• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Interieur reinigen

Maho

Detailing rookie
27 apr 2023
11
15
Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen op het forum (heb me net voorgesteld).

Nu ben ik een totale leek op het gebied van reinigen.

Mijn auto heb ik vorig jaar compleet laten voorzien van PPF folie, waar ik overigens zeer tevreden over ben. Dit is ook niet te zien, dat het erop zit.

Nu wil ik dus het interieur schoonmaken. Een tijdje terug al via die shop hier, na het lezen van de vele topics glyptone cleaner en conditioner gekocht.

Leer is geperforeerde nappaleer. Dus moet hier voorzichtig mee omgaan, ivm de gaatjes.

Ik vroeg me af of ik ook een stoomreiniger kan gebruiken? Deze wil ik eigenlijk aanschaffen, voor de stoffen bekleding in de rest van de auto. Iemand een tip welke stoomreiniger wel oke is?

En kan ik met de stoomreiniger ook de stoelen reinigen?

Ik heb overigens de originele matjes eruit gehaald en rubberen geplaatst. Want de originele worden echt heel snel vies. Vooral met kinderen…
 

Bijlagen

  • IMG_4302.jpeg
    IMG_4302.jpeg
    348 KB · Weergaven: 94
  • IMG_4306.jpeg
    IMG_4306.jpeg
    935,6 KB · Weergaven: 93
  • IMG_4304.jpeg
    IMG_4304.jpeg
    361,6 KB · Weergaven: 94
  • Leuk
Reactions: kawazxr en schaef
Een stoomreiniger kun je gebruiken want ook die kun je wat lager instellen. Gebruik dan tevens een microvezeldoek om de mond heen om het materiaal te beschermen tegen de mond van de reiniger; je wilt niet te ruw zijn of vast grijpen in je geperforeerde leer.

Toch denk ik dat je met beleid en de juiste reinigers een prima resultaat krijgt hoor. Grootste winst zit hem in het gebruik van kwasten en goede doeken. De kwasten om goed op de krappe plekken en in de randen te komen, goede doeken om het af te kunnen nemen.
 
Prachtig interieur!, terecht dat je dat netjes wilt houden.
Gliptone laat zich ook heel dun aanbrengen.
Eerst op een applicator (ik gebruik badstof op leer) beetje inkneden en dan pas over het leer met gaatjes

Let bij een stoomcleaner vooral op de accessoires, zodat je vlak kan werken en in de hoekjes
Terechte opmerking van @RoCo over de hoesjes, maar blijf alert of deze glad over het leer gaan en niet "haken".
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en Josie
Bij geperforeerd leer is mijn tip om leer niet te nat te maken, zodat niet in gaatjes gaat zitten. Het helpt om reiniger op applicator te doen en daarmee te reinigen ipv op direct op leer spuiten.

Laat middel het werk doen ipv hard te boenen. Leer is kwetsbaar materiaal. Door te hard boenen beschadig je topcoating van het leer. Liever paar keer voorzichtig reinigen dan in 1x (te) hard reinigen om schoon te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips.

Is het wijs om ook met een paardenhaar borstel aan de slag te gaan? Want die had ik ook aangeschaft en heb microvezel doeken.

Ik heb even de applicators opgezocht, welke zou ik dan moeten hebben?
 
Thanks voor alle waardevolle tips. Als het straks wat mooier weer is, ga ik er eens uitgebreid mee aan de slag.
 
Hallo mensen,

Nu heb ik het aan de hand van de tips hier het een en ander aangeschaft, maar ik zit nog met bepaalde delen in de auto, hoe ik dit kan cleanen.

Het gaat dan om de stoffen panelen (zijkanten en dak) en de gordels.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
 

Bijlagen

  • IMG_5157.jpeg
    IMG_5157.jpeg
    205,5 KB · Weergaven: 30
Als je voor een bepaalde APC wilt kiezen, dan wordt er ook vermeld/geadviseerd in welke verhoudingen je deze kan gebruiken in welke situaties. ;) Zo niet, kan je dit vast wel terugvinden op het forum.

De gestoffeerde panelen zou ik licht benevelen met een APC-mengsel en met beleid afnemen c.q. voorzichtig boenen met een MF-doek of zéér zachte borstel.
Deze panelen zijn verlijmd, dus zeker niet te nat maken om de verlijming niet aan te tasten.

De gordels kan je uiteraard iets minder voorzichtig mee zijn, deze kunnen wel wat hebben.

Poorboys World - APC+D en Bilt-Hamber - Surfex zijn veel voorbijkomende APC's.