• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Mini Cooper S R53

Marco_

Detailing trainee
22 feb 2021
13
45
Krabbendijke
Vandaag deze Mini Cooper S uit 2003 gepolijst en voorzien van Collinite 845
d031f11b-cc37-427b-b875-5402950dbc78.jpg

Aantal weken geleden kocht een vriend van me deze Mini Cooper S uit 2003, bij aankoop zag deze er redelijk uit naar eigen zeggen.
Echter na een aantal keer wassen kwamen de krassen tevoorschijn. Zat waarschijnlijk een glaze oid opgesmeerd door de verkopende partij.
Hierbij kwam de vraag naar boven, kan dit er nog uit? Na een aantal foto's doorgestuurd dacht ik, je kan het altijd proberen.

Hierbij wat foto's van de krassen, die zaten over de hele auto.
IMG_2711.jpeg

IMG_2708.JPEG



Vanmorgen rond 9 uur hadden we afgesproken en zijn we eerst begonnen met de auto wassen, hij had hem zelf gisteravond al gewassen dus vanmorgen was het alleen even snel het vuil van gisteravond tot vanmorgen eraf halen.

Heb als eerste een testspot gedaan op de motorkap, ben begonnen met Monello Mezzo op een oranje Monello pad. Dat gaf al wel veel verbetering maar nog niet het gewenste resultaat dus een stapje zwaarder. Dit was Monello Veloce op een gele Monello pad. Deze gaf wel het gewenste resultaat dus daarmee hebben we de 1e stap gedaan. Heb zelf een DAP 500 en op mijn werk, waar we gebruik konden maken van de ruimte, heb ik een Flex DA machine gebruikt. Je voelt en ziet wel degelijk het verschil tussen een DAP 500 en een dure Flex machine. Op de DAP 500 deed mijn vriend de Monello Veloce op de gele Monello pad, ik volgde hem met de Flex en Monello Mezzo op een Rupes gele foam pad. Die finishte mooi dus hebben geen derde stap gedaan. Voor de kleine hoekjes en plekken heb ik de chinese variant van de Rupes nano polisher gepakt met de 50mm flexipads icm Monello Mezzo. Dit is de SPTA mini polisher, overigens een aanrader voor wie geen 700 euro overheeft voor de Rupes variant.

De kunstof delen hebben we behandeld met Gyeon Trim alvorens die te ontvetten met Gyeon Prep.

Al het glaswerk hebben we in de TurtleWax Rain Clearvue gezet.

Na al het polijstwerk de lak ontvet met Gyeon Prep en Collinite 845 aangebracht met behulp van een zwarte pad op de DAP 500. Zo kan je de Collinite mooi dun in een egale laag aanbrengen.

Dit was de motorkap voor:
IMG_2708.JPEG

En dit was de motorkap na:
IMG_2709.jpeg

Dit was het achterpaneel voor:
IMG_2711.jpeg

En het achterpaneel na:
IMG_2713.jpeg


En zo ziet hij er dan nu uit:
IMG_2715.jpeg


Ben nog niet heel ervaren in het schrijven van mijn ervaringen en het polijsten/detailen van een auto, maar ik ben er toch trots op dat hij zo verbetert is.
Mochten jullie tips/tricks hebben voor een volgende keer laat het dan zeker weten:)
 

Bijlagen

  • IMG_2711.jpeg
    IMG_2711.jpeg
    200,5 KB · Weergaven: 67
Laatst bewerkt:
Mooi verslag hoor! Ik mis ook de grote foto’s.

Edit: Nu bij het zien van de grote foto's; OMG wat een krassen! Ziet er al een stuk beter en strakker uit!
 
Laatst bewerkt:
mooi verslag, en een goed resultaat behaald zo te zien! als die swirls niet op waren gevallen bij aankoop zat er een behoorlijke laag glaze/filler o.i.d. op de lak bij aankoop zeg.
 
Zo die moest van ver komen zeg! Forse verbetering al! Prima foto's ook nu ze in groot formaar zijn.

Tips:

Rond het S-logo op het zijscherm en de rand op het achterscherm (onder het raam) zitten nog flink wat defecten op de foto. Heb je daar de nano polisher gebruikt? Tip hierbij is om de randen van een paneel (zeker afgeronde panelen) aan te pakken met een kleine pad. Soms kom je weg met 75mm, soms met 50mm en soms moet je toch het randje strak krijgen met 30mm.

Waarom heb je trouwens mezzo gebruikt op de nano en niet de veloce zoals op de grote stukken? Een kleinere pad is in principe zwakker, dus bij gebruik van een mildere polijstcombinatie verlies je nog meer effect. Je zult dus eerder op moeten schalen met een kleinere pad, dan omgekeerd.

Hoe dan ook, ik kan mij voorstellen dat niet alleen jij, maar ook de eigenaar trots is op het resultaat!
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Klopt @RoCo, heb na het maken van deze foto’s nog een rondje gedaan met de kleine polisher. Wat betreft het gebruik van de Mezzo ipv Veloce is achteraf gezien een goede tip. Klinkt ergens ook heel logisch
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Prima resultaat Marco. Daar viel heel wat aan te verbeteren.

Ik DENK te zien dat jullie de trims niet hebben afgeplakt. Mijn tip zou zijn om al die trims (en dat zijn er veel bij een Mini) toch echt af te plakken. Ik zie nu op de foto's al witte resten zitten op de wielschermranden. Dat wil je echt voorkomen. Verder een gave transformatie.