb dit nog nooit eerder gehad.
Tot aan de glaze gaat het perfect. Lak hartstikke strak bij beide auto's.
Dan de wax aanbrengen en na de swipetest uitpoetsen. Dan schrikken.

Het vreemde is dat ik bij beide auto's verschillende producten en waxen heb gebruikt.
Ik moest dus zoeken naar een gemene deler in de twee. Ik kom dan op de fingermitt van dodo. Die gebruik ik al veel langer op verschillende auto's .

Maar toch is dit het enige wat ik op beide auto's heb gebruikt.
Zou het kunnen dat ik deze mitt niet goed schoon maak, en dat dit dan de soort hologrammen geeft. Ik spoel hem eerst af onder de kraan met afwasmiddel en meestal gaat ie dan in de wasmaschine met alle doeken. (Geen wasverzachter). Zou het kunnen dat de waspoeder misschien iets doet met het materiaal van de mitt?

Even nog een foto, maar het was niet zo makkelijk te fotograveren.

Holo.webp

Op de foto is het niet echt goed zichtbaar, maar in het echt trek ik mijn haren eruit.:'( :'(

Mochten jullie een ander idee hebben, dan hoor ik dat graag.

Groeten Marcel

Volgens mij kan je de pads, doeken en fingermitts beter wassen met vloeibaar wasmiddel. tip; doe er een dopje keukenazijn bij; maakt je doeken lekker zacht :-"

Die "hologramachtigen" is een vettige waas afkomstig van de oliën in je wax. Even nalopen met spray en wipe lost dit meestal al op.

Kan ook zijn dat je wax niet goed gecured is, of te dik aangebracht. Dan treed dit ook wel eens op.

Even nawrijven met een zachte schone doek mits de auto schoon is, anders ff wassen, dan is het in 99% van de gevallen ook weg.

Van welke wax was dit? Ik had hetzelfde met Collinite 845, hoe dun en egaal ik dat spul ook aanbracht.
Als je een doek horizontaal erover heen haalt zit de hologram verticaal, en viceversa.

Denk dat als je de volgende dag de auto wast dat het dan weg is.

Dibbuz zei:
Van welke wax was dit? Ik had hetzelfde met Collinite 845, hoe dun en egaal ik dat spul ook aanbracht.
Als je een doek horizontaal erover heen haalt zit de hologram verticaal, en viceversa.

Ik kan het bovenstaande bevestigen... dé beruchte blauwe Audi cabriolet. :-/

Deze hologrammen onstaan als de wax te dik aangebracht is en de kans er op wordt groter als de wax een hogere carnauba gehalte heeft.

Ik heb het wel eens met SN gehad toen ik een gele megs applicator gebruikte voor het aanbrengen, hierdoor ging er te veel wax op het plaatwerk. Nu met de SN fingermitt's gaat het zo dun dat ik soms het idee heb ik dat ik bepaalde plekken gemist heb 8-o

Je kunt het na curen / afnemen de lak besprayen met koud (kalkvrij) water en dan "opbuffen". Dan heb je je totaal geen last van dit effect. Dit is dus een hulpmiddel maar de clue zit m in het aanbrengen / zo dun mogelijk.

Hmmz, das raar, heb dat eigenlijk nog nooit meegemaakt met de 845, en ik gebruik die best vaak.

1 keer meegemaakt met de 915, maar die had ik toen op een hele warme dag "iets":-b te dik opgelegd, en wat te vroeg afgenomen.

Mmm... Das toevallig.
De eerste auto waar ik het had was ook een audi cabrio. En wel deze.

1.webp

De wax hiervoor is Blue velvet Pro.

De auto vandaag was een mondeo. De wax hiervoor is inderdaad Collinite., maar dan de 915.

@ Eelco

Wat ik mij nu bedenk is dat de zon bij allebei wel erg aanwezig was.
Zou het kunnen dat ondanks de swipetest positief was, ik toch te vroeg ben gaan uitpoetsen.
Wat mij opviel is dat de swipetest best wel snel goed was. Ong. 20 min.
Volgens mij is dit niet al te lang. Maar vanwege de zon dacht ik ok, goed is goed.
Als ik te lang wacht met die hitte, dan wordt ik schwartzenegger. :lol :lol

Overigens had ik even geen spray & wipe, maar wel LT. Dit hielp totaal niet.

@ Dibbuz. Ik zal morgen de auto eens wassen en kijken wat er gebeurd.

Alvast bedankt voor de reacties tot zover.

Ik blijf mij verbazen over hoe behulpzaam en serieus de mensen op dit forum zijn.
Zelfs op koninginedag. :party

Marcel

Echte poetsers vieren geen Koninginnedag....
Die gebruiken hem om met de auto bezig te zijn....:lol

LT gaat het idd op die donkere lak alleen maar erger maken denk ik.

20 min is opzich niet gek voor de 915, maar voor in de warmte en in de zon wel wat lang denk ik (ik werk altijd binnen).
Wellicht iets de dik gezet waardoor hij nog begint na te curen na het afnemen, zeker in de zon wil dat wel.

Denk dat je het na de wasbeurt wel kwijt bent.

Ander kun je altijd na het wassen nog even de tip van SkyBump opvolgen.

Puff ==> :ja

Heb dit ook wel eens gehad, wat ik heb gemerkt is dat dit vooral optreed als het vochtig is. En de wax niet goed is gecured daardoor. Even met Red Mist nalopen, werkte in mijn geval goed.

[quoDe auto vandaag was een mondeo. De wax hiervoor is inderdaad Collinite., maar dan de 915.
te][/quote]

Toch wel vreemd want de Collinite 915 droogt in een mum van tijd op tot vrijwel onzichtbare waas.
Voorwaarde is wel dat de de wax heel dun aanbrengt en liever niet in de volle zon. Alhoewel...:

Ik niet echt iemand ben die heeeel zuinig is met product ..en
In mijn straat de zon vrij spel heeft tussen 10 en 17 uur

Heb ik met collinite 915 (maar ook niet met 476S en 845) nooit enig probleem ondervonden.

Als je de auto the day after nog eens voorzichtig wast en droogt is het "probleem" denk ik ook al verholpen.
Bovendien Collinite 915 is geen wax waar je erg voorzichtig mee moet zijn dus keertje vaker wassen kan best.

De auto is de dag erna gewassen en toen was het al een stuk beter. Daarna ook nog even de tip van SkybuMp opgevolgd.
Toen was het echt bijna weg.

Conclusie: Wax toch te dik met te veel zon en waarschijnlijk toch te kort gecured.

Ik heb dit nog nooit eerder aan de hand gehad en baalde daarom enorm.
Maar dankzij jullie tips is het toch weer goed gekomen.

Ook de tip voor het wassen van de doeken heb ik nu geprobeerd.
Ik waste altijd met zeepblokjes maar ben nu overgestapt op vloeibaar wasmiddel.

Nogmaals bedankt. :-)^ :-)^

Marcel

Mooi dat het toch opgelost is, blijft lastig met vloeibare wax om een heel dun laagje aan te brengen (met de hand). 8-)

@marcel,
na het waxen loop ik de auto tegenwoordig na met Spray&Wipe of QD+. Dan hoef je niet de hele auto weer de wassen en heb je gelijk een strak resultaat. Ik heb dezelfde hologrameffecten na de Dodo Purple Haze Pro en heb het ook op de ruiten na de Meg's Glass Cleaner. Even de Spray&Wipe erover en klaar! ;)