• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik wil mezelf even voorstellen.....

trikke

Detailing addict
11 jan 2014
43
52
...en hoop veel te leren hier.
Hallo mensen, ik ben Patrick, 45 jaar ondertussen en woonachtig te Aarschot BE.

Mijn kennis van het netjes houden van auto's reikt niet verder dan een emmer en een spons...tot ik ergens las dat dit volledig fout is en me verder begon te verdiepen.....en te verdiepen....tot ik uiteindelijk hier beland.

Ik heb twee wagens, niets speciaals, een 8 jarige Kia Cerato (115.000 km) en een 12 jarige Smart Fortwo (35.000 km). Deze gaan mijn proefkonijnen worden in de nabije toekomst. Het eerste wat ik nu wil "leren" is uiteraard het begin van alles en dat is "Wat heb ik als basis nodig"?
Uiteraard zal ik later nog een apart topic openen als ik aan de klus begin :-)

Welkom, ook ik ben sinds kort begonnen aan het detailen van me auto!

Ik zou het volledige 5 stappenplan bekijken en daarbij de benodigdheden van kopen.
- wassen
- klei-en
- polijsten en/of glazen
- sealant en/of waxen
- onderhouden

Althans zo ga ik het doen. Succes :-)^

Welkom,

ook ik ben een groentje en heb al het e.e.a. opgestoken hier.

Veel detail plezier.

Welkom Patrick. Ik zou de volgende aanvulling op de adviezen hierboven willen geven:
- begin met het wassen volgens de regelen der kunst: als het wassen van de auto niet goed gaat, gaat al het werk dat je er in stopt al snel verloren.
- bouw het daarna in stappen op: begin met kleien, en dan afhankelijk van de toestand van de lak óf behandelen met glaze, sealant en/of wax of eventueel gelijk al een (niet te zware) polijststap.

Het voordeel van het stapsgewijs toepassen, is dat je niet in één keer een complete detailbehandeling in je hoofd moet hebben zitten, maar steeds een stap verder gaat. Hierdoor zie je ook precies wat elke stap toevoegt, aan de vorige.

Ik ga beginnen met de Smart denk ik, die ziet er nog het best uit. FF kijken voor de benodigdheden voor stap 1 en 2 in de webshop en daar zal ik al maar mee beginnen dan.
Misschien is deze wat om te beginnen? https://www.Carclean.com/product/Monello/Monello_Wash_Clay_Set_MONWACLAKIT_102210

Met de Lavare en de Perfetto geen ervaring, de rest wel en geen klachten. Overigens ook van de Lavare en de Perfetto zie ik weinig klachten.
Misschien een paar extra microvezeldoeken bestellen: die heb je eigenlijk nooit teveel. Eventueel kun je ook al wat andere producten zoals glaze en sealant en bijvoorbeeld handpads bestellen (ik neem aan dat je voorlopig met de hand gaat beginnen, voor machinaal heb je geen andere producten nodig, alleen machine en machine pads).

Verder raad ik je aan in elk geval tape te bestellen: ongespoten kunststofdelen slaan wit uit bij aanraking met de meeste soorten wax/sealant en polijstmiddelen, en dit is later erg lastig weer netjes te krijgen. Je kunt een losse glaze/sealant enz. bestellen, maar zelf ben ik (voor beginners) een fan van de sample kits van Poorboy's World (vaak afgekort als PB) een mooi voorbeeld is deze: https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Sample_Kit_6__4_Step_DPPKIT6_101695

Dan heb je voor minder dan 25 euro:
- een goede shampoo in doseerflesje(kun je kijken of je deze of de Lavare van Monello prettiger vind, maar beiden zijn goed, als ie leeg is kun je het doseerflesje ook voor de Lavare gebruiken)
- een cleaner (ondanks de naam is Professional Polish een cleaner)
- een glaze, die vooral voor donkere auto's erg goed is, en kleine krasjes en dergelijke verbergt waardoor de auto meer gaat glimmen.
- een sealant (synthetische wax) om je auto gedurende de wintermaanden te beschermen.

Met deze sample kit en de kit die je al wil bestellen heb je alleen nog een paar doeken en pads en tape nodig, en dan kun je vooruit tot je echt gaat polijsten. (kan met Monello Mezzo en Finale ook nog goed met het handje, maar kost wel tijd en moeite).

Cordoba;350462 zei:
Met de Lavare en de Perfetto geen ervaring, de rest wel en geen klachten. Overigens ook van de Lavare en de Perfetto zie ik weinig klachten.
Misschien een paar extra microvezeldoeken bestellen: die heb je eigenlijk nooit teveel. Eventueel kun je ook al wat andere producten zoals glaze en sealant en bijvoorbeeld handpads bestellen (ik neem aan dat je voorlopig met de hand gaat beginnen, voor machinaal heb je geen andere producten nodig, alleen machine en machine pads).

Verder raad ik je aan in elk geval tape te bestellen: ongespoten kunststofdelen slaan wit uit bij aanraking met de meeste soorten wax/sealant en polijstmiddelen, en dit is later erg lastig weer netjes te krijgen. Je kunt een losse glaze/sealant enz. bestellen, maar zelf ben ik (voor beginners) een fan van de sample kits van Poorboy's World (vaak afgekort als PB) een mooi voorbeeld is deze: https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Sample_Kit_6__4_Step_DPPKIT6_101695

Dan heb je voor minder dan 25 euro:
- een goede shampoo in doseerflesje(kun je kijken of je deze of de Lavare van Monello prettiger vind, maar beiden zijn goed, als ie leeg is kun je het doseerflesje ook voor de Lavare gebruiken)
- een cleaner (ondanks de naam is Professional Polish een cleaner)
- een glaze, die vooral voor donkere auto's erg goed is, en kleine krasjes en dergelijke verbergt waardoor de auto meer gaat glimmen.
- een sealant (synthetische wax) om je auto gedurende de wintermaanden te beschermen.

Met deze sample kit en de kit die je al wil bestellen heb je alleen nog een paar doeken en pads en tape nodig, en dan kun je vooruit tot je echt gaat polijsten. (kan met Monello Mezzo en Finale ook nog goed met het handje, maar kost wel tijd en moeite).

Welke pads en doeken raad je me aan? En hoeveel van elk? Ik heb geen enkel idee hoe snel zoiets verslijt.

Hoi Trikke, welkom

Doeken kun je bijna niet genoeg hebben, pak een voordeelverpakking of 2 dan merk je vanzelf wel hoever je hier mee komt.
Pads slijten erg langzaam, maak je hier geen zorgen over ... dat is bij juist gebruik.
Wel is het zo dat je pad vervuild kan raken door polijsten en het vuil dat mee komt vanaf de auto.
Tussendoor een keertje schoonmaken is een mogelijkheid, of alle pads 2x kan ook(ik maak ze schoon met droge/ oude handdoek tegen draaiende pad aan maar heb enkele ook dubbel).
Zelf heb ik oranje, wit en zwart/rood van Monello(voor redelijk tot goed onderhouden prive auto's).
De laatste 2 hebben geen cutting factor en zijn voornamelijk om glaze en sealant en of wax aan te brengen(daarom heb ik dubbele pads klaar liggen).
Let op dat de kleuren van het ene merk niet dezelfde cutting factor hoeven te hebben dan een ander merk.
Succes :-)^

Willen de kenners eens even mijn bestelling checken om te kijken of ik wat mis of als ik wat te veel heb? Waarvoor dank uiteraard :-)

MAmZm8T.webp

Zo op het eerste gezicht geen ontbrekende zaken, of vreemde bestellingen in je lijst. Als je je auto's zowel van een glaze als een sealant en/of waxlaag wilt voorzien, zou ik er 1 pad bijnemen: dan hoef je tussen glaze en wax/sealant geen pad schoon te maken en te drogen. Normaal zou ik je de rode handpad aanraden voor de glaze (PB Black Hole in jouw geval): door het contrast met de donkergrijze black hole ben je minder geneigd om te veel product te gebruiken, helaas lijkt de rode Monello handpad uit het assortiment. Je kunt óf een 2e zwarte handpad bestellen of deze rode is ook een goed alternatief: ronde rode handpad kun je ook kijken welke vorm handpad je fijner vindt in gebruik, de ronde (is er in rood en zwart) of de ovale.

Monello102640.webp

Bestelling lijkt me voorlopig voldoende om in het voorjaar een paar fraai glanzende auto's voor de deur te hebben staan. Als je eenmaal wat ervaring hebt, kun je ook beter beoordelen wat je precies wil, en wat je wel ligt en wat niet (dat is voor een deel toch altijd persoonlijk).

Dankuwel, de rode pad bijgevoegd aan mijn bestelling. Ik ga nog wat verder lezen alvorens mijn bestelling door te sturen want ik zal nog wel wat vinden denk ik :)
Update van wat uiteindelijk mijn bestelling gaat worden:

PnTej9f.webp