• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Juiste volgorde/combinatie van spullen?

Mats

Detailing rookie
3 mrt 2015
5
0
34
Hallo autopoetsers,

Het betere weer zit er aan te komen en omdat mijn shampoo op is en ik nog wat andere spullen nodig heb, wou ik er weer een bestelling
tegen aan gooien. Maar voordat het zover komt, wil ik eerst weten of de huidige volgorde die ik aan houd juist is en/of de combinatie van
mijn spulllen ook goed is. Ook heb ik eerst het forum afgespeurd om mij te helpen, maar ik heb nog steeds een paar vragen waar ik niet
uit kom. Wat ik voorheen deed was het volgende:
1) afspuiten met een hogedrukspuit
2) wassen met basics of bling van DDJ
3) afdrogen
4) kleien met een kleiset van Meguairs
5) Deep crystal paint cleaner aanbrengen en uitwrijven
6) Deep crystal polish aanbrengen en uitwrijven
7) Nxt generation tech wax 2.0 (vloeibaar) aanbrengen en uitwrijven
8) Deep crystal carnauba wax aanbrengen en uitwrijven.

Ik breng alles met de hand aan en poets ik ook uit met de hand. Dit zal ik voorlopig ook nog blijven doen, omdat ik een beetje huiverig ben om
het machinaal aan te brengen. Misschien komt dat ooit nog, maar voorlopig nog even niet.

De laatste keer dat ik deze handeling gedaan had, heb ik ook nog voor het aanbrengen van de polish de auto met scratch x 2.0 van Meguairs
behandeld, maar toen zag ik nog steeds kleine swirls nadehand. Nou las ik dat je tijdens het wassen niet te hard moet drukken en ook heb ik
(nog) geen gridguards. Dus die ga ik ook mee bestellen. Kan ik voor deze combinatie de DDJ born to be mild shampoo aanschaffen, of kan ik
beter een shampoo van Meguairs gebruiken omdat ik daar ook de waxen van heb?

Toen de quik detailer op was, ben ik verder gegaan met de ultimate quik detailer wanneer ik ging kleien. Nu las ik in het volledig exterieur stappen plan,
dat ik die daar niet voor mag gebruiken. Kan iemand mij uitleggen waarom? ik dacht zelf namelijk dat de ultimate quik detailer gewoon een betere versie
was van de quik detailer.

Het aanbrengen van de cleaner/glaze/waxen deed ik altijd met de even coat applicators van Meguairs, maar ik heb het idee gekregen dat die daar
niet optimaal voor zijn. Dus wou ik voor de DC paintcleaner de oranje pad van monello gebruiken, de witte pad voor DC polish en 2 zwarte pads voor
de NXT en DC wax. Ik kon ondanks alle aangemaakte topics en product omschrijvingen er niet uit komen, dus vandaar mijn vraag. Maakt het nog uit
met welke doeken ik de bende uitwas? ik heb welliswaar uitpoets doeken bestelt/gekregen van CC, maar volgens mij zijn het niet de beste doeken. Ik
weet ook zo gauw niet welke doeken het zijn. Is het verstandig om dan ook maar een zooi doeken van monello te kopen?

Dan mijn laatste vraag, Wat is nou de goede volgorde van poetsen aan te houden. Voor zover ik weet is dat:
afspuiten, wassen, drogen, kleien, cleanen/polijsten, voeden, waxen en als laatste sealen. Doe ik dat ook in mijn huidige stappenplan? Omdat sommige
producten onder meerdere catogorieën vallen ben ik er niet 100% zeker van.

Ik hoor of zie het wel wat voor wijsheden jullie hier op te zeggen hebben[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD].

Groeten Mats
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Mats,
Op een aantal van je vragen zal ik kort ingaan. De volgorde van werken is vrijwel goed. Ik zelf zou na het polijsten eerst een voeding van de lak aanbrengen zoals bijv. Poorboy's Black Hole en daarna volstaan met twee lagen wax.
Je brengt alles aan met de hand omdat je nog wat huiverig bent voor machinaal gebruik. Je doet jezelf hiermede geen plezier omdat het handmatig werken veel meer inspanning vereist en het resultaat soms niet het allerbeste is.
Ik weet niet waar je woont, maar mogelijk dat een collega bij jou in de buurt woont die je live kan laten zien hoe het werkt en daarmee je scepsis voor machinaal werken kan wegnemen. Ook zou je een cursus bij CarClean kunnen gaan volgen,
zodat je aanschouwelijk kan zien hoe het werkt en je zelf met de machine in je handen kan zien en voelen wat het kan. Al die andere detailers zijn zeker niet gek om op hun moioie auto's risico's te nemen!!!
De keuze voor het merk wasmiddel is geheel en al aan jou zelf. Bij het gebruik kom je er vanzelf achter welk middel voor jou het beste werkt. De fles DDJ die je hebt is een prima wasmiddel, dus gebruik deze maar gewoon.
De keuze van doeken is ook zo iets. Om een goed eindresultaat te krijgen is het van groot belang een goede doek te gebruiken. Ook hierbij is merk en soort geheel aan jou, als het maar een goede zachte doek is zonder harde randen
en etiketten. Ook met deze doeken kom je er in de praktijk achter welke je het fijnste vind en het mooiste resultaat geeft.
Tenslotte over de volgorde van werken. Op de site is een prachtig overzicht geplaatst over het extern onderhoud van de auto, zowel voor handmatige toepassing als voor machinale toepassing. Hierbij worden veel verwijzingen
naar diverse merken en soorten aangehaald, zodat je direct kennis kunt nemen van de individuele eigenschappen. En nogmaals wat je ook gaat kiezen, de ervaring tijdens het werken maakt het pas duidelijk. Uit eigen ervaring kan
ik je melden dat zo af en toe een middel mij erg teleur heeft gesteld. Nou dan weet je dat je dat in ieder geval niet meer moet aanschaffen.
Veel succes met lezen en mket met het detailen.
Groet,
Jan
 
Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie, maar ik heb nog een paar vragen cq opmerkingen.

Is de DC polish geen (goede) voeder voor mijn lak? Of is die van PB beter? Over de volgorde van werken ben ik er bijna uit. Heb ik die laatste 2
stappen wel goed? ik zie namelijk de NXT tech wax 2.0 zowel bij de waxen als sealent staan. Is het nou echt een wax of een sealent en moet hij
dan als laatst of als ene laatste aangebracht worden?
Wat ik nog vergeten ben te melden, is dat het mij niet zo gek veel uitmaakt wat het moet kosten allemaal. Ik zat er zelf aan te denken, wanneer mijn
huidige DC set op is, wil ik naar wat betere/duurde producten gaan.

Ik ga zeker een aantal clinics volgen zodra deze bekent zijn, waar ik dan ook in aanraking kan komen met machinaal poetsen. Want om zomaar
even een DAP/rotary aan te schaffen terwijl ik er niets van weet en geen ervaring mee heb, lijkt me niet verstandig.
Voor de shampoo ga ik dan voor de born to be mild van dodo juice. Naar wat ik lees, is deze erg prettig in gebruik.

Wat betreft de pads, heb ik het volgende in gedachten: Cleanen met de easy detailing polishing pad white van monello, polijsten met de oranje versie
en voor het anbrengen van de glaze/wax/sealent wou ik de zwarte pad gebruiken.

Mijn iron X is ook bijna op, dus daar wil ik ook een vervanger voor hebben. Ik twijfel nog tussen de Monello non ferro en de q2m iron, of zit hier nauwelijks
verschil tussen?

Ik snap dat je de verschillende spullen eerst moet gebruiken voorrdat je echt weet of het wat is. Maar ik wil wel de spullen gebruiken waarvoor ze bedoeld
zijn icm de juiste pads/doeken etc.

Groeten Mats
 
Hoi Mats,
Natuurlijk is ook DC polish een goed middel. Je kan niet zomaar zeggen, ja maar PB is beter of Monello is beter. Je komt er van zelf achter als je een product gebruikt of je het
fijn toepasbaar vind ja of nee. Er zijn dus vele wegen die naar Rome voeren..
Je hebt in je stappenplan de laatste twee stappen omgedraaid. Het waxen is altijd de laatste stap. Kijk maar in het uitgebreide verhaal op het forum over het onderhoud van de buitenzijde
van de auto. Niet alleen de volgorde maar de verschillende producten en mogelijkheden komen aan bod.
De NXT tech wax 2.0 is een echte wax. Of je er het beste resultaat mee haalt is een tweede! In mijn ogen zijn er betere waxen met een vele malen duurzaamheid, zoals
meerdere waxen van Collinite. Kijk maar bij de omschrijvingen. Een aantal zijn ook met de hand zeer makkelijk aan te brengen en weer af te nemen.
Zo maar een DAP aanschaffen moet je ook niet doen. Lees veel op het forum, maak zo nodig een afspraak bij Carclean om nadere vragen te stellen en mogelijk zelfs even een
machine zelf te proberen. Zij weten er alles van en kunnen je goed adviseren.
De gekozen shampoo van Dodo Juice is een prima keuze. Let wel, ook andere merken hebben goede alternatieven. Je hoeft zeker niet voor Mequairs te kiezen omdat je al andere middelen
van hen gebruikt. Vrijwel alle merken en middelen kunnen zondermeer naast elkaar worden gebruikt. Als dat niet het geval is, dan wordt dat altijd duidelijk op de verpakking gezet.
Pads. Binnen het onderdeel pads op het forum zijn vele reacties opgenomen waaruit je heel gemakkelijk kunt destileren welke pad je voor welk doel het beste kan gebruiken.
Uiteraard is de staat van de lak van je auto hierbij zeer van belang. Een slecht onderhouden lak heeft veel meer aandacht nodig, dan een die regelmatig is gewassen en in een
betere staat verkeerd. Overigens de zwarte pad is goed vergelijkbaar met een rode. De eigenschappen zijn vrijwel gelijk. Meerdere kleuren is handig, daar je een eigen kleur bij
een bepaald product kan houden.
Welk middel je gaat nemen ipv de Iron X maakt niet zoveel uit. De Monello Non Ferro heeft goede resultaten mede omdat er ook een schoonmaakmiddel is toegevoegd.
Doeken zijn er in vele maten, kleuren en prijzen. Belangrijk is dat het kwaliteitsdoeken zijn met goed afgewerkte randen, die veelal van zijde zijn en daardoor geen krassen kunnen veroorzaken.
Gebruik bij voorkeur voor elk opgebracht middel een eigen speciale doek. En gebruik deze doek de volgende keer zo mogelijk weer voor hetzelfde middel. Ook hierbij geld in de praktijk kom je er wel
achter wat je de betere doek vind.
Ik zag ook dat je nog geen emmer(s) met een gritt gard in gebruik hebt. Doe jezelf een plezier en koop er minimaal twee. Gebruik hiervan is een wereld van verschil en scheelt veel swirls.
Wat ik nog mis, is een schoonmaakmiddel voor de velgen, de banden en de ramen. PB heeft een prima middel voor het reinigen van de velgen. Werkt snel en effectief.
De banden kan je heel makkelijk met een kwast en een verdunde oplossing van APC reinigen. Beide gevallen insmeren laten inwerken en met een hogedruk reinigen afspoelen.
Voor de ramen zijn er meerdere merken met goed producten. Keuze door goed te lezen in het forum. Handigheidje is, gebruik een doek om op te brengen en een andere doek om af te nemen.
Het eindresultaat is hierdoor aanzienlijk beter.
En nu .... veel gaan lezen en eerst je vragen hierdoor oplossen. Kom je er niet uit, dan kan je alsnog vragen stellen op het forum.
Succes ermee.
Groet,
Jan