• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp aanvullen stappenplan gevraagd!

Dokter1988

Detailing rookie
23 jul 2024
1
2
Na een tijdje makkelijk wasstraatbezoek ben ik na aanschaf nieuwe auto van plan wat meer aandacht te geven aan mijn vierwielers. Ik bezit een donkerblauwe VW Golf en sinds een tijdje een bruine Hyundai Tucson.

Na het wassen e.d. had ik het volgende in gedachten:

Kleien (Monello Dolce) (optioneel)
Reinigen lak (Poorboys Pro Polish?)
Glaze (Poorboys Black Hole)
Beschermen lak (?????)
Glass Sealant (Glaco Ultra Glass Sealant)


Waar mijn vragen liggen zijn bij 2 zaken:
1. Pro polish gebruiken voor alleen reinigen of pro polish 2 met licht schurende werking? Kan ik bijvoorbeeld klei eerst skillen als ik Polish 2 gebruik?

2. Beschermen met wax, spray wax, sprays sealant, ceramic seal.. ik ben het totaal kwijt in het zogenaamde 'rabbithole'. Wat is het verschil en wat raden jullie aan?

Extra info: Ik ben niet in het bezit van een polijstmachine o.i.d. en doe alles met de hand. Verder vind ik het leuk om wat aan de auto te doen, maar zie mezelf niet iedere maand 1 hele dag aan het poetsen. Gemak van de producten / standtijd vind ik dus ook zeker belangrijk. Andere tips/opmerkingen ook zeker welkom!
 
Met kleien haal je vervuiling van de lak. Deze vervuiling wil je liever niet in je pad hebben tijdens de vervolgstappen (Pro Polish of Pro Polish 2 of in de toekomst mogelijk polijsten), aangezien dit krassen kan opleveren wanneer dit tussen je pad en lak zit. Hoe schoner de basis is, hoe beter de vervolgstappen zijn werk kunnen doen. Dus de klei stap zou ik persoonlijk niet skippen.
De schurende werking is bedoeld voor het wegwerken van lichte krasjes in de lak. Of dit noodzakelijk is, ligt aan de huidige staat van de lak en het gewenste resultaat.
Hou er wel rekening mee, dan handmatig krasjes wegwerken veel lichamelijke inspanning vergt.

M.b.t vraag twee, hoop ik dat andere wat meer info kunnen geven. Zelf ben ik gegaan voor de Poorboys EX. Dit omdat deze volgens de review makkelijk aan te brengen is (kan ik ondertussen bevestigen) en redelijke standtijd heeft voor een wax. Ook dat deze met warm weer toegepast kan worden vind ik wel handig wegens ontbreken van een overdekte werkplek. En het toepassen van meerdere producten van één merk voelde voor mij wel goed, maar dat neemt natuurlijk niet weg dan andere merken niet toegepast kunnen worden.