• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik heb mezelf een Focus ST2 cadeau gedaan. En nu maar poetsen. Tips interieur?

ElPolloDiablo

Detailing trainee
10 dec 2021
8
25
Na mezelf even voorgesteld te hebben, leek het me wel verstandig even jullie hulp te vragen. Ik heb mezelf namelijk een Focus ST2 Wagon uit 2013 met 136.000km cadeau gedaan. De 27e ga ik hem halen. Altijd motoren gehad zoals jullie wellicht in mijn voorsteltopic gelezen hebben, maar nu wil ik eens een keer een "dikke bak" proberen. Ook met motoren een poetsgek, maar auto's zijn voor mij toch onbekend terrein. En daar deze vraag:

Ik wil graag als eerste beginnen met het interieur helemaal piekfijn te maken. Waar begin ik? Niet dat hij vies is, maar ik heb enigszins smetvrees. Gewoon een minder fris idee, dat Jan en alleman daar ingezeten heeft. De stoelen zijn half leder (Recaro sportstoelen). Wat mijn doel is? Hygïene, lekkere frisse uitstraling en lekker fris ruiken. Kan iemand mij een lijstje aanraden welke producten ik moet aanschaffen voor een goede basis? Ik heb geen extractor.

Dit heb ik nu, zie bijlage. Zal ik daar nog de Gliptone Liquid Leather Cleaner & Conditioner Kit aan toevoegen? Goede microvezeldoeken (Monello geloof ik) heb ik nog. En excuses voor de noobvragen, maar hoe pas ik alles toe? Bijvoorbeeld, wanneer gebruik ik de borstels en wanneer de microvezeldoeken?

Dank allen!
 

Bijlagen

  • 52352.jpg
    52352.jpg
    54,2 KB · Weergaven: 209
  • IMG_20211204_142906.jpg
    IMG_20211204_142906.jpg
    234,4 KB · Weergaven: 195
  • IMG_20211204_142910.jpg
    IMG_20211204_142910.jpg
    237 KB · Weergaven: 186
  • IMG_20211204_142917.jpg
    IMG_20211204_142917.jpg
    217,5 KB · Weergaven: 197
  • Leuk
Reactions: schaef en RoyR
G-techniq Tri-clean kan ik je van harte aanbevelen. Goed op elk oppervlak, reinigt echt fors en is desinfecterend. Ticks all your boxes als ik het zo lees.

Kwasten gebruik ik voor roosters, naden, kieren, randen en hoeken. Ik heb daarbij één borstel (Dope Fiber Normalbrush) afgeknipt tot ongeveer 2-3cm zodat die steviger is: deze gebruik ik met name op de pedalen of andere plekken waar wat geweld geoorloofd is. Zo kun je heel direct werken, mocht dat nodig zijn.

De Monello Pennello Doppio en de Monello Soffice Duo zijn daarbij erg fijn voor het intereur. De lange Soffice gebruik ik overigens enkel voor de buitenkant, want die is wat lang voor het interieur.

Met Tri-Clean en de APC krijg je het schoon. Daarna kun je overwegen om het te voeden/'dressen'/beschermen. Harde kunststof knapt bijvoorbeeld erg op van Poorboys Natural Look en je lederen oppervlaktes wil je ook mooi houden; Gliptone wordt veel gebruikt maar er zijn ook zat alternatieven.

Succes!
 
Thanks RoCo!

Dus als ik het goed begrijp, eerst alles reinigen met de APC uit mijn lijstje met de borstels. Daarna af doen met een goede microvezeldoek. Daarna nog een keer met de Tri-clean. Dan de lederen delen behandelen met de Liquid Leather Cleaner & Conditioner Kit van bijv. Gliptone. Als finishing touch de Poorboys Natural Look. Heb ik het zo goed? Of in welke volgorde gebruik je de APC en de Tri-Clean?
 
Ik denk als ik het zo lees dat je echt een prima uitgangspunt hebt. Ik heb er weinig aan toe te voegen.
De gliptone gebruik ik en ik ben erg zeker heel erg tevreden mee. Als ik de reviews bekijk ben ik zeker niet de enigste dus die zou ik inderdaad nog toevoegen aan het lijstje.
 
Thanks RoCo!

Dus als ik het goed begrijp, eerst alles reinigen met de APC uit mijn lijstje met de borstels. Daarna af doen met een goede microvezeldoek. Daarna nog een keer met de Tri-clean. Dan de lederen delen behandelen met de Liquid Leather Cleaner & Conditioner Kit van bijv. Gliptone. Als finishing touch de Poorboys Natural Look. Heb ik het zo goed? Of in welke volgorde gebruik je de APC en de Tri-Clean?
De APC hou ik nu zelf eigenlijk achter de hand mocht een vlek niet reageren. Denk er sowieso om dat het sterk spul kan zijn, dus de verhouding in het intereur hoeft niet zo hoog. Zelf gebruik ik de APC 1:30 in het intereur, maar kan zelfs op 1:50 effectief genoeg zijn binnen. Gebruik het nu vaak alleen op de vloerdelen (matten, vloerbedekking, pedalen).

De Tri-Clean is mij namelijk bijzonder goed bevallen. Met name de reinigende werking was boven verwachting. Ik doe zelf eerst een 'afstof' rondje met een klamme doek en dan kijk ik wat er nodig is. Dan spray ik een doek in met Tri-clean en ga ik rond, borstels bij de hand (kun je ook insprayen) en gaan. Afnemen met eens schone doek uit de spoelemmer en vaak heb je daarna chocolademelk o_O
 
En bedankt weer. Ik ga binnenkort eens langs Carclean, even de showroom bezoeken. Leuker dan online bestellen denk ik. Zitten niet zo ver van mij vandaan. Krijg ik ongetwijfeld ook genoeg tips!
 
G-techniq Tri-clean kan ik je van harte aanbevelen. Goed op elk oppervlak, reinigt echt fors en is desinfecterend.
Ik kreeg deze week de vraag over het verwijderen van rookgeur in een vrachtwagen interieur. Op dit moment nog geen idee of ik diegene daarmee kan helpen. Er zijn al verschillende topics over (rook)geur in een interieur, maar ik zag bij toeval dat de Tri-Clean ook geurtjes absorbeert.

Gaat dat wellicht nog iets helpen? @RoCo of iemand anders daar ervaring mee met dit product?
 
Ik ben alleen inmiddels vergeten welke doeken nu precies voor welk doel geschikt zijn :D De blauwe ruitendoek spreekt voor zich, maar waarvoor gebruik ik de ronde Monello schijven? De borstels gebruik ik om de APC aan te brengen. Wrijf ik dat daarna uit met de gele microvezeldoeken?
 
Die schijven zijn applicators, ze worden gebruikt om producten aan te brengen en uit te wrijven. Oppoetsen/uitwrijven met de gele MF doek. Het aanbrengen en verwerken van de APC zou ik met een gele MF doen en deze enkel daarvoor gebruiken. Die applicators niet icm met de APC gebruiken in ieder geval. Tenzij je die daarna enkel daarvoor gebruikt natuurlijk. Doek of applicator na gebruik steeds uitwassen met water.
 
  • Leuk
Reactions: ElPolloDiablo
Thanks! Dat helpt weer :D

Nog een andere vraag: in detailing filmpjes zie je die mannen vaak met een polijstmachine (dual action?) de APC in bijvoorbeeld stoelen en vloermatten wrijven. Hoe doe je dit als je dit niet hebt? Met de applicators zoals hierboven gezegd? Hetzelfde geldt voor een extractor. Die heb ik ook niet. Gewoon kwestie van laten drogen dan?
 
Gewoon met een zachte borstel of doek/kwast. Zou persoonlijk nooit een borstel voor machinaal gebruik op stoelen gebruiken. Teveel kans om de vezels te beschadigen. Voor vloermatten is het prima.
 
Een extractor heeft een dubbele functie van sproeien en (nat)zuigen
Sproeien kan je ook met een sprayer, natzuigen met een natzuiger.
En natzuiger is een stofzuiger die tegen vocht kan, dus meestal zonder zak.
Vaak is het niet zinvol om iets aan te schaffen wat je maar een keer gebruikt :innocent:
 
Na mezelf even voorgesteld te hebben, leek het me wel verstandig even jullie hulp te vragen. Ik heb mezelf namelijk een Focus ST2 Wagon uit 2013 met 136.000km cadeau gedaan. De 27e ga ik hem halen. Altijd motoren gehad zoals jullie wellicht in mijn voorsteltopic gelezen hebben, maar nu wil ik eens een keer een "dikke bak" proberen. Ook met motoren een poetsgek, maar auto's zijn voor mij toch onbekend terrein. En daar deze vraag:

Ik wil graag als eerste beginnen met het interieur helemaal piekfijn te maken. Waar begin ik? Niet dat hij vies is, maar ik heb enigszins smetvrees. Gewoon een minder fris idee, dat Jan en alleman daar ingezeten heeft. De stoelen zijn half leder (Recaro sportstoelen). Wat mijn doel is? Hygïene, lekkere frisse uitstraling en lekker fris ruiken. Kan iemand mij een lijstje aanraden welke producten ik moet aanschaffen voor een goede basis? Ik heb geen extractor.

Dit heb ik nu, zie bijlage. Zal ik daar nog de Gliptone Liquid Leather Cleaner & Conditioner Kit aan toevoegen? Goede microvezeldoeken (Monello geloof ik) heb ik nog. En excuses voor de noobvragen, maar hoe pas ik alles toe? Bijvoorbeeld, wanneer gebruik ik de borstels en wanneer de microvezeldoeken?

Dank allen!
Inmiddels al lid van de FocusClub? www.focusclub.nl
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover