• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

JohanP stelt zich voor.

JohanP

Detailing rookie
16 feb 2016
1
2
Zoetermeer
Hallo allemaal.

Op instigatie van forumlid Aficior, een collega van mijn werk, ben ik mijn auto ook maar eens gaan opschonen.
De auto is een hobby van me, maar tot nu alleen het eenvoudiger sleutelwerk, interieur omwisselen, etcetera.
Hij ging wel eens door de wasstraat, roestplekjes werkte ik bij, maar meestal niet voor het mooie, alleen om de roest te stoppen.
Dit hier is mijn 2e 9000. Mijn eerste is minder mooi (zie avatar), heeft een verroeste voorruitsponning, maar rijdt nog wel (in bruikleen).

Okay, ik wordt nu geacht hier te vertellen wat ik allemaal heb gebruikt om hem op glans te krijgen.

Naast al zijn inspirerende peptalk ;) wees Aficior mij op deze pagina:
https://forum.Carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/
Beïnvloed door zijn tips, en zijnde beginner, koos ik het volgende ('goedkoop' en makkelijk):
Shampoo: Mothers Wax Californa Gold (ondanks de waarschuwing heb ik sterk de indruk dat ik toch er teveel van in een emmer water deed)
Washandschoen: Gyeon Q2M Smoothie. Voor alles. Ging prima. Had wel wat meer grip willen hebben, maar heb hem nooit per ongeluk van mn hand laten glijden.
Handdoek: Gyeon - Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm (als die kleddernat is kun je die niet even uitwringen, maar wellicht doe ik het verkeerd, of moet je dat gewoon niet willen)
Klei: Monello Dolce Verde Klei set (omdat je veel klei krijgt)
Het kleien ging goed en was eigenlijk ook wel leuk om te doen meestal. Er zaten wel een heleboel verfspettertjes op mijn lak die er uiterst moeilijk afgingen. Van een groot aantal moest ik het oppervlak breken met de punt van een lancetmes voordat de klei er vat op kreeg.
Afplakken: Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 25mm breed (Wat een rotwerk is dat afplakken toch)
Polijsten: De DAP500 V3 Raffini Starterskit - Lite Edition aangeschaft.
Tsja, wat zal ik zeggen? Het is wel heel veel werk. En als je af en toe een stukje doet moet je steeds weer eerst de auto wassen als je er ondertussen mee de straat op bent geweest. :( Uiteindelijk maar een dag vrij genomen om hem in één keer af te maken. Bij de kit zat Raffini Mezzo en Finale. Achteraf had ik ook een grof polijstmiddel willen gebruiken om wat meer krassen eruit te halen. Maar dan was het nog weer veel meer werk geweest. Ik zie ook niet zo veel verschil tussen het resultaat van de Finale en van de Mezzo. Anyhow. Uiteindelijk kom je erachter hoeveel polijstmiddel op de schijf moet, en met welke snelheden van de machine je het best kunt werken. Verstand op nul, en dan gaat het wel. :)
Voeden: doe ik niet want ik ga een coating aanbrengen.
Coating: Sonax - ProfiLine Polymer Netshield
Eerst heb ik het schoongemaakt met Sonax Paint Prepare. Misschien dat shampoo met goed afspoelen net zo goed is, maar ach, het kan vast geen kwaad. Heel makkelijk aan te brengen per deel. Eerst uitvegen, tot 15 tellen (heb het idee dat je dan een dikkere laag krijgt (misschien onzin)) en dan egaal uitpoetsen tot je geen vlekken meer ziet.
Wielen (zelf in twotone gespoten) er ook mee gedaan.
Het resultaat voelt iets stroever aan dan vlak na het polijsten. En vast ook stroever dan echte was. Maar dit is goedkoper, blijft er naar verwachting veel langer opzitten en de waterdruppeltjes rollen er prachtig af.
Het is geen lekker spul aan je handen vind ik. de Colad - Nitril Handschoenen die ik er bijgekocht had helpen dan wel, maar die ademen niet, dus je handen worden kletsnat daarin.
Glas: Voor de ruiten had ik Nanolex - Glass Cleaner gekocht. werkt prima, maar Carclean deed er gratis een fles Autoglym - Fast Glass bij. Niet geprobeerd, maar als ik dat opgemerkt had, had ik de Nanolex niet gekocht.
Verder nog een aantal groene en zwarte Monello doekjes gebruikt. Op een gegeven moment wel een beetje kwijt welke je waarvoor moet gebruiken, maar ach.
Foto's van het resultaat:
Zo was het eerst (velgen niet origineel, te donker):
S1_zpscxdqufuv.jpg

S1b_zpsfoiqnv82.jpg

En nu:
S2_zpsq79efadj.jpg

S2b_zpsfexeu2wg.jpg

S3_zps3kwe8z5c.jpg

S4_zpsia2937qm.jpg


Niet al te slecht voor een eerste poging denk ik.

En wat nu? Er zit een plek op het dak waar vogelpoep de lak uitgebeten heeft. Een aantal deukjes en roestplekjes onder de lak. Alle binnenranden.Steenslag voorrand motorkap. Ik heb dus nog een boel te doen..
S5_zpsj9qlm7r1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Welkom, altijd goed om hier ook een Saabliefhebber / saabforumlid te zien en zeker met zo'n mooie 9000.

Is je al goed gelukt voor je eerste keer!
 
Goedemorgen Johan. Zeer mooi geworden en wat is die tweede foto bijzonder met in die verkeerspaal met spiegel de reflectie van jouw auto.
Blijft een bijzonder mooie kleur jouw auto en dankzij jouw inzet word de auto echt bijzonder mooi.
Liefst bij jouw nog te nemen stappen ook foto's vooraf nemen. Daar smullen wij hier van en ze laten als het goed is dan het verschil goed zien.
Welkom op het forum en veel plezier hier.
 
Welkom Johan,
mooi resultaat op de Saab behaald toch?
Fijn spul die Sonax PNS, mooie beading en sheeting met een prima standtijd. Ikzelf vind dit produkt een beetje ondergewaardeerd hier op het forum.
Nu nog de banden behandelen, zodat die ook weer mooi donker en dus er als nieuw uitzien. De ingevreten vogelpoep kun je wetsanden en daarna weer polijsten, roest is helaas niet te detailen: (laten) schuren, plamuren en overspuiten om het mooi te krijgen.......