• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Hummer H2 - Ultra marine special edition (2008)

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
735
153
Vleuten
HI All,

Nadat ik een poosje geleden mijn achterbumper had laten spuiten bij een adequate schade-hersteller, hebben we goed contact gehouden. Gezien de modellen die daar gespoten worden (McLaren, Ferrari etc) had ik aangegeven dat het mij tof zou lijken om een keer een "bijzondere" auto te detailen. Dit had hij onthouden en kwam dus de lucht in met "Ik heb nog wel een klein klusje voor je..."

IMG_1527.JPG


Holy moly wat een enorm apparaat..

Maar goed ik kon er de uitdaging wel van inzien dus toch wezen kijken bij de eigenaar. En kunnen constateren dat de auto (en de kleur) enorm gebaat zouden zijn bij een intensieve behandeling. De lak zat vol met swirls en kleine beschadigingen. Daarnaast was het een special Edition kleur die noch groen nog blauw was afhankelijk van hoe het licht valt. Het dak was recent opnieuw gespoten omdat de vorige eigenaar bij de verkoop tape van het dak had gehaald met een verfkrabber... :dizzy:

De auto staat droog binnen en wordt gebruikt als hobby auto om aan te werken en mee te rijden. Om deze reden afgesproken om het werk in de loods van de eigenaar te doen zodat hij gewoon op zijn plek kan blijven staan en het werk in fases afgerond kan worden. ZO gezegd, zo gedaan en begonnen met een uitgebreide was-beurt.

Het gevolgde stappen plan:
- Foamen met Bilt-hamber auto foam
- Met een kwastje de kieren nalopen met APC
- Afgespoten
- Gewassen met nanolex professional prewash in emmer
- Afgespoten
- Non-ferro gespoten en gereactiveerd
- Afgespoten
- Gefoamed (om de restjes non-ferro weg te krijgen)
- Afgespoten
- Gedroogd

Al met al in stappen een aantal uur werk gezien het format van de auto en alle hoekjes en kieren (er zitten erg veel "gekke" hoekjes aan deze auto)

IMG_1812.jpeg
IMG_1814.jpeg


Na het wassen de volledige auto gekleid (op een andere dag vandaar eerst het drogen ;))
De eigenaar had de bodem helemaal gereinigd en opnieuw ingespoten met een beschermende laag. Alles was keurig rondom afgep[lakt echter leek het tijdens het kleien toch dat er eea aan spuitnevel op (bijvoorbeeld) het dak terecht was gekomen. Om deze reden ook het pas gespoten werk moeten kleien.

Reguliere vervuiling
IMG_1816.jpeg


vervuiling van het dak:
IMG_1831.jpeg


Voor het polijsten had ik in ieder geval de zaterdag gereserveerd en een uitloop naar zondag bedacht. Dus vol goede moed begonnen op zaterdag ochtend met een inspectie en een eerste ronde. Lak inspectie gaf voldoende swirls en een enkele diepe kras daarnaast kwam ik met de lak dikte meter niet echt op uitschieters en was alles rond de 120 micron.

IMG_1826.jpeg
IMG_1830.jpeg


Bij de spuiter had ik al een snelle testspot kunnen doen en kwam op een medium/harde correctie uit als eerste stap. Hiervoor een gele Rupes pad gebruikt met de blauwe Rupes pasta. Daarna kunnen finishen met primer op wit voor een strakke lak.

Zo gingen we van dit
IMG_1846.jpeg

Naar dit (na compounden)
IMG_1847.jpeg

Naar dit (gefinisht)
IMG_1850.jpeg


Ik weet nog dat ik in het begin van mijn detail hobby het altijd moeilijk vond om te zien over welk "waasje" gesproken werd na het compoundei (de lak is toch al prima?!) hier een mooie 50/50 waarop je duidelijk verschil kunt zien.
IMG_1851.jpeg

Ik heb gewerkt met een combinatie van de XCE met 5" pads voor de grote vlakken, PXE80 met 3 en 1" pads voor de hoekjes en randjes en zelfs wat stukjes en randjes met de hand moeten polissen omdat ze te klein waren om met een pad in te gaan.. Uiteindelijk was het niet de grote van de auto die het een lang project ging maken maar alle hoekjes, randjes en kiertjes...

Uiteindelijke ik door kunnen werken aan de auto tot een uur of 9 en was al het grove werk gedaan. De auto stond klaar om de dag er op gefinisht te worden...

Volgende ochtend om 08:00 weer vol frisse moed begonnen met werken. "even finishen" en dan door naar coaten.. Dat viel helaas vies tegen..
Het finishen ging vrij voorspoedig en ik kon redelijk op tempo doorwerken. Eerst even de auto nog een keer gewassen met Nanolex professional prewash om alle olie zo veel mogelijk al te verwijderen van de compound stap. Hierna begonnen met Gyeon primer om de lak te gaan finishen.

Uiteindelijk vrij rap de auto rond kunnen gaan met finishen echter was het toen toch al weer 13:00 en moest er nog een hoop gebeuren om de auto te coaten.. Wel mooi om te zien hoe de lak van de auto helemaal "opbloeit" en weer gaat leven. De 2-tone kleur kwam weer goed tot zijn recht!
IMG_1878.jpeg


Met de eigenaar was afgesproken om lakwerk en kunststof te coaten. Omdat de auto nog al een hoop kunststof heeft (de volledige laadbak is van kunststof) kon ik aangeven dat het niet zou lukken om lakwerk en in een dag te gaan doen. Dus besloten om eerst de focus te leggen op het kunststof en dit vandaag nog af te maken. Verderop in de week zou de auto dan afgenomen kunnen worden om vervolgens alsnog te coaten.

Het kunststof met APC en een melamine sponsje "geaaid" om zo de vervuiling los te krijgen. Hierna alsnog gewassen om de APC allemaal weg te krijgen. Daarna afgenomen met Nanolex EX zodat het oppervlakte schoon en droog zou zijn voor het coaten.

Hieronder de staat van het kunststof na het reinigen:
IMG_1873.jpeg
IMG_1877.jpeg


50/50 tijdens het coaten (Gyeon TRIM)
IMG_1885.jpeg


Uiteindelijk was het 16:00 en zat het thuisfront op hete kolen dus moest ik het rap afronden (en daardoor helaas niet zo netjes (zie mistlamp hierboven)). Had ik al gezegd dat deze auto veel randjes en spleetjes heeft? ...

Paar dagen later weer terug gekomen om het lakwerk af te ronden met Gyeon MOHS en de niet nette stukken van de trim weer netjes bijgewerkt door met een tandenstoker tussen de kiertjes te gaan. Dit is het voordeel/nadeel van oude trim, zodra je het niet netjes doet zie je het direct in de zon.. Daarnaast "zoog" de trim ook nog eens de coating naar binnen waardoor het proces een paar keer herhaald moest worden.

Uiteindelijk het lakwerk met meerdere doeken afgenomen (niet echt ontvet maar licht met de EX er overheen ivm Primer). Daarna samen met de eigenaar de auto. kunnen afwerken waarbij de ene aanbracht en de andere met 2 doeken afnam.

Uiteindelijk zit er zo'n 30+ uur in de auto verdeeld over meerdere dagen. Hier een aantal zaken geleerd:
- Een hummer is groot maar heeft vooral veel details in het plaatwerk welke lastig zijn
- Een hummer moet je niet alleen in een kort tijdsbestek willen doen
- Een hummer doe je met zijn 2en of je slaat even over ;)

Eigenaar uiteindelijk erg blij en tevreden en ik ook!
IMG_1864.jpeg
IMG_1879.jpeg
IMG_1883.jpeg
IMG_1896.jpeg


Dank voor het lezen!
 

Bijlagen

  • IMG_1878 2.jpeg
    IMG_1878 2.jpeg
    292,1 KB · Weergaven: 49
Flinke klus zeg poe! Is erg netjes geworden. Die kleur komt nu inderdaad pas goed tot zijn recht.

Ik vind het alleen echt geen mooie auto eerlijk gezegd haha.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe