Wij zijn in de weer om onze oude BMW op te knappen. Het is niet echt een restauratie dat gaat te ver, maar noem het een grote verbeterslag. De deuren worden alle 4 vervangen samen met de sparborden en nog wat aken daar omheen. Nu is het plan om deze deuren en spatborden te spuiten of te laten spuiten (denk het laatste) en uit te waaieren naar achteren, zodat de zijkanten er aardig goed bij komen te staan dus.
Vandaag wel de achterklep, dak en motorkap alvast gepolijst. Op het eerste gezicht zag deze lak op deze delen er nog best goed uit. Maar zoals zoveel zaken als je gaat verdiepen en echt goed kijken zie je van alles. De achterklep is best acceptabel, maar op het dak en motorkap zie ik toch wat zaken die ons ongerust maken. Het plan was namelijk niet om de hele auto over te spuiten maar alleen de zijkanten.
De hele auto is toch wel een klap kostbaarder en wij zijn ook wel huiverig om de kleur te verliezen. Het gaat om diamant zwart en tot nu toe heeft niemand die kleur kunnen maken in reparaties, maar een blend uitwaai actie zou een tevreden resultaat kunnen opleveren.
Ik probeer de issue te verduidelijken met wat foto's. De auto is bijna 30 jaar oud en naar mijn weten nog niet over gespoten geweest.
Met een goedkope lakdikte meter meet je uiteraard het geheel, maar is toch best handig als je weet wat en hoe te meten.
Het dak is rond 80 micron terwijl de achterklep en zijkanten 150 micron zijn. Ook de motorkap is 150 micron.
Op het dak zie naar mijn mening al enkele kleine plekjes waar de blanke lak van wegkrimpt, kunnen jullie dat bevestigen van de foto?
Op de motor kap die dus nog wel 150 micron is zie ik deze plekjes niet, maar het lijkt wel in een bepaalde licht inval dat er duizenden heel piep kleine van deze plekjes zitten. Is dat dan ook al gedegradeerd door de jaren heen?
Rond mijn staaf zaklantaarn ie je de piepkleine wittige stipjes opblinken. (motorkap 150 micron)
Zaklantaarn iets anders en je ziet niets meer en lijkt het alles prima (motorkap 150 micron)
Dit is het dak, daar zitten dus enkele van deze bruisplekjes die zijn een stuk groter zeg diameter 6mm
Als laatste nog een grote bruisplek op de achterstijl dit is echt de grootste maar ook op een plek waar ik dus 80 micron meet i.p.v. 150. Betekend dit dat deze lak er af gaat vallen binnenkort?
Vandaag wel de achterklep, dak en motorkap alvast gepolijst. Op het eerste gezicht zag deze lak op deze delen er nog best goed uit. Maar zoals zoveel zaken als je gaat verdiepen en echt goed kijken zie je van alles. De achterklep is best acceptabel, maar op het dak en motorkap zie ik toch wat zaken die ons ongerust maken. Het plan was namelijk niet om de hele auto over te spuiten maar alleen de zijkanten.
De hele auto is toch wel een klap kostbaarder en wij zijn ook wel huiverig om de kleur te verliezen. Het gaat om diamant zwart en tot nu toe heeft niemand die kleur kunnen maken in reparaties, maar een blend uitwaai actie zou een tevreden resultaat kunnen opleveren.
Ik probeer de issue te verduidelijken met wat foto's. De auto is bijna 30 jaar oud en naar mijn weten nog niet over gespoten geweest.
Met een goedkope lakdikte meter meet je uiteraard het geheel, maar is toch best handig als je weet wat en hoe te meten.
Het dak is rond 80 micron terwijl de achterklep en zijkanten 150 micron zijn. Ook de motorkap is 150 micron.
Op het dak zie naar mijn mening al enkele kleine plekjes waar de blanke lak van wegkrimpt, kunnen jullie dat bevestigen van de foto?
Op de motor kap die dus nog wel 150 micron is zie ik deze plekjes niet, maar het lijkt wel in een bepaalde licht inval dat er duizenden heel piep kleine van deze plekjes zitten. Is dat dan ook al gedegradeerd door de jaren heen?
Rond mijn staaf zaklantaarn ie je de piepkleine wittige stipjes opblinken. (motorkap 150 micron)
Zaklantaarn iets anders en je ziet niets meer en lijkt het alles prima (motorkap 150 micron)
Dit is het dak, daar zitten dus enkele van deze bruisplekjes die zijn een stuk groter zeg diameter 6mm
Als laatste nog een grote bruisplek op de achterstijl dit is echt de grootste maar ook op een plek waar ik dus 80 micron meet i.p.v. 150. Betekend dit dat deze lak er af gaat vallen binnenkort?