• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jaguar XJ 4.2 '72

A6-owner

Detailing rookie
1 mei 2010
33
0
Zoals ik in een ander topic al had aangekondigd, ben ik gisteren en vandaag bezig geweest om een Jaguar XJ 4.2 uit '72 onder handen te nemen.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een oldtimer heb gedaan.
Man, wat een details zitten daar toch op/in/aan.

Het was wel duidelijk dat ik met een liefhebbersauto te maken heb gehad. De aandacht was met name op technisch gebied aan de auto af te zien.
Ook optisch was de auto eigenlijk best in goede staat, maar deze had de afgelopen jaren wel de nodige verwering en waskrassen opgelopen.
De opdracht was dan om vooral die zaken qua lak weer in nette staat te brengen.

Stappenplan.

1. Wassen met Megs Goldclass (vanwege de tectyl in de wielkasten en deursponningen heb ik deze zo gelaten)
2. Banden ontvet met Dasty. Wielen hoefden niet met grof geschut, deze waren pas gespoten, dus even met Megs wheelbrightener
3. Kleien (ook de ramen)
4. Polijststappen (na testspot) M105 oranje rotary, M205 wit rotary en M205 op groen DA
5. Vanwege de unilak heb ik toch gekozen voor een glaze, PB Black Hole.
6. Vervolgens een sealant, de PB EX-P, en getopt met de Collonite 845 wax.
7. Ramen (binnen en buiten) schoongemaakt met Megs glasscleaner
8. Rubbers (waren ook ontvet met Dasty) voorzien van PB Trim Restorer
9. Chroom (en dat was vééél) behandelt met een polish. Wordt die ook weer eens een keer gebruikt.
10. Banden voorzien van Megs Tyre Gel voor een glanzende afwerking
11. Veel neuzelwerk aan de details...

Tips en op/aanmerkingen van harte welkom. ;)

IMG_2025.webp


IMG_2026.webp


IMG_2030.webp


IMG_2031.webp


IMG_2033.webp


IMG_2036.webp


IMG_2037.webp


IMG_2038.webp


IMG_2040.webp


IMG_2044.webp


IMG_2046.webp


IMG_2047.webp


IMG_2048.webp


IMG_2050.webp


IMG_2051.webp


IMG_2057.webp


IMG_2065.webp


IMG_2067.webp


IMG_2069.webp
 
grandscenicman;330185 zei:
Mooi! :cool

vraagje :
"Chroom (en dat was vééél) behandelt met een polish" : WELKE ?

Vanaf mijn motortijd (waar ik ook veel bezig was met poetsen) werk ik al met de Belgom Chrome en Belgom Alu.
Nog steeds erg tevreden over.
 
Geen pic van de krachtbron?

Moest je nog lampen polijsten o.i.d?

Net werk verder en EX-P + Collonite, zit wel goed dus ,^^
 
ahhhh als ik dat zo zie dan kriebelt het om mn schoonpa's XJ Sovereign 4.2 aan te pakken.... Die vind hotwax van de wasstaat al mooi...rofl Ondanks urenlange preken dat deze auto toch echt wat beters verdiend!! ( oud en eigenwijs hé )

Gewoon een keer z'n sleuteltjes kapen :)
 
Zet je hem gewoon een keertje op je werkadres, vind hij hem nooit.... w^^w
Helaas moet zo iemand eerst zien en dan geloven he maar goed, heeft jouw auto ook gezien toch?

Onder het mom van je bent zeker nooit te oud om te leren haha!!
 
A6-owner;330168 zei:
... 8. Rubbers (waren ook ontvet met Dasty) voorzien van PB Trim Restorer ...

Bij oud rubber is het handiger om met voeden te beginnen.
Het rubber is droog en super porreus, daar trekt alles diep in, ook Dasty
Dan heeft het wel tot een dag nodig om weer droog te worden
Eerst voeden maakt het vuil los en voorkomt het absorberen van APC e.d.

solubel;330246 zei:
... Gewoon een keer z'n sleuteltjes kapen :)

Of een klein stukje op de motorkap doen ]d~^
Heb ik een keer bij een 420 gedaan, geeeen gezicht :roll
 
@Denders
Nee, inderdaad geen foto's van de motor.
Lampen polijsten niet nodig, maar wel weer de chromen randen eromheen met chromepolish behandelt.

RedCat;330277 zei:
Bij oud rubber is het handiger om met voeden te beginnen.
Het rubber is droog en super porreus, daar trekt alles diep in, ook Dasty
Dan heeft het wel tot een dag nodig om weer droog te worden
Eerst voeden maakt het vuil los en voorkomt het absorberen van APC e.d.

Het eerste gedeelte van je tip, eerst voeden, heb ik nog nooit eerder gehoord.
Dat oud rubber droog is wel, daarom ook juist op de 1e dag met ontvetter om alle troep te verwijderen en de 2e dag de details (o.a. rubbers) af te werken.

Maar is ga het zeker proberen. Ben benieuwd. ;)
 
Die is weer netjes. Lijkt me leuk om eens met zo'n oldtimer bezig te zijn. Is toch net weer wat anders.