• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hulp gevraagd bij polijsten mini cooper s hyper blue 2004

harmen85

Detailing trainee
7 apr 2014
8
22
beste forumleden,

ik krijg de lichte krassen niet uit mijn motorkap,
Dit irriteert me behoorlijk en vraag hierbij ook hulp en of ervaring met een cooper s polijsten.

De stappen die ik gedaan heb:

-wassen met 2 emmer methode en mr pink chemical guys
-gedroogd en toen gekleid met poorboys (grote witte pot) en meguiars detailer
-oranje pad monello met monello veloce op stand 5/6
-groene pad monello met monello mezzo 4/5
-witte pad monello met monello finale op stand 3

tussen de polijst stappen door uiteraard uitgepoetst.

hierna toch maar even in de wax gezet ( cherry wet wax chemical guys)

zijn mijn pad soms niet hard genoeg voor mijn lak?

Alle suggesties en ervaringen welkom!

Fotos volgen
 
Hallo Harmen,


witte pad monello met monello finale op stand 3---> waarom stand 3?
tussen de polijst stappen door uiteraard uitgepoetst----> dus niet ontvet?

Vermoed dat je geen test spot gemaakt hebt voordat je de hele auto bent gaan doen?
Wellicht(is niet zeker nu) had je een gele pad nodig ,kan zomaar zijn dat finale op wit en de lage snelheid niet zoveel doet op een hardere lak, maar kan ook dat de lak juist heel zacht is(denk zelf van niet).
Wel ontvetten zodat de krasjes niet opgevuld zijn met oliën uit de polijstpasta.
 
Op zich zijn je stappen OK, alleen finale kan je beter gebruiken in combinatie met een zwarte pad, Ik denk dat een Mini waarschijnlijk een BMW lak heeft die doorgaans erg hard is. Daarom denk ik dat de Oranje light cutting pad i.c.m. Mezzo een te lichte combi is. Als je met deze combi de krasjes niet weg krijgt, gaat het je met de vervolgstappen ook niet meer lukken. Dus inderdaad een test spot maken voordat je verder met je stappenplan gaat. Heb je gepolijst met een DAP of een Rotary?
 
Als de lak van een Mini vergelijkbaar is met een BMW, dan kan je ervan uitgaan dat de lak hard is. Je vraagt je af of de door jou gebruikte pads niet hard genoeg zijn! Doe een test spot en je komt ervan zelf achter. Ik denk dat je met een harde lak een start met Veloce moet maken op een paars wolletje of op een gele pad. Is het resultaat onvoldoende, dan is een tweede run ook nog mogelijk. Ik ben het eens met eerder schrijver dat finale op wit prima is maar wel op een hogere stand. Maar bovenal vergeet niet om allereerst een test spot te doen om te kijken wat het resultaat is. En vergeet bij het echte werk ook niet om tussendoor goed te ontvetten. Denk maar zo, oefening baart kunst.
 
Harmen,

De voorbereiding ligt het niet aan. Hoe je gepolijst hebt dat valt lastig t beoordelen op een forum. De set die je gebruikt moet voldoende zijn om bij redelijk harde lakken zeker lichter krassen te kunnen verwijderen. Zoals hierboven aangegeven wordt is een testspot de sleutel tot succes en tijdwinst uiteindelijk. Maar er spelen meerdere factoren mee:

- Heb je de gebruikte pads geheel voorzien van een dunne laag polijst zodat deze over het hele oppervlak gesmeerd wordt en er geen droge plekken zijn, en daarna voorzien van een paar dotjes?

- Heb je de pad vlak op het te polijsten oppervlak gehouden?

- Hoeveel druk heb je uitgeoefend? Bij teveel druk doet een Dap namelijk vrijwel niks. Als je moeite hebt om te weten hoeveel druk je moet geven, dan kun je je backingplate aan de zijkant voorzien van een klein zwart streepje met een viltstift. Wanneer je teveel druk uitoefent dan blijft het streepje staan, bij de juiste druk draait het streepje mooi rond.

- Hoeveel section passes heb je gedaan? Zelf houdt ik altijd 3x een dambord patroon aan.

Je testspot:

Begin met je groene monello pad en voorzie deze van Mezzo over de hele pad (dunne laag dient als smeermiddel), dan nog 3 a 4 dotjes om mee te gaan polijsten.
Breng het polijst aan op stand 2, en ga daarna met stand 5.5 3x een dambord patroon maken in een rustig tempo. Dus niet zoals ik sommigen zie doen als een gek eroverheen vliegen en in een uur tijd de hele auto te hebben gedaan. Na dit te hebben gedaan afnemen met een schone MF doek. Is er resultaat? Of zie je niks gebeuren. Als er een beetje resultaat is dan is de combi goed en moet je alleen meerdere section passes doen. Is het resultaat niet goed dan overgaan op een zwaardere combi.
Je kunt dan de oranje pad gebruiken met Mezzo en drie maal een dambord maken, afnemen en het resultaat bekijken. Nog steeds weinig tot geen resultaat dan de groene pad even "on the fly schoonmaken" en voorzien van voldoende Velloce. Maak wederom de 3 dambord patronen en bekijk het resultaat. Heb je dan nog steeds geen verbetering gezien. Dan weet je pas zeker dat je combi te licht is en je dus een andere pad of polijst middel nodig hebt.

Op het forum staat ergens een review van een Mini cooper en daarbij gebruikte producten, maar dat wilt niks zeggen dat dat bij jou ook lukt. Elke auto is anders, dat heeft te maken met hoe deze gespoten is van de fabriek af. Heb laatst 2 Audi's gedaan beide uit 2013 waarvan de ene een keiharde lak had en de andere een heel stuk minder hard.

Misschien een foto van je krassen om de lezer een idee te geven.

Succes
 
  • Leuk
Reacties: Tierrie
wat noem je lichte krassen? Zijn deze voelbaar met je nagel? Ik ben van mening dat je de juiste spullen hebt gebruikt. Op een vag lak heb ik altijd goed resultaat met een gele pad met inizio (veloce)
 
@Hisense, zie in de webshop dat de groene een slijpgraad heeft fan 15/100 en de oranje 60/100. Je geeft aan een testspot te maken of het resultaat met de oranje met mezzo voldoende is en anders zwaarder te gaan. In geval van zwaarder gaan vermeld je de groene pad met mezzo. Bedoel je misschien net andersom?
 
Net terug van vakantie! bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb geprobeerd te polijsten met eend a500 v3

Is er misschien iemand die (tegen betaling ) mij een uitleg geeft over het polijsten?
 
Pas een mini onder handen gehad en idd lak was hard....

ik kwam met veel geduld uit op:
DAP900 wol inizio
DAP900 mf oranje pad mezzo
DAP light green finale

Dit gaf mij 90% correctie.

zal hem zo even in de show off zetten....

https://forum.Carclean.com
 
Dan wordt het voor mij lastig om je te helpen aangezien ik in noord brabant zit :|
Maar misschien is er iemand bij jou in de buurt en ook op dit forum die je verder kan helpen
 
Toch bedankt voor het aanbod! Ik ga het eerdaags eerst even proberen door even goed te kijken naar arjan zijn stappen plan voor de mini .
Uiteraard ook het ontvetten tussendoor en van te voren. word vervolgd
 
inderdaad, wat lezen hier en de tips die je gehad hebt zullen je voldoende op weg helpen om ver te komen met de klus. Succes
 

Vergelijkbare onderwerpen