• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp bij keuze rotary

WouterP

Detailing addict
7 okt 2010
248
62
Goedendag,

ik heb besloten om naast mijn dap500 een rotary aan te schaffen. De dap werkt weleenswaar nog alleen ben ik niet zo kapot van de kwaliteit welke uiteraard in verhouding staat met de aanschafprijs.
Ik wil ditmaal een a merk machine kopen waar ik dan een lange tijd mee kan doen. De techniek van deze machines verandert immers zo goed als niet meer vandaar deze keuze.
Nu kom ik op de volgende lijst uit waaruit ik nog geen keuze kan maken.
Wat ik belangrijk vind:
- kwaliteit
- geluidsniveau
- gewicht
- vorm , de meer afgeronde machine staat mij meer aan.

- de 3m polisher
3mpolisher.webp

- 1,9 kg
- vorm ziet er goed uit
- Lijkt mij een kwaliteitsproduct, al kan ik weinig echte ervaringen hierover vinden.

- Flex PE 14-2 150

04.webp

- 2,2 kg
- vorm ziet er goed uit
- Flex is een kwaliteitsproduct voor zover ik kan vinden

- festool shinex rap 150
4142.webp

-2,1 kg
- vorm ziet er goed uit
- kwaliteit is goed

-Fein WPO14-25E
41x3nLoI1IL._SX300_.webp

- 2,5 kg
- vorm ziet er goed uit
- kwaliteit is in orde

Wat mij dus onbekend is is het geluid wat deze machines produceren. Mocht er 1 zijn die duidelijk stiller is dan de rest dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Alternatieven zijn uiteraard welkom.

Alvast bedankt.

festool is volgens mij de stilste, als je t mij vraagt ook de beste...
heb er nu bijna 2jr een in de systainer, heerlijk apparaat!

Ik heb de 3m machine, en heb ervaring met de shinex, (en de pro 900)

Het geluid maakt mij niet zoveel uit, ik werk sowieso met gehoorbescherming met speciaal filter voor machines. (kan met de doppen in gewoon met iemand babbelen)
(En ben er dan ook van mening dat iedereen gehoorbescherming zouden moeten dragen, maar dat ter zijde.)

3m:
Fijn apparaat, maakt herrie in hoge toerentallen (heb nog geen machine gevonden die dat niet doet :P)
Maar even serieus, apparaat wordt veel gebruikt. Ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Stabiel in toerental, machine houd prettig vast, weinig trillingen. bediening van het toerental zit op een prettige plek.
machine is vooral lekker licht ( vind ik erg prettig, werk regelmatig met de machine op schouderhoogte of hoger)

Flex:
ik heb veel positiefs gelezen over de flex, de aanschafprijs is sowieso een stuk gunstiger dan de 3m.
de shinex is de eindbaas, geen discussie over mogelijk. prachtige machine, stabiel toerental. maar daar is de prijs dan ook naar.
de shinex heeft een beschaafder geluid dan de 3m, de laatste giert in hogere toerentallen.
Machine is ook prettig in de bediening, weinig trillingen

Ik heb het geuildsniveau van de machines opgezocht"

Flex:
geluidsdrukniveau LPA 82 dB (A)
geluidsvermogenniveau 93 dB (A)
onzekerheid K = 3 dB

Festool:
Geluidsdrukniveau LPA = 81 dB(A)
Geluidsvermogenniveau LWA = 92 dB(A)
Onzekerheid K = 3 dB

Fein:
Geluidsdrukniveau LPA = 84 dB(A)
Geluidsvermogenniveau LWA = 84 dB(A)
Piekvewrmogen geluid 100 dB

Van de 3M kan ik zo gauw niets vinden

Gister bijna de hele dag side-by-side met mijn Festool naast een Flex gedraaid samen met Snitser, maar voor mijn gevoel was de Flex iets prettiger aan het gehoor, niet zozeer harder of zachter, moeilijk te omschrijven.

Denk dat deze 2 machines elkaar heel weinig ontlopen, zijn naar mijn mening beiden echt hele degelijke apparaten, waar je heel prettig mee kunt werken.
Qua ergonomie ook beide dik voor mekaar, alleen had voor mij persoonlijk de handgreep bij de aan-uit knop (van de Flex) iets dunner gemogen net als bij de Festool, maar ik zou hem er niet om laten liggen als ik zelf in de markt was voor een nieuwe machine.

Qua ergnomie ziet de 3M er ook goed uit, heb hem destijds niet kunnen proberen, en daarom ook niet gekocht.
Lijkt me verder wel een leuke machine, maar je ziet ze nog erg weinig heb ik het idee.

Als ik de hele dag met de Flex gewerkt heb en ik pad de Festool even dan voel je dat de greep van de Festol net wat ergonomischer is dan de Flex.
Het verschil is erg klein, ben je linkshandig dan is de Festool sowieso makkelijker te bedienen omdat het stelwieltje bovenop zit en bij de Flex aan de linkerkant.

Rodders heeft een 3M machine gehad, en weer verkocht.
Waarom hij er niet helemaal tevreden over was, durf ik zo niet te zeggen, maar weet wel dat hij nu erg blij is met zijn Festool ;)

De flex en de festool steken er voor mij bovenuit, daar bestaat geen twijfel over.
Tussen de twee zit weinig verschil, de kleine dingen doen je dan kiezen voor de één of de ander, waar ik dan kies voor de festool vooral om wille van de ergonomie.

De 3M heb ik zelf ook gehad en niet zoveel gebruikt, geluid is niet echt aangenaam en ook de ergonomie van de machine was voor mijn behoeve niet goed.
Als je wat grotere handen hebt dan neemt de machine vooraan niet zo makkelijk vast.

nicknameless;322804 zei:
Ik heb het geuildsniveau van de machines opgezocht"

Flex:
geluidsdrukniveau LPA 82 dB (A)
geluidsvermogenniveau 93 dB (A)
onzekerheid K = 3 dB

Festool:
Geluidsdrukniveau LPA = 81 dB(A)
Geluidsvermogenniveau LWA = 92 dB(A)
Onzekerheid K = 3 dB

Fein:
Geluidsdrukniveau LPA = 84 dB(A)