• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Insecten Verwijderen.

Audibrothers_NL

Detailing guru
28 mrt 2019
128
108
28
Zierikzee/Amsterdam
Hallo allemaal,

Hoe krijg je het beste insecten van je lak af. Het gaat hier met name over de voorkant van de auto. (welke methode, product, handelingen etc.)

Ik weet dat ik laatst deze vraag ook al heb gesteld. (Zie 21933) Kreeg veel tips van zorg dat je auto gewaxt is, laat het niet te lang op je lak zitten etc.

Nu vragen buren laatst of ik ook hun auto wil wassen. (wat natuurlijk een leuk zakcentje erbij is) Het punt is dat ik weet dat er al niet veel of geen bescherming meer op de lak zit en hoe lang de insecten al op de lak zitten. Het lijkt wel een schilderij van insecten.

Het gaan dan om een Donkerblauwe Tesla model S en een zwarte Range Rover Vogue.

Nu heb ik zelf een aantal manieren die misschien kunnen werken. (nog niet uit getest)

Ziezo gebruik ik altijd eerst een hogedrukspuit om het meeste weg te spuiten. Daarna auto foamen met autogym polar blast en daarna de auto wassen met 2 bucket methode met 2 verschillende wasmitts.

Misschien zijn deze methodes goed voor na het foamen van de auto om alles los te weken.


1). Microfiber car wash towel van de rag company in een emmer met 50/50 malco bug off insect remover (of iedere andere bug remover) dopen en met magneten op de lak leggen zodat het de karkassen/insecten kan verzachten? Daarna afspoelen en wassen?

2). Na het foamen en afspoelen optimum no rinse gebruiken met de eagle edelesse 350 lavender. Dit omdat door het product het vuil/insecten in een bubbel zou inbinden waardoor het geen krassen zou geven.

3). Met een bug remover en een rag company JERSEY SCRUBBING "BUG SCRUBBER" PAD en een bug remover de gedeeltes schoonmaken. (Ben hier het minst zeker van ivm krassen)

4). Schijnbaar word waterperoxide gebruikt bij insecten bestrijding. Omdat insecten vooral uit eiwitten bestaan en dit door dit product zou worden opgelost. Maar omdat dit product ook word gebruikt in tanden/haar bleken vraag ik me toch af of dit wel veilig is voor je lak.

5). Hand polish pad en een light polish en finish om de ingebrande insecten te verwijderen. Daarna wel waxen natuurlijk.


Misschien koop ik wel een test paneel om dit uit te testen.

Graag jullie advies met goede feedback waar ik iets mee kan.

Alvast bedankt.

mvg,

Rutger
 
Heya! :D

Ziezo gebruik ik altijd eerst een hogedrukspuit om het meeste weg te spuiten. Daarna auto foamen
Ik zou dit andersom doen. :) Eerst foamen zodat bende los kan weken, dan afspuiten.

Verder vroeg ik mij af of we het nu hebben over de gevolgen van ingebrande insecten of het verwijderen van insectenlijkjes?

Bij het verwijderen van insecten zou ik toch gewoon denken aan producten zoals een insectenverwijderaar/prewash welke je op de lak sprayt en zijn werk laat doen. (Indien nodig herhalen) Bij voorkeur wil je ze los laten komen van de lak en verzachten, zodat je misschien alleen wat hoeft te agiteren met een zachte kwast/washmitt.

Warm water en warm water + een doek laten weken is ook een optie.


Mocht dit niet baten of er is al schade ontstaan, dan zal je moeten overleggen met de eigenaar of je dit weg mag gaan halen met een mild polijstmiddel. En dan valt uiteraard nog te bezien of de schade niet heftiger is dan gedacht. :D Dan is het ondertussen ook niet meer alleen een goede wasbeurt, natuurlijk.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon en PA27506
Methode één lijkt me het meest effectief, of deze bug remover opspuiten en in laten weken en daaroverheen foamen en daarna met de hogedrukreiniger afspoelen. Ik gebruik hier zelf de poorboys bug squash voor, rijkelijk sprayen, paar minuten in laten weken, foamen en dan afspuiten voordst je aan het wassen begint.

ONR zou ik er niet voor gebruiken, tenzij je dit ook laat weken, dan is dit ongeveer hetzelfde als methode 1, maar onr is niet ontworpen om vastgekoekte insecten weg te halen.

Methode drie en vier zou ik niet gebruiken en methode vijf alleen als de insecten er al af zijn, dan kan je altijd kleien en licht polijsten om de laatste restjes vuil weg te halen.
 
Als het een groot kerkhof is dan doe ik:
- natte doek over de plekken leggen, zodat het kan weken.
- ondertussen zet ik de rest klaar.
- doek eraf halen.
- PB bug remover opspuiten.
- Foamlance en fles klaarmaken en vervolgens infoamen.
- foam z’n werk laten doen en afspuiten.
- als er geen bescherming meer op zit, blijft er vaak nog wat achter. Daarvoor klei ik nog de gedeelten om het laatste eraf te halen.
- daarna wassen en de rest van je stappenplan doen.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Deze gek doet na een zomerse rit bij thuiskomst even de grootste bug spetters verwijderen met een detailer spray en een MF doek.
Scheelt een hoop werk tijdens het wassen en voorkomt inbranden.
 
  • Leuk
Reactions: Timm en 350Z
@Farson dat doe ik bij mijn eigen auto ook als ik tijd heb. Helaas gaat het hier over mensen die willen dat hun auto weer goed schoon is en eigenlijk bijna geen onderhoud er aan doen. Dus auto's waar waarschijnlijk geen protectie meer op zit en vaak lang insecten op de lak zitten
 
  • Leuk
Reactions: Farson
@Farson dat doe ik bij mijn eigen auto ook als ik tijd heb. Helaas gaat het hier over mensen die willen dat hun auto weer goed schoon is en eigenlijk bijna geen onderhoud er aan doen. Dus auto's waar waarschijnlijk geen protectie meer op zit en vaak lang insecten op de lak zitten

Wordt een beetje te dure hobby om al je buren te voorzien van detailerspray en MF doeken
 
Ik doe het gewoon met een pantykousje, heel simpel en werkt uitstekend! Een pantykousje is wat ‘scherper’ en beschadigt je lak niet.
 
Ik denk dat je het moeilijker maakt dan het is:

1. Zit het óp de lak: goed laten weken in een prewash (TFR/bug remover/snow foam), daarna afspuiten met de HD en wassen met washmitt.
2. Zit het ín de lak: dan zit er niks anders op dan te kleien en te polijsten.
 
Zo'n eerste keer kost het je ook meer tijd.
Alle goede tips hierboven benutten om het front te reinigen. Daarna de voorzijde lekker dik in de wax zetten. Pas de volgende keren zul je daar dan plezier van hebben, maar omdat je schrijft dat het een herhalende opdracht is, investeer je in gemak voor later.
 
Even dit topic kapen (ipv nieuwe aanmaken) zie mijn spiegelkap; hoe kan ik deze het beste schoon maken ?

Weekje 30 graden vakantie….

Ik heb een al
- doek 15min laten “intrekken”
- ingesprayed met sonac insecten reiniger en afgespoeld in een wasbox
- poetsen poetsen poetsen met een doek.
 

Bijlagen

  • C5F6F6D9-2DE9-4944-A8EE-D7BF39CEABA0.jpeg
    C5F6F6D9-2DE9-4944-A8EE-D7BF39CEABA0.jpeg
    113,9 KB · Weergaven: 125
  • D7BB2A76-711B-4E7F-98D6-6A183BFBF007.jpeg
    D7BB2A76-711B-4E7F-98D6-6A183BFBF007.jpeg
    149,3 KB · Weergaven: 120
  • 0C8ED3D9-9F28-43FD-90A5-D80C28302032.jpeg
    0C8ED3D9-9F28-43FD-90A5-D80C28302032.jpeg
    106 KB · Weergaven: 137
  • 19E97EB1-10F4-4C07-9F68-2052441865A8.jpeg
    19E97EB1-10F4-4C07-9F68-2052441865A8.jpeg
    150,1 KB · Weergaven: 126
Ja daar dacht ik ook aan; kan dan met ssr1 of ddj lime ? Daar hebben ze namelijk kleine sample verpakkingen van ?