• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik wil mijn sloep machinaal polijsten!

BarneyRubble

Detailing rookie
19 mrt 2015
17
0
Ik zag net bij toeval dat er 3 machines van "900" te koop worden aangeboden, ik weet nog niet wat het allemaal is en of er 1 geschikt voor mij is maar het begin is er en zijn suggestie's wederom nog altijd welkom.

Beste forumgenoten, ik heb een vraag, ik wil mijn sloep graag machinaal polijsten en de verweerde plekken waar de zon altijd op staat weer de mooie blauwe glanzende kleur teruggeven.
Ik heb dit jaren met de hand gedaan maar dat is eigenlijk geen doen, je polijst op deze manier zo dun dat het na een jaar weer moet en je krijgt het niet echt 100% gepolijst.
Nu zoek ik een klein machinaal polijstmachine of iets dergelijks, de pad's of hoe die ronde draaischijven heten waar je polijst doek op plaatst mogen zeker niet groot zijn omdat ik best veel plekken heb waar je moeilijk bij komt.
ik heb ooit een redelijk kleine machine gehad met een handvat aan weerszijde maar zelfs die had een te grote diameter wat de poets schijf betreft en kwam ik niet op de wat moeilijker plekken, bestaat er trouwens een polijst machine met een kleine ronde schijf ?
En wie heeft misschien zoiets te koop voor me of ideeën, raad of suggestie's hoe ik dit wel machinaal kan doen.
Ik hoor het graag van jullie,
mvg,
Barney

Een DAP900 is een prima apparaat waarmee je eigenlijk geen echte fouten kan maken
Er kan ook een kleinere steunplaat op en dan kan je makkelijk wat randjes enzo doen

Een Rotary kan ook, zoals de PRO, maar die zijn wel risicovoller
Zeker bij kleine randen en als je een moeilijke houding aan moet nemen

Als ik jou was zou ik dus voor een DAP gaan en een clinic volgen
Kan je daarna risicoloos aan de slag. En voor je het weet doe je meerdere sloepen ;-)

Hoi Redcat, bedankt voor je reactie, ik kan nu een DAP 500 overnemen, die is klein en zou voor beginners zoals ik ook goed te bedienen zijn. Ik wil dan graag de kleinste steunplaat van 85mm maar denk dat alleen de steunplaat 125mm bij deze set bijgeleverd is.

Barney,
volgens mij worden al die dap setjes incl kleine steunplaat geleverd dus de kans is groot dat ie er gewoon bij zit.

Hoi Barney,

Alle DAP machines worden met twee steunplaten geleverd, 125mm en 89 mm. Op de 125mm steunplaat kan je 5.5inch pads doen (keuze zat, is een beetje de standaard maat) en op de 89 mm plaat passen 4 inch pads en die zijn wat minder goed verkrijgbaar. Monello heeft ze, maar bijvoorbeeld voor de Scholl spot pads moet je er een randje afsnijden. Andere optie is een derde steunplaat van 70/75 mm erbij te kopen.

De DAP500 is een prima machine en zeker capabel. In mijn ogen een klein beetje ondergewaardeerd ten opzichte van z'n grote broer, omdat elektrisch vermogen maar een klein gedeelte is van alle schakels die je nodig hebt om resultaat te behalen. Alle voordelen die je hier noemt voor de DAP500 gelden net zo hard voor de 900 en voor de laatste generatie 900 misschien nog wel het meest (verbeterde geometrie), dus laat je er niet overtuigen dat de 500 een 'beginnersmachine' is. Zeker geen vergelijk met het apparaat wat je in je eerste post beschrijft;)

Iets wat in mijn ogen veel belangrijker is, is gewicht van je steunplaat en je raadt het al, die is anders voor een 89mm steunplaat dan voor een 125mm. Niet alleen is de DAP gebalanceerd voor een 125mm steunplaat, dus de DAP zal flink trillen met de kleinere steunplaat. Voor mij erg genoeg om de DAP aan de kant te leggen totdat ik een nieuw contragewicht had. Belangrijker nog is dat je hogere machine standen nodig hebt om de pad te laten roteren (Zorgen dat je pad blijft draaien is les nummer 1 wat mij betreft, met alleen oscilleren kom je er niet!!) en je hebt ook minder 'polijstkracht'. Ben je nog steeds van mening dat je met een 3 inch pad wilt polijsten, kijk dan eens of je misschien een Rupes 9P08.060 kan kopen.

Kijk sowieso eerst eens in de stappen plannen hier op het forum (je gebruikt namelijk geen polijstdoek, je doet het polijstmiddel gelijk op de pad), plaats eens een plaatje van je sloep en nog een laatste tip: verwacht geen 100% resultaat van de eerste keer.

Succes!

Tonie,
bedankt voor je uitgebreide uitleg,
Op de handleiding van de DAP 500 staat dat de 125mm steunplaat alleen meegeleverd is en is voor mij dus echt te groot om handig te gebruiken, heb ooit van iemand een machine waar 125mm op zat mogen gebruiken maar die was behoorlijk krachtig en kwam aan de achterkant van de boot die altijd het ergste verweerd is door de zon bijna nergens bij .

Barney,

Post eens een plaatje van wat je zou willen poetsen? Ik krijg namelijk steeds meer het vermoeden dat een DAP met een kleine steunplaat niet is waar je naar op zoek bent, maar dat je misschien beter af bent met een een kegel of bol. Niet om een hele sloep mee te doen, maar een achterkant moet kunnen.

Ow, maar als je nu een DAP500 koopt krijg je er heus wel een een tweede steunplaat bij.

Succes!

conv_1689.webp

Tonie, mijn boot staat nu nog in de stalling dus zal kijken of ik ergens nog een geschikte foto heb.
Als ik een fijne machine heb dan wil ik wel meteen de hele boot eens netjes en grondig polijsten en niet alleen de achterkant.

Hier een foto van de boot, de achterkant en achterste zijkanten zijn altijd door de zon verweerd, maar wil wel met een fijne machine de hele boot eens grondig doen ( het blauwe natuurlijk ) je ziet het net niet maar aan de achterkant zit ook een roer waar vroeger een helmstok op zat maar nu door een geplaatst stuurkolom wordt aangedreven.
conv_1689.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Lekkere bank zo op de voorkant:) Kom maar door het het lekkere weer zou ik zeggen.

Maar terug naar het onderwerp, ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar dit lijkt me zo geen probleem om met een DAP met normale steunplaat te doen eerlijk gezegd...

Misschien kan je even vermelden waar je ongeveer woont, misschien kan iemand zijn of haar DAP er eens naast houden om te kijken of het past of niet.

Succes!

Romp bestaat meestal uit een V-vorm,... Heb je vaak een aantal " banen" in de romp zitten, bij sloepjes lopen deze al snel door naar achteren toe,.. Vaak is dat ong een 100/120mm breed denk ik,... In ieder geval 120mm bij de sloep van m'n ouders,,.. Dan is een 125mm steunplaat al snel te breed,...

Kun je beter kleine steunplaat met pads nemen. En voor de grotere vlakke delen kun je af met een gewone steunpplaat.

bent in ieder geval wel even bezig met z'n 6m lengte zo te zien :-D

Jeroen, ik heb eens een machine met een pad van 125mm mogen gebruiken maar dat werkt echt niet prettig aan de achterkant, ook zijn de " banen " hier inderdaad gegeven moment net te smal voor, ik pak liever een kleine polijst pad en wrijf dan wat vaker heen en weer. De boot is 6.65m.
Tonie, ik ga een DAP 500 nemen en daarbij eerst de kleinste steunplaat, mocht ik later merken dat ik de grotere oppervlakte met een 125mm kan doen dan schaf ik die er bij aan mocht hij er niet bij zitten.
Ik kan bij iemand hier op het forum een dap 500 overnemen dus ga daar nu even achteraan, hij is ook bereid mij wat instructies te geven hoe ik de machine en met welke pads moet bedienen.

Bikkel;n419402 zei:
de kap om de roterende as is groot.

Dit was ook ook wat ik dacht toen ik de polijst kegel of bol voorstelde, maar nu ik de boot zie vraag ik me dat af. De uitslag van een Rupes Mini is wel iets om rekening mee te houden als je ergens strak langs moet polijsten. Wat krappe plekjes betreft zou je een rotary met een verlengstuk moeten hebben.

Ik had een Dap500 gekocht met kleine steunplaat en kleine pads. maar de kap op de machine was groter als de steunplaat.
Je komt dus nooit tot waar je wilt komen.

Het weekend hebben we de zijkanten van een Opel Corsa gedaan met een Rupes mini. En dat ging super goed.
Het dak en motorkap wel met grote Rupes gedaan.
Maar je zou zelfs het dak en motorkap ook met een mini Rupes kunnen doen.
Het duurt wat langer, maar als je maar budget hebt voor 1 machine en veel hoekjes en rondingen hebt.
Zou ik voor een mini gaan.

Voor je een godsvermogen uitgeeft aan machines ....
Een (accu)boormachine met een koppelbegrenzer en een vaste steunplaat is in dit geval een prima immitatie van een rotary voor beginners

Aan een accuboormachine heb ik zeker gedacht maar wil toch graag iets sterkere en langdurige werking hebben.