• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is mijn originele blanke lak te oud geworden?

mrnqrv

Detailing addict
12 jun 2020
82
50
Wij zijn in de weer om onze oude BMW op te knappen. Het is niet echt een restauratie dat gaat te ver, maar noem het een grote verbeterslag. De deuren worden alle 4 vervangen samen met de sparborden en nog wat aken daar omheen. Nu is het plan om deze deuren en spatborden te spuiten of te laten spuiten (denk het laatste) en uit te waaieren naar achteren, zodat de zijkanten er aardig goed bij komen te staan dus.

Vandaag wel de achterklep, dak en motorkap alvast gepolijst. Op het eerste gezicht zag deze lak op deze delen er nog best goed uit. Maar zoals zoveel zaken als je gaat verdiepen en echt goed kijken zie je van alles. De achterklep is best acceptabel, maar op het dak en motorkap zie ik toch wat zaken die ons ongerust maken. Het plan was namelijk niet om de hele auto over te spuiten maar alleen de zijkanten.

De hele auto is toch wel een klap kostbaarder en wij zijn ook wel huiverig om de kleur te verliezen. Het gaat om diamant zwart en tot nu toe heeft niemand die kleur kunnen maken in reparaties, maar een blend uitwaai actie zou een tevreden resultaat kunnen opleveren.

Ik probeer de issue te verduidelijken met wat foto's. De auto is bijna 30 jaar oud en naar mijn weten nog niet over gespoten geweest.
Met een goedkope lakdikte meter meet je uiteraard het geheel, maar is toch best handig als je weet wat en hoe te meten.
Het dak is rond 80 micron terwijl de achterklep en zijkanten 150 micron zijn. Ook de motorkap is 150 micron.
Op het dak zie naar mijn mening al enkele kleine plekjes waar de blanke lak van wegkrimpt, kunnen jullie dat bevestigen van de foto?

Op de motor kap die dus nog wel 150 micron is zie ik deze plekjes niet, maar het lijkt wel in een bepaalde licht inval dat er duizenden heel piep kleine van deze plekjes zitten. Is dat dan ook al gedegradeerd door de jaren heen?

Rond mijn staaf zaklantaarn ie je de piepkleine wittige stipjes opblinken. (motorkap 150 micron)

20230207_155814.jpg

Zaklantaarn iets anders en je ziet niets meer en lijkt het alles prima (motorkap 150 micron)
20230207_155820.jpg

Dit is het dak, daar zitten dus enkele van deze bruisplekjes die zijn een stuk groter zeg diameter 6mm
IMG-20230207-WA0003.jpeg


Als laatste nog een grote bruisplek op de achterstijl dit is echt de grootste maar ook op een plek waar ik dus 80 micron meet i.p.v. 150. Betekend dit dat deze lak er af gaat vallen binnenkort?
20230207_155941.jpg
 
Die "bruisplek" is ingebeten vogelpoep. De puntjes kunnen komen van etsen (verwaarloosde spetters vogelpoep), steenslag of vonkschade (bijvoorbeeld door vuurwerk).

Voor een 30 jaar oude auto geen slecht schadebeeld al met al.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en AndyVR
Mer name die laatste foto lijkt op vogelpoepschade. Het zal niet (veel) beter worden dan dit, maar ik denk ook niet dat je lak eraf zal vallen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
+1 voor bovenstaande reacties. De grote plek is 100% ingebrande vogelpoep. De kleinere plek ook. De puntjes is wat lastig te zeggen. Mijn gevoel zou zeggen iets als steenslag.

Ter geruststelling:
1) als dit de defecten zijn op een bijna 30 jaar oude lak, dan is dat niks om je voor te schamen!
2) waarschijnlijk zijn de meeste dingen niet met polijsten op te lossen, maar ik zie ook niet iets waar je lak het aan het begeven zou zijn. De lakdikte is gewoon wat hij is per paneel en er is niets aan het verdwijnen of zo.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Bij de meeste tests die ik deed, zat ik rond de 70 micron door de blanke lak heen, al is dit natuurlijk niet algemeen. Er zijn bijv. merken die standaard maar iets van 80-90 micron aan totale lakdikte hebben.
150 is een gemiddelde, gezonde waarde en komt bij de meeste merken voor. Dit gaat dan wel over moderne watergedragen lakken van wagens tot 10-15 jaar oud.

Zoals hierboven, zijn die plekjes inderdaad ingebrande vogelpoep. Krijg je enkel met spuiten weg en zelfs dan is er een kans dat het nog steeds zichtbaar is... (hoelang zit er al op? ect.)

Gezien het gaat over een lak van 30 jaar oud, vermoed ik dat het gaat over een solventgedragen lak, ik zou dan sowieso al opletten dat je geen reacties gaat krijgen door er zelf met wat producten over te gaan.
Je kan de lak altijd eens laten uitmeten met een spectrummeter, kans bestaat dat deze een kleur herkent. Mogelijks bestaan er meerdere tinten van jouw specifieke kleurcode, het toestel geeft ook weer op hoeveel procent een bepaalde tint aansluit bij jouw specifieke kleur. Houdt rekening met het feit dat de kleur mogelijks al wat is vervaagd door bv. UV licht en dus niet helemaal meer hetzelfde is als 30 jaar terug.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
De meeste plekjes lijken mij op craquelé. (Gebarsten lak) Dit is veelal van ingebrand vogelpoep, wat dus op zowel klein als grote schaal kan gebeuren.

Op mijn E36 uit '98 maakte ik mij meer zorgen op witte (egale) vlekken in de blanke lak, wat meestal betekende dat de blanke lak niet goed meer hechte en/of flinterdun aan het worden was. Iets wat ik bij jou eigenlijk niet zie.

Even uit m'n hoofd, van lang geleden; Ik had waardes van... Wacht, misschien slingert de vectortekening nog ergens op het forum rond...

Jup! -->

vector-diktes-jpg.jpg


Zoals je op de motorkap kan zien, zijn de waardes flink hoger. Later bleek dan ook dat het niet de originele motorkap betrof.
(Vorige eigenaar vertelde mij jaren later dat net vóór dat ik de auto overnam, ze nog even de motorkap hadden beschadigt. Nét vóór als in; De dag voordat ik 'm zou krijgen. :p )
 
Mooie hulpvolle reacties weer thx! Vandaag de BMW buiten gezet om de spettertjes op de motorkap te bekijken. Waarschijnlijk zaten die er al een hele tijd, maar viel het beter op in een donkere stalling met lampen erop. In de zon valt het zelfs wel mee, maar het zit er uiteraard. De overige "bruis" plekken kunnen wel afkomstig zijn v an vogels, want dee auto heeft al een fiks leven achter de rug natuurlijk. Wel is het zo dat die plekjes dan toevallig wel op de dunne plekken zitten waar ik 80 meet ipv het gemiddelde 140-150, dat is dan wel opmerkelijk misschien.

Terugkomend op de motorkap heb ik nog een foto gemaakt die het iets beter laat zien. Het zit over de hele motorkap verdeeld en zijn er dus duizenden. In veel lichtinvallen zie je niets dus, dat maakt het eigenlijk wel acceptabel. Vonkschade door de jaren heen zal kunnen. Ik denk zelfs dat ik ze voel met mijn vinger, als een heel klein zandje.

spatters.jpg
 
De vlakke delen zoals de motorkap, dak hebben het vaak ook harder te verduren doordat het water blijft liggen, de zon er knal op staat, stront van vogels,...
 
Ik zie ook witte "spetters" op je ruitenwisserarm in hetzelfde patroon. Lijkt dus wel alsof het opgespat of neergeslagen is. Wellicht los je het al op met een goede kleibeurt en reiniging (chemisch en mechanisch). Anders moet het met polijsten al een heel eind goed komen. Zijn gelijk de krasjes weg ;)
 
Ha ja de spetters op de ruitenwisserarm lijken er inderdaad op maar is alleen op dat stukje arm en die pitjes zijn echt weggeslagen verf.
Ik zou nog een keer grover kunnen polijsten op een stukje om te zien of de spetters er bang van worden, maar gevoelsmatig zit ieder klein spettertje wel diep verweven in de blanke lak. Ook al omdat ze niet weg gingen met S3 op rood
 
Kleine plekjes vogelpoep is goed te verwijderen met Scratch X 2,0 van Mequiars, mits je niet te hard gaat poetsen. Ik heb het al talloze keren gedaan met goed resultaat. Daarna plekje weer in de was zetten. Niet te lang poetsen, want je gaat zo door de lak heen.