• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA / Meg Final Inspection(m034) voor of na glaze

TonCoronel

Detailing rookie
14 nov 2008
147
0
wanneer is het verstandig om IPA/Final Inspection te gebruiken voor of na het aanbrengen van een glaze zoals black hole?

Soms lees ik dat iemand eerst een glaze aanbrengt en daarna pas IPA gebruikt (zoals custumcarcleaning) en anderen zeggen weer dat IPA een groot deel van die glaze verwijdered en je dus IPA voor het aanbrengen van een glaze moet gebruiken.
 
IPA trekt een glaze er weer af, het lijkt me alleen zinnig om het na een polijstmiddel te doen om je polijstwerk te kunnen controleren.
 
Een IPA of gelijkwaardig middel is bedoeld om polijstresten en oliën die in de polijstmiddelen zitten te verwijderen, dit is bedoeld om het polijstwerk te bekijken of de bedoelde correctie ook daadwerkelijk gedaan is. Er zijn polijstmiddelen die door de olieen een vullende werking hebben en daardoor krasjes weer minder zichtbaar maken. IPA verwijderd dat weer, zo weet je zeker dat je echt geen krasjes meer hebt na de correctie en of je methode goed is.

Hierna dus de volgende stappen uitvoeren: een glaze aanbrengen.
 
Het is een discussie tussen bepaalde 'stromingen' detailers.

In de perfecte situatie dat je de auto echt 100% hebt gepolijst (dus echt topwerk op toplak op een topauto) wordt de lak 'kaal getrokken' en vervolgens afgewerkt met een mooie wax. De lak is al zo mooi dat het geen extra zaken nodig heeft (en wellicht averechts kan werken volgens sommigen; vraag mij niet waarom...)

In de meeste situaties heb je toch een glaze nodig om de auto extra glans en diepte te geven, en dit doe je dus na het polijsten. Over het algemeen volstaat afvegen na het polijsten en soms even een IPA/FinalInspection of (zoals ik) een Spray&Wipe om de eventuele restanten polijstmiddel/olie te verwijderen. Hierna een mooie glaze, en daarna sealant/wax.

IPA vind ik persoonlijk wat te 'schraal', FinalInspection/TopInspection (menzerna) precies wat je ervan verwacht, en Spray&Wipe een handige 'altijd voorradige' hulpmiddel omdat alleen met een doek vegen na het polijsten soms wat restjes achterlaat.
 
Juist verlagen :grinning:

Teveel Isopropylalcohol (zo heet het toch?) 'droogt' de lak teveel uit, en maakt het 'schraal'

Denk maar aan je handen als je net een sterke ontvetter hebt gebruikt :grinning: Een iets minder sterke oplossing wellicht beter.

Wat mijn opviel aan het gebruik van TopInspection van Menzerna, is dat de lak heel schoon werd maar niet schraal voelde.
Na IPA zag en voelde het doffer aan; niet het effect wat ik zoek na het polijsten van m'n lak...

Bij beiden waren de restjes polijstmiddel en olie overigens keurig verwijderd, en werden de overgebleven swirls erg goed getoond.