Ik lees regelmatig vragen á la "hoe kan ik nou het beste m'n auto detailen" of mensen vragen via de PB "hoe doe jij dat nou". Daarom zet ik hieronder maar even neer wat ik zoal gebruik en hoe ik het aanbreng.
Het is een volledig stappenplan, in de meest uitgebreide vorm. Uiteraard zijn niet alle stappen elke keer nodig. Er staan producten bij als voorbeeld die ik goed en prettig vind werken, uiteraard kun je er ook iets anders gelijkwaardigs voor in de plaats nemen. Belangrijk is iets te vinden wat jij fijn vind werken!
Ik werk (meestal) machinaal, dus in het voorbeeld wordt met een excenter of DA gewerkt. Wassen en foamen doe ik met de hogedrukreiniger, dat werkt ideaal (en leuk!) maar heb je die niet dan kun je evt. het foamen ook overslaan (je mist wel wat hoor!) en de auto met rijkelijk water afspoelen vóór je gaat wassen.
Maar dit is dus één manier om een auto weer tip top te krijgen.
Ik behandel hier alleen het exterieur, het plan van aanpak voor de binnenkant komt later aan de beurt!
Eerst maar eens wassen...
[*]Foamen met de Autobrite HD Foamgun
Spuit de auto van boven naar beneden in het schuim, laat het ongeveer 10 minuten intrekken terwijl je geniet van een drankje en/of sigaretje/sigaartje. Als het meeste schuim (met daarin het vuil) van de auto is gedropen is hij klaar om af te spuiten.
Daarna:
[*]Banden (en velgen) reinigen met Meguiar's APC of Poorboy's World Bio Degradable APC.
Ideaal hulpmiddel hierbij is de EZ Detail Auto Brush, m.i. echt onmisbaar bij het reinigen van de velgen en de wielkasten. (Vergeet ook de laatste niet schoon te maken, een blinkende auto met modderige wielbakken ziet er ook niet uit)
[*]Wassen met (bijvoorbeeld) Meguiar's Gold Class Shampoo, mbv Mothers Lambswool Wash Mitt
Uiteraard twéé emmers gebruiken, één met shampoo en één om de mitt uit te spoelen. Dit voorkomt dat je zand en vuil in je waswater krijgt, en onverhoopt krassen maakt op de lak. Een handig hulpmiddel hierbij is de Grit Guard.
[*]Schoonspuiten met de HD reiniger (of tuinslang). Belangrijk is dat je de auto als laatste afspoelt met de tuinslang, met een dikke straal water, dat scheelt enorm met afdrogen.
[*]Afdrogen, hiervoor is de MD of Cobra Super Plush ideaal. Vouw hem een paar keer dubbel, en sla de doek om zodra je een droog stukje nodig hebt. Als je het zo doet kun je makkelijk een grote auto drogen zonder dat je zelfs maar aan uitwringen dénkt...
Vervolgens: (zo nodig)
[*]Kleien. Welke klei je neemt is een persoonlijke keus, mij bevalt de Meguiar's klei tot dusver goed. Belangrijk is dat je voldoende lubricant (Quick Detailer Spray) gebruikt. Teveel is ook niet nodig, maar de klei moet makkelijk over de lak kunnen glijden, zonder te blijven plakken. Blijft hij toch even plakken dan is wat QD en een microvezeldoek voldoende om het weer weg te krijgen.
De Poorboy's Spray & Wipe werkt ook erg goed bij het kleien. (Meestal gaat je klei langer mee dan de detailer spray, dus dit is een goede vervanger als je ooit een 'kit' hebt gekocht).
Kleien hoef je niet elke keer te doen, maar bij twijfel kun je het beter wél doen, het is een van de belangrijkste stappen. Sla je het over terwijl het eigenlijk nodig was dan zul je nooit een goed resultaat bereiken! Of het nodig is kun je voelen door met je vingertoppen (evt. in een plastic boterhamzakje) zachtjes over de lak te strijken. Voelt het wat 'grittig' aan dan moet je kleien! Is de lak glad als een spiegel (letterlijk) dan hoef je het niet te doen. Is het de eerste keer dat je een auto doet: altijd kleien. Dit geeft een spiegelgladde finish als je het goed hebt gedaan.
Daarna polijsten (Machinaal met excenter of DA). Wat je nodig hebt hangt uiteraard af van de staat van de lak. Advies is om altijd licht te beginnen, en pas zwaarder te gaan als het nodig is. Bedenk hierbij dat je soms juist lichter moet gaan om swirls te verwijderen. Het onderstaande plan is voor een auto die goed is onderhouden, maar waar wel wat middelmatige en lichte krasjes en swirls op zitten:
[*]Gehele auto met SSR2.5 (Light Cutting pad)
[*]Plaatselijk (waar nodig) met SSR3 (Light cutting pad)
[*]Nalopen met SSR 2.5 (om een egale finish te krijgen) (Light cutting pad)
[*]Gehele auto met SSR 2.5 (polishing pad) (verfijnen van de finish)
[*]Gehele auto met SSR1 (polishing pad)
[*]Gehele auto met Professional Polish(polishing- of finishing pad)
Hierna is je auto als het goed is al super glad en glanzend!
De ramen moeten natuurlijk óók blinken:
[*]Polijsten met Clearvue Glass Polish (niet machinaal gebruiken op kunststof!) óf je kunt natuurlijk ook kiezen voor Diamondite (zelf nog niet getest, wel goede verhalen over gehoord).
Als je ramen mooi schoon en glad zijn kun je óók een goede glasreiniger gebruiken, maar polijsten geeft de perfecte ondergrond voor de volgende stap:
[*]Rain-X aanbrengen!
Hierbij goed de gebruiksaanwijzing opvolgen, dat is echt van belang. De ondergrond moet perfect schoon zijn. Stevig opwrijven in draaiende, overlappende bewegingen, en dit herhalen zoals aangegeven. Ik vind een microvezelsponsje een ideaal hulpmiddel hierbij!
Vergeet ook niet de ruitenwissers even te inspecteren, of ze nog goed én schoon zijn.
De wielen slaan we uiteraard ook niet over:
[*]Velgen zo nodig met de SSR lijn polishen.
[*]Velgen in de WheelWax.
[*]Banden behandelen met Meguiar's Tire Gel óf - voor de connaisseurs - de Wolfgang Black Diamond Tire Gel.
Nu gaan we aan de finishing touch voor de lak werken:
[*]Poorboy's Black Hole (donkere lakken) of White Diamond (lichte lakkleuren). (Finishing Pad)
De Black Hole / White Diamond reinigen en vullen eventuele restkrasjes mooi op, waardoor ze minder zichtbaar worden. Daarbij geven deze producten extra diepte een glans aan de lak. Een aanrader!
Tenslotte (handmatig)
[*] EX-P (met de Carclean.com Hi-Tech Foam Applicator Pads)
De EX-P verzegelt de zojuist aangebrachte Black Hole of White Diamond, en geeft een duurzame bescherming aan je lak. Daarbij geeft het nog meer glans, en een opvallend mooie beading en sheeting. Zeker voor een sealant is de beading opmerkelijk. Bovendien geeft de EX-P een mooie neutrale ondergrond voor een carnauba wax. Ik vind het zelf een fijn idee om een beschermende sealant onder de wax te hebben, dan kun je een wax kiezen puur op glans en uiterlijk. Ook wel een fijn idee als je met insectenverwijderaars aan de gang moet.
En last but not least, als laatste stap, en de kroon op het werk voor de echte liefhebber: (maar dat ben je, anders was je al eerder gestopt met lezen)
[*]Een mooie Carnauba Wax naar keuze. (Bijv. Natty's of Dodo Juice).
Om uit te poetsen vind ik de Poorboy's DMT en DMMT de ideale microvezeldoeken. Mooie kwaliteit, perfect afgewerkt, en geen hinderlijke labels.
[*]Uiteraard krijgen de rubbers e.d. ook nog een beurt, met Trim Restorer. Een druppeltje op een mircovezelsponsje werkt m.i. het handigst, het is heel zuinig in gebruik. De eerste keer zul je het misschien moeten herhalen voor het beste resultaat, dan zijn de rubbers (en ongelakte kunststof) mooi verzadigd. Als je minder glans wilt kun je het even nawrijven met een microvezeldoekje.
[*]Om even na te lopen een DMT pakken en wat Spray & Wipe, en daarna genieten van een mooier-dan-nieuwe finish, én de bewonderende blikken van de omstanders!
Bedankt voor het lezen, hopelijk heb je er iets aan bij het maken van je keuzes en het detailen van je auto!
Het is een volledig stappenplan, in de meest uitgebreide vorm. Uiteraard zijn niet alle stappen elke keer nodig. Er staan producten bij als voorbeeld die ik goed en prettig vind werken, uiteraard kun je er ook iets anders gelijkwaardigs voor in de plaats nemen. Belangrijk is iets te vinden wat jij fijn vind werken!
Ik werk (meestal) machinaal, dus in het voorbeeld wordt met een excenter of DA gewerkt. Wassen en foamen doe ik met de hogedrukreiniger, dat werkt ideaal (en leuk!) maar heb je die niet dan kun je evt. het foamen ook overslaan (je mist wel wat hoor!) en de auto met rijkelijk water afspoelen vóór je gaat wassen.
Maar dit is dus één manier om een auto weer tip top te krijgen.
Ik behandel hier alleen het exterieur, het plan van aanpak voor de binnenkant komt later aan de beurt!
Eerst maar eens wassen...
[*]Foamen met de Autobrite HD Foamgun
Spuit de auto van boven naar beneden in het schuim, laat het ongeveer 10 minuten intrekken terwijl je geniet van een drankje en/of sigaretje/sigaartje. Als het meeste schuim (met daarin het vuil) van de auto is gedropen is hij klaar om af te spuiten.
Daarna:
[*]Banden (en velgen) reinigen met Meguiar's APC of Poorboy's World Bio Degradable APC.
Ideaal hulpmiddel hierbij is de EZ Detail Auto Brush, m.i. echt onmisbaar bij het reinigen van de velgen en de wielkasten. (Vergeet ook de laatste niet schoon te maken, een blinkende auto met modderige wielbakken ziet er ook niet uit)
[*]Wassen met (bijvoorbeeld) Meguiar's Gold Class Shampoo, mbv Mothers Lambswool Wash Mitt
Uiteraard twéé emmers gebruiken, één met shampoo en één om de mitt uit te spoelen. Dit voorkomt dat je zand en vuil in je waswater krijgt, en onverhoopt krassen maakt op de lak. Een handig hulpmiddel hierbij is de Grit Guard.
[*]Schoonspuiten met de HD reiniger (of tuinslang). Belangrijk is dat je de auto als laatste afspoelt met de tuinslang, met een dikke straal water, dat scheelt enorm met afdrogen.
[*]Afdrogen, hiervoor is de MD of Cobra Super Plush ideaal. Vouw hem een paar keer dubbel, en sla de doek om zodra je een droog stukje nodig hebt. Als je het zo doet kun je makkelijk een grote auto drogen zonder dat je zelfs maar aan uitwringen dénkt...
Vervolgens: (zo nodig)
[*]Kleien. Welke klei je neemt is een persoonlijke keus, mij bevalt de Meguiar's klei tot dusver goed. Belangrijk is dat je voldoende lubricant (Quick Detailer Spray) gebruikt. Teveel is ook niet nodig, maar de klei moet makkelijk over de lak kunnen glijden, zonder te blijven plakken. Blijft hij toch even plakken dan is wat QD en een microvezeldoek voldoende om het weer weg te krijgen.
De Poorboy's Spray & Wipe werkt ook erg goed bij het kleien. (Meestal gaat je klei langer mee dan de detailer spray, dus dit is een goede vervanger als je ooit een 'kit' hebt gekocht).
Kleien hoef je niet elke keer te doen, maar bij twijfel kun je het beter wél doen, het is een van de belangrijkste stappen. Sla je het over terwijl het eigenlijk nodig was dan zul je nooit een goed resultaat bereiken! Of het nodig is kun je voelen door met je vingertoppen (evt. in een plastic boterhamzakje) zachtjes over de lak te strijken. Voelt het wat 'grittig' aan dan moet je kleien! Is de lak glad als een spiegel (letterlijk) dan hoef je het niet te doen. Is het de eerste keer dat je een auto doet: altijd kleien. Dit geeft een spiegelgladde finish als je het goed hebt gedaan.
Daarna polijsten (Machinaal met excenter of DA). Wat je nodig hebt hangt uiteraard af van de staat van de lak. Advies is om altijd licht te beginnen, en pas zwaarder te gaan als het nodig is. Bedenk hierbij dat je soms juist lichter moet gaan om swirls te verwijderen. Het onderstaande plan is voor een auto die goed is onderhouden, maar waar wel wat middelmatige en lichte krasjes en swirls op zitten:
[*]Gehele auto met SSR2.5 (Light Cutting pad)
[*]Plaatselijk (waar nodig) met SSR3 (Light cutting pad)
[*]Nalopen met SSR 2.5 (om een egale finish te krijgen) (Light cutting pad)
[*]Gehele auto met SSR 2.5 (polishing pad) (verfijnen van de finish)
[*]Gehele auto met SSR1 (polishing pad)
[*]Gehele auto met Professional Polish(polishing- of finishing pad)
Hierna is je auto als het goed is al super glad en glanzend!
De ramen moeten natuurlijk óók blinken:
[*]Polijsten met Clearvue Glass Polish (niet machinaal gebruiken op kunststof!) óf je kunt natuurlijk ook kiezen voor Diamondite (zelf nog niet getest, wel goede verhalen over gehoord).
Als je ramen mooi schoon en glad zijn kun je óók een goede glasreiniger gebruiken, maar polijsten geeft de perfecte ondergrond voor de volgende stap:
[*]Rain-X aanbrengen!
Hierbij goed de gebruiksaanwijzing opvolgen, dat is echt van belang. De ondergrond moet perfect schoon zijn. Stevig opwrijven in draaiende, overlappende bewegingen, en dit herhalen zoals aangegeven. Ik vind een microvezelsponsje een ideaal hulpmiddel hierbij!
Vergeet ook niet de ruitenwissers even te inspecteren, of ze nog goed én schoon zijn.
De wielen slaan we uiteraard ook niet over:
[*]Velgen zo nodig met de SSR lijn polishen.
[*]Velgen in de WheelWax.
[*]Banden behandelen met Meguiar's Tire Gel óf - voor de connaisseurs - de Wolfgang Black Diamond Tire Gel.
Nu gaan we aan de finishing touch voor de lak werken:
[*]Poorboy's Black Hole (donkere lakken) of White Diamond (lichte lakkleuren). (Finishing Pad)
De Black Hole / White Diamond reinigen en vullen eventuele restkrasjes mooi op, waardoor ze minder zichtbaar worden. Daarbij geven deze producten extra diepte een glans aan de lak. Een aanrader!
Tenslotte (handmatig)
[*] EX-P (met de Carclean.com Hi-Tech Foam Applicator Pads)
De EX-P verzegelt de zojuist aangebrachte Black Hole of White Diamond, en geeft een duurzame bescherming aan je lak. Daarbij geeft het nog meer glans, en een opvallend mooie beading en sheeting. Zeker voor een sealant is de beading opmerkelijk. Bovendien geeft de EX-P een mooie neutrale ondergrond voor een carnauba wax. Ik vind het zelf een fijn idee om een beschermende sealant onder de wax te hebben, dan kun je een wax kiezen puur op glans en uiterlijk. Ook wel een fijn idee als je met insectenverwijderaars aan de gang moet.
En last but not least, als laatste stap, en de kroon op het werk voor de echte liefhebber: (maar dat ben je, anders was je al eerder gestopt met lezen)
[*]Een mooie Carnauba Wax naar keuze. (Bijv. Natty's of Dodo Juice).
Om uit te poetsen vind ik de Poorboy's DMT en DMMT de ideale microvezeldoeken. Mooie kwaliteit, perfect afgewerkt, en geen hinderlijke labels.
[*]Uiteraard krijgen de rubbers e.d. ook nog een beurt, met Trim Restorer. Een druppeltje op een mircovezelsponsje werkt m.i. het handigst, het is heel zuinig in gebruik. De eerste keer zul je het misschien moeten herhalen voor het beste resultaat, dan zijn de rubbers (en ongelakte kunststof) mooi verzadigd. Als je minder glans wilt kun je het even nawrijven met een microvezeldoekje.
[*]Om even na te lopen een DMT pakken en wat Spray & Wipe, en daarna genieten van een mooier-dan-nieuwe finish, én de bewonderende blikken van de omstanders!
Bedankt voor het lezen, hopelijk heb je er iets aan bij het maken van je keuzes en het detailen van je auto!
Laatst bewerkt door een moderator: