• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp gevraagd matte aluminium plaat met kalk

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
802
153
Vleuten
Hi allen,

Hier bezig met een hobby projectje om een oude iMac G4 om te bouwen naar een IMac Mini M4. Oude iMac 17” op de kop getikt via marktplaats maar die heeft flinke waterschade gehad aan de binnenkant. Geen ramp omdat de binnenzijde toch leeg gehaald wordt maar de bodemplaat heeft ook te lijden gehad…

Nu zit ik met stevige kalk (?) aanslag op de bodemplaat van aluminium die ik er graag af wil hebben. Nu heb ik wat testjes met prof polish en mother mag en alu gedaan maar daar wordt de boel glimmend van en dat is niet de bedoeling. Ik lees online dat zuren en alu ook geen top combi zijn dus dat is ook niet handig verwacht ik.

Iemand hier nog een tip/advies?!
IMG_8890.webp
IMG_8891.webp

Probeer eens een vochtig watje met keukenzout er op te leggen (klein plekje).
Geef het de tijd om in te trekken, daarna met het watje wat "polijsten".
Een waterontharder doet niet anders dan dat ...

• Leuk
Reacties: Jahe
Hi @Erik B bedankt voor je reactie. Naar wat ik online leest gebeurt het juist met azijn dat de beschermende oxidatielaag verdwijnt en “pitten m” kan veroorzaken. Vandaar was ik op zoek naar een alternatief.

Nu een poging aan de binnenzijde aan het doen met Zout. Even kijken hoe dat gaat!

• Leuk
Reacties: RedCat
Hi allen,

Hier bezig met een hobby projectje om een oude iMac G4 om te bouwen naar een IMac Mini M4. Oude iMac 17” op de kop getikt via marktplaats maar die heeft flinke waterschade gehad aan de binnenkant. Geen ramp omdat de binnenzijde toch leeg gehaald wordt maar de bodemplaat heeft ook te lijden gehad…

Nu zit ik met stevige kalk (?) aanslag op de bodemplaat van aluminium die ik er graag af wil hebben. Nu heb ik wat testjes met prof polish en mother mag en alu gedaan maar daar wordt de boel glimmend van en dat is niet de bedoeling. Ik lees online dat zuren en alu ook geen top combi zijn dus dat is ook niet handig verwacht ik.

Iemand hier nog een tip/advies?!
Bekijk bijlage 182780Bekijk bijlage 182781
Als dit aluminium is verwacht ik dat het geen kalk maar aluminiumoxide is: een dikkere laag aluminiumoxide (Al2O3) is mat wit van kleur en wordt soms gebruikt voor keramische onderdelen. Eerlijk gezegd denk dat het een bijna onmogelijke klus is om van dikkere aluminiumoxide weer aluminium te maken: als je gewoon aluminium aan de lucht blootstelt komt daar binnen een fractie van een seconde een laagje oxide op (1 atoomlaag dik, en dat stopt de oxidatie), dus als je een proces vind om van het bovenste laagje weer aluminium te maken, hoeft daar maar iets zuurstof bij te komen en heb je Al2O3, en kom je dus niet dieper.

Je kunt ook nog te maken hebben met aluminium-magnesium legering, en dan zal het witte spul magnesium zijn dat uit het de legering komt (dat was ook een probleem met historische vliegtuigen uit WO-II, onderdelen van zo'n legering gingen na decennia verpoederen doordat het magnesium uit de legering naar buiten kwam, waardoor onderdelen hun sterkte verliezen. Dit proces gebeurt ook onder droge geconditioneerde omstandigheden, daarom wordt dit materiaal niet meer in die samenstelling gebruikt voor constructies.

• Geweldig
  • Leuk
Reacties: Jahe en RedCat
@Jahe Ik ben inderdaad bang dat het er op neer komt dat het onbetaalbaar wordt om die plaat weer netjes te krijgen. Ook polijsten zal waarschijnlijk geen oplossing zijn: aluminium is veel zachter dan aluminiumoxide, dus grote kans dat je bij polijsten de oxidedeeltjes dieper in het aluminium drukt, én de delen waar je het oxide dan wel weg krijgt worden glimmend. Ik neem aan dat je de geprinte tekst wil behouden, dus ook lichtjes polijsten en dan fijn schuren om het weer mat te krijgen is geen optie.

• Leuk
Reacties: Jahe