• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jaguar XK

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.468
193
Utrecht
Hoi!

Het is alweer even geleden, maar door tijdgebrek vanwege vakantie en begin van een nieuwe studie heb ik nog geen tijd gehad om een verslag te maken van een full detail die ik een aantal weken geleden gedaan heb. Voor degenen die mijn verslag van de zilvergrijze XJS hebben gelezen: deze XK is van dezelfde eigenaar. Dat betekent dus dat deze auto ook enorm vies was en wel wat liefde kon gebruiken. Een leuk klusje dus.

Zoals de meesten hier begin ik altijd met de wielen.

VOOR
conv_2584.webp



NA
conv_2585.webp

Op dit moment zit er nog geen dressing op de banden. Die heb ik later aangebracht in de vorm van Meguiar's Endurance Tire Gel. Overigens is dat zwarte bovenaan de velg rubber. Dit is daar waarschijnlijk terecht gekomen door het meepakken van een stoeprandje. Ik heb dit er later nog afgewreven met mijn vingers.

Voor de wielen heb ik Meguiar's APC 1:1 gebruikt en de bandenborstel van Tuf Shine.
De velgen heb ik 3 keer schoongemaakt met Angelwax Bilberry Wheel Cleaner 1:3 en daarna nog twee keer met Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover.

Zelfs toen zat er nog aardig wat vervuiling op de velg die ik er waarschijnlijk wel af had kunnen krijgen, maar vanwege de tijdsdruk heb ik ervoor gekozen om dat niet te doen. Ze zien er in ieder geval al een heel stuk beter uit!


Vervolgens het dak schoongemaakt met de Fabric Cleaner van RAGGTOP en een borstel en een kwastje. Vogelpoep kwam er helemaal uit. Jammer genoeg heb ik hier geen foto van gemaakt.

conv_2586.webp


Daarna gefoamd met Gyeon foam 1:5. Ik had dit eigenlijk gekocht om te gebruiken bij normale wasbeurten, omdat het veilig zou moeten zijn voor wax. Echter, ik heb het twee keer getest op auto's die goed in de wax stonden en twee keer was er na het foamen een zeer duidelijke vermindering in beading en sheeting waarneembaar. Daarom heb ik besloten om het niet meer te gebruiken, behalve als ik daarna toch ga polijsten/nieuwe wax ga aanbrengen.

Uiteraard gewassen met twee-emmersysteem, i.c.m. Adam's New Car Shampoo (ik vraag me af hoe lang het 'New' blijft heten), de 10x10" wash pad van Adam's en de Microfiber Madness Incredimitt. De wash pad van Adam's vind ik echt geweldig!

Gekleid met Poorboy's Spray&Wipe 1:1 en de klei van Poorboy's. Vanaf nu gebruik ik Born Slippy bij het kleien, dus ik zal snel laten weten welke mij beter bevalt. De lage delen heb ik tevens voorbehandeld met ValetPro Citrus Tar&Glue remover.

Toen zag 'ie er al heel wat beter uit.
conv_2587.webp


De lak was erg zacht, dus er was geen zware combinatie nodig om voldoende correctie te behalen. Uiteindelijk bleek de combinatie Mezzo met de gele pad van Monello de juiste te zijn. Een aantal krassen heb ik echter niet (volledig) weggekregen, omdat ik bang was te veel blanke lak weg te halen. Daarna heb ik nog een ronde gedaan met Meguiar's M205 op de oranje polishing pad van Scholl Concepts. Als wax gekozen voor twee laagjes DodoJuice Supernatural 2.0, aangebracht met den Supernatural Fingermitt. Ik had die laatste gratis gekregen bij een bestelling en ik vind het erg fijn werken! Ook de wax vind ik trouwens erg fijn werken. Gemakkelijk dun op te brengen en uit te poetsen. Ik heb er nu drie en een halve auto mee gedaan en het lijkt erop alsof ik nog niet halverwege het panelpotje ben.

conv_2598.webp


VOOR
conv_2588.webp


VOOR
conv_2589.webp


VOOR
conv_2590.webp



Uitlaten gedaan met 0000 Staalwol, Mother's Mag & Alu polish en wat oude handdoekjes.

VOOR
conv_2591.webp


NA
conv_2593.webp


VOOR
conv_2592.webp


NA
conv_2594.webp


NA
conv_2595.webp


NA
conv_2596.webp


NA
conv_2597.webp



In de beschrijving staat dat het een exterior detail betreft, maar eigenlijk was het een full detail. Ik heb alleen geen foto's gemaakt van het eindresultaat van de binnenkant. Misschien volgen die nog als ik de auto nog eens schoon mag maken.

Hopelijk vinden jullie het wat.

Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom, evenals eventuele tips.

Jan
 
Kees-sw Ik gebruik de variant van Nanolex en volgens CC werkt die nagenoeg hetzelfde. Ook bij deze velgen heb ik dat dus twee gebruikt, waarbij ik per keer de wielen twee keer met een kwastje geborsteld heb. Zelfs die tweede keer werden de wielen nog volop rood/paars, dus ik had het nog wel een aantal keer kunnen doen, maar dat werd me te gek.

Overigens heb ik zojuist de nieuwe Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover gebruikt en deze is behoorlijk wat anders dan de oude. Het is veel meer 'gel-achtig' waardoor het langer op de wielen blijft hangen. Ook ruikt het anders. Qua werking lijkt het praktisch hetzelfde, maar dat zal met al deze producten zo zijn.
 
Waxtem Zeker als ze er remstof en zooi op zit dat al een aantal jaar lekker aan het inbakken is. Het liefst had ik ze eraf gehaald om ze helemaal proper te krijgen, maar dat zou weer zo'n gedoe zijn geworden.
 
de tijd die je verliest met ze eraf te halen, win je zo terug hoor...
Ik gebruik wel pneumatische moersleutel ;)

veel makkelijker om je iron.x (of Non-Ferro) aan te brengen en te poetsen, te spoelen en te waxen

conv_2602.webp
 
Het probleem is dat ik geen eigen ruimte heb (alleen een carport), en dus afhankelijk ben van het weer. Daarnaast vind ik het een heel gedoe om de auto vier keer op de krik te zetten.