• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

HOWTO: DAP500 steunplaat Velcro repareren

moto

Detailing chief
18 okt 2008
168
85
Westland
Regelmatig zie ik dat er DAP500 gebruikers zijn die het velcro lostrekken. Of dit nu te wijten is aan een productiefout of door verkeerd gebruik, laat ik even in het midden. Ikzelf ondervond ook het probleem met losrakend velcro. Het begon met een klein stukje, maar als er eenmaal een begin is, is al snel het hele oppervlak los.

Ben zo vrij geweest om een howto te schrijven hoe ik e.e.a. gefixed heb. Uiteraard is Tim bereid om e.e.a. als garantie om te wisselen dacht ik maar voor degenen die zelf willen fixen deze howto.

Ik heb de volgende zaken gebruikt om de boel te repeareren:

* Defecte DAP500 BAckingplate.
* Tube of koker Bison Poly Max
* Spatel
* Doekje om overtollige lijm te verwijderen.

Allereerst de uitgangspositie de defecte backingplate van de DAP500

Als eerste verwijder je de backing plate met het bijgeleverde sleuteltje. Dit maakt de reparatie makkelijker.

De gebruikte lijm. Ikzelf heb Poly Max van Bison gebruikt, maar er zullen vele alternatieven zijn.

Ik heb een flinke rups met lijm aangebracht op de backing plate.

Vervolgens de lijm met een spateltje verspreidt om een goede gelijkmatige verdeling te krijgen. Dit voorkomt dat er ongewenste bobbels in het velcro ontstaan. Hiermee voorkom je ook dat er te veel lijm wordt aangebracht.

Dan het velcro opnieuw opbrengen. Zorg dat deze weer goed gecentreerd wordt. Als het velcro net is aangebracht, is deze nog enigszins te verschuiven.

Direct hierna de backingplate op een vlak oppervlak leggen en even flink druk uitoefenen om de eventuele laatste onregelmatigheden van overtollige lijm en/of bobbels te verwijderen. Controleer hierna of het velcro nog steeds gecentreerd zit.

Lijm goed laten drogen. Ikzelf laat Poly Max minstens 24 uur drogen bij deze toepassingen. Eventueel kan je tijdens het drogen de backing plate op de velcrozijde laten liggen en er iets zwaars op leggen om druk uit te blijven oefenen. Is niet echt nodig.
Vervolgens is na een dag de backing plate weer gereed voor gebruik.


Veel succes.
 
Simpel, handig en doeltreffend :)^ .
Gelukkig heb ik zelf nog geen last van. Bovenstaande methode was ook mijn gedachte toen ik eerder berichten las over loslatende backplates. Goed om te lezen dat het in ieder geval werkt.
 
Misschien voor Tim iets belangrijks, mochten mensen zelf gaan klooien met lijm en daarna weer los gaan, vervalt de garantie dan niet omdat je er zelf aan hebt lopen beunen?

Voor rest nette how-to. Meen laatst gelezen te hebben dat bij 1 iemand die ook alles met Bison gelijmt had alles toch weer los is geraakt??
 
Ja, kan best, maar Bison heeft vele soorten lijm, ALs je producten zoals Bison Kit of Bison Tix gebruikt, kan het wel eens mis gaan.
Zeker als zoals vele mensen doen niet het verwerkingsadvies wordt aangehouden. Bison Kit en Fix zijn kontaktlijmen. Bij toepassing hiervan moet het product op beide oppervlakten aangebracht worden en daarna laten drogen en dan pas samenvoegen.

Klinkt misschien vreemd, maar echt waar.
 
Ach, zo komen er bij ons in de winkel enorm veel mensen die heel veel verstand van alles denken te hebben. Beter is dan om maar direkt Poly-max aan te smeren, want met een andere lijmsoort komt het sowieso geheid verkeerd :D
 
Heb in het verleden de losgekomen velcro van de backingplate van de Krauss met een tube Fix All High Tack van het merk Soudal vastgekleefd, nachtje laten drogen en deze houdt tot op heden nog steeds stand.
soudal%20fix%20all%20high%20tack.jpg
 
de-verlosser zei:
Misschien voor Tim iets belangrijks, mochten mensen zelf gaan klooien met lijm en daarna weer los gaan, vervalt de garantie dan niet omdat je er zelf aan hebt lopen beunen?

Als je een loslatende Velcro hebt dan mag je zelf ermee experimenteren wat je wilt, maar je behoudt altijd het recht om hem om te ruilen voor een nieuwe. Jullie kennen ons inmiddels toch wel een beetje? :glaasje
 
Tim zei:
Als je een loslatende Velcro hebt dan mag je zelf ermee experimenteren wat je wilt, maar je behoudt altijd het recht om hem om te ruilen voor een nieuwe. Jullie kennen ons inmiddels toch wel een beetje? :glaasje

Ik ben inmiddels ook ervaren in jullie garantie regelingen (met de g220 dan) en laat ik het zo zeggen.. daar kunnen nog veel bedrijven wat van leren :)^
 
Goede tip Joh!

Tim zal jullie altijd tegemoet komen, geen zorgen :grinning:

Het loslaten van het velcro is in veel gevallen veroorzaakt door het verkeerd lostrekken van de pad van de machine.

Tip van Tinus: wijsvinger tussen pad en steunplaat wringen, en voorzichtig 'vingeren' tot je een redelijk gat hebt. Pas daarna voorzichtig (!!!) de pad tussen wijsvinger en duim (wijsvinger in het gat, duim op de pad) nemen en langzaam (erg langzaam) lostrekken van de steunplaat.
 
Ik heb de mijne zelf inmiddels ook gerepareerd.
Gedaan met contactlijm die we hier voor het bekleden van panelen, behuizingen met skaileer gebruiken (contactlijm).

Houd het vooralsnog goed.
 
wringen, en voorzichtig 'vingeren' tot je een redelijk gat hebt
Zo uit de context is dat eigenlijk niet eens zo moeilijk :D
Grapje hé Tinus ;)

Ik probeer dus vanaf nu de pads rondom de rand voorzichtig los te trekken en daarna pas volledig eraf te halen.
Voorlopig houdt de velcro goed :ja
 
Is dit niet de backing plate voor de DAP?

Steunplaat DAP

:! Maar ik weet het niet zeker dus controleer het even bij CC!
 
uiteraard staan deze in de shop!
klikkie doen voor de 3.5 inch (dus voor 4'' spotbuff padjes)

en
klikkie doen voor 6 inch backingplate
voor 6.5'' pad's (150mm)