• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is werken met een rotary moeilijk en gevaarlijk?

Het werken met een rotary vergt een andere techniek dan bij het gebruik van een D/A, voor wat betreft het leren werken met een rotary:

- Altijd de pad vlak houden.
- Oefenen op een motorkap is allemaal leuk en aardig, zal iedereen lukken, maar de staande delen en moeilijk gevormde delen van een auto vormen vaak het probleem.
- Zorg dat je weet hoe dik de lak is voordat je begint!
- Nooit op 1 plek stil blijfen hangen.
- Weet wat bepaalde pad/product combo's doen (productkennis) in combinatie met toerentallen
- Ga liever niet voor een el cheapo rotary, deze zijn vaak: lawaaiig, zakken in toerental, zijn zwaar.
- Hou je koppie er bij en laat je niet afleiden als je aan het werk bent een rotary, een foutje is zo gemaakt.
 
Ik volg dit draadje met de nodige intresse, niet dat ik al toe ben aan een rotary..nee nog lange na niet, eerst het dappen eens goed onder de knie krijgen, en ik moet zeggen na de clinic van afgelopen zaterdag gaat het steeds beter....maar zoals bij alles het geval is, zal er ook eens een rotary komen......
nu waarom het om draait..wat lees ik zojuist op het caravan forum tot mijn stomme verbazing Let op dit past gebruiker toe op een caravan, waarvan ik uit ervaring weet de laklaag supergevoelig (dun) kan zijn :

ik heb vorig jaar een pof set van AutoGlym gekocht. en om te polijsten een Flex 3403 poetsmachine.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
ik verwijder eerst alle aanslag, insecten, teer enz...
dan gebruik ik paint renovator, met een FLEX polijst machine aan 2000 O/M
dan neem ik een vers soft pad en aan 1500 O/M gebruik ik Radiant Wax
nadat alle Radiant weg gepoetst is neem ik Supreme Polish, terug een vers soft pad en weer elke cm met de FLEX aan 2000 O/M
tegen dat je dan gedaan hebt ben je het ferm beu aan het worden. ben dan al +/- 6 uur aan het poetsen...............
dan doe ik alles met een vochtig vezeldoekje, zo verwijder je alle resten van de simonyzen.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Dan wordt alles ingesmeerd met Liquid Hardwax, nadat deze goed droog is, neem ik een wollen pad, en op hoge toeren blink ik op.

het is mss overdreven, maar alle krasjes zijn blijvend weg, wat overblijft is een diepe mooie glans, en een goede beschermlaag...


op een van de ramen had ik krassen van een schuurspons, na het polijsten waren die voor 90% verdwenen.
je moet wel opletten, want elke micron verf die weg is blijft ook weg.....

Als je dit leest zou je per direct een rotary aanschaffen 8-()) en dan te weten wat een woolpad al kan doen op een dap :confused:
waar begrijp ik hem nu niet ???
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de wollen pad waar hij op doelt is waarschijnlijk een zachte 'fluffy' oppoetspad, en geen polijstpad.
 
Sjongejonge.... een wollenpad om uit te poetsen... 8o Die spoort niet. Dat is het grofste wat je kunt gebruiken, ook al voelt het zacht aan. De wax die hij er op heeft gesmeerd, is dus nu weer verdwenen.
 
Tja adrie, eerst wist ik niet goed wat daarvan te denken, na zaterdag weet ik wat een wollen pad kan en had dus ook het idee dat hij niet echt goed bezig was.... het gevaarlijke van dit zo te posten op een caravan forum vind ik nog dat er nu legio mensen zijn die denken dat het zo hoort en waarschijnlijk zijn er nu ook een aantal wat het gaan aanschaffen..........ik wil daar wel op een waarschuwende manier op gaan reageren, maar weet niet goed hoe het te kunnen onderbouwen........;)
 
Het lastige is gewoon dat iedereen logischerwijs denkt dat wol zacht is en dat je daarmee lekker kunt uitpoetsen, sterker nog bedrijven die goedkope rotary's verkopen zetten het er ook nog eens bij: wollen uitpoetsschijf 8o