• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Juiste producten voor harde mercedes lak?

zstef

Detailing rookie
23 mei 2026
1
2
Dag allen,

Ik heb recentelijk de DAP EVO set aangeschaft met de Monello producten er in ( https://www.carclean.com/nl/polishing-power-dap-evo-monello-raffini-evolution-pack.html). Deze heb ik vandaag mogen uitproberen, ik heb op een onopvallend stuk eerst maar getest, licht begonnen t/m eigenlijk de paarse pad (https://www.carclean.com/nl/monello-raffino-forte-cutting-pad-125mm.html) en van finish t/m compound. Het resultaat is dat ik enkel de super oppervlakkige zaken weg heb weten te krijgen maar er nog genoeg krasjes (niet voelbaar met vinger of nagel) achter blijven. Ik kon helaas geen goede foto krijgen van de krassen.

Wat ik heb gedaan:
1. begonnen met de polish proberen icm met de medium pad
2. klein stukje uitgekozen, standaard stappen qua reiniging doorlopen (wassen, kleien, IPA)
3. 4 erwtjes op de pad, verspreiden over het te polijsten stuk
4. op stand 4 polijsten, langzaam bewegen, medium druk (pad kon nog gewoon roteren)

idem zelfde maar dan met de compound, zo'n 2 a 3 minuten over het stukje, daarna nog een keer herhaald.

Nou twijfel ik of het gewoon mijn werkwijze is (ben bekend met auto's goed reinigen, maar beginner in machinaal polijsten) of dat de lak van de Mercedes (jaartal 2022 mocht het relevante info zijn) gewoon erg hard is en wat grof geschut (pads, polijstmiddel) nodig heeft.

Met wat onderzoek zag ik her en der ook tips over microvezel pads ipv foam, vooral voor de hardere lakken.

Hopelijk kan iemand met soortgelijke ervaring wat tips geven, en mocht er wel andere pad/middel nodig zijn, welke hebben jullie gebruikt?
(ik ben van plan nog een losse steunplaat er bij te kopen van 75mm omdat de bijgeleverde kleine van 89mm niet echt een standaard maat is en pads vinden dan wat lastiger is. Het liefst zou ik qua geschikte pads deze gelijk in beide formaten kunnen kopen).

Ik hoor graag eventuele Ideeën! Alvast bedankt!