• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kalkvlekken op buitenboordmotor

kevin-b

Detailing rookie
28 apr 2020
11
15
O-Vl
Het zoveelste topic over kalkvlekken...

Ik heb hier al veel gelezen over kalkvlekken, en het voorkomen er van, maar mijn situatie is de volgende.

Een buitenboordmotor van een boor heb ik in de wax gezet, maar nu zit die na één keer varen al onder de kalkvlekken.
Het meeste gaat er wel af door te wassen, maar je blijft vervelende vlekjes zien als je van dichtbij kijkt.
Het probleem is dat het oppervlakte warm is door enerzijds de warmte van de motor, en anderzijds de zon die er op schijnt.
De vlekken komen er op door het spatwater tijdens het varen.
Het is niet te voorkomen dat dit water er op komt, en het is ook niet te voorkomen dat dit water opdroogt.

Met wat denken jullie dat ik dit best kan aanpakken zonder de waxlaag aan te tasten?
Ik veronderstel dat producten op basis van azijn of dergelijke de waxlaag ook zullen verwijderen?

Met Meguiars Cleaner wax zal ik dit er vermoedelijk wel afkrijgen, maar bestaat er geen 'gemakkelijker' alternatief?
Met de PB Spray & Wipe heb ik nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat de vlekken daarvoor al veel te hard opgedroogd geweest zijn.
In het slechtste geval zit er niks anders op dan om de zoveel vaarbeurten de motor eens te overlopen met een "cleaner wax".

Alvast bedankt voor de feedback.
 
Ik ervaar dat probleem zelf ook, en wat ik tot nu toe de beste oplossing vind is het zo veel mogelijk direct wassen na het varen. Soms gebruik ik ook een beetje azijn om opgedroogde waterdruppels te verwijderen.

Een coating is helaas ook geen oplossing, omdat die nog veel gevoeliger zijn voor opgedroogde waterdruppels.

Tot nog toe vind ik het gebruik van een duurzame wax en zo min mogelijk azijn (nog net zuur genoeg om de druppels te verwijderen) de beste oplossing. Eventueel kun je daarna de waxlaag nog een beetje boosten met een spraywax (een vettigere wax heeft mijn voorkeur, omdat ik het gevoel heb dat de druppels daar slechter aan hechten).
 
Thx Dennis!
Momenteel heb ik van starbrite de marine polish met ptef gebruikt. Als deze op is gebruik ik de collinite 925.
Ik weet niet of dit een 'vette' wax is?
Ergens zegt mijn gevoel dat ik misschien beter af ben met 'vaste' wax zoals de collinite 885?
 
In het algemeen blijven druppels op een wax liggen
Ik zou vooral proberen een stevige sealant te gebruiken
En dan geen een met SiO, maar juist meer richting polymeren
Hoe meer de druppels er vanaf rollen hoe beter

PTFE heeft warmte (en bij voorkeur ook druk) nodig om te hechten
Daarbij werkt het beter op oppervakken waarbij het de poriën kan dichten
 
Misschien is gyeon q2r maintain wel een goed product hiervoor. Volgens Gyeon is dit namelijk bedoeld om bescherming te bieden en verse waterdruppels te verwijderen. Of misschien de meguiars marine rv 52, die ook bedoeld is voor het verwijderen van waterdruppels.

Helaas kan ik van beide producten geen reviews vinden.
 
De meguiars rv 52 heb ik, maar dit werkt niet.
De meguiars rv 50 werkt wel mits voldoende wrijven, maar ik zoek iets makkelijker.
Het ziet er naar uit dat het een moeilijk punt zal blijven :-(
 
Het blijft waarschijnlijk inderdaad altijd een lastig iets. Wat ik tot nog toe het beste vind werken is om de motor direct na het varen te wassen, zonder azijn zodat de Waxlaag zo goed mogelijk behouden blijft.

Daarmee kan ik al behoorlijk veel waterdruppels voorkomen op mijn zwarte mercury. Anders kun je natuurlijk nog overstappen op een grijze motor, zoals Honda, waarop druppels minder opvallen.
 
Laatst bewerkt:
Thx voor de tip van de grijze honda :)
Bij mij is het een zwarte Suzuki. Dezelfde motor is ook leverbaar in het wit, maar voor een paar kalkvlekken ga ik nu niet veranderen van motor ;)

Zoals je zegt: wassen na het varen (doe ik sowieso), en zal om de zoveel tijd eens met een cleaner (machinaal) over gaan.
Zal het eenvoudigste zijn.

Thx voor de reacties!
 
Een update:

Ik heb nu gekozen voor zowel een wax op mijn boot (collinite 476) als op mijn mercury motor (swissvax shield), hiermee zijn de waterdruppels naar mijn mening erg goed te verwijderen met gewone autoshampoo. (Eerst had ik een gyeon coating op mijn motor, waarbij ik ook behoorlijk last had van waterdruppels).

Ik denk dat een wax als collinite, o.i.d. dus ook prima moet werken op jouw suzuki motor.
 
Met de collinite 925 op mijn motor heb ik niet echt een goed resultaat bij mij.
De vlekken zijn niet volledig weg na het wassen.

De swissvax die jij zegt is kwalitiatief nog net iets beter denk ik.
Misschien vergelijkbaar met de collinite 915?
 
De bescherming van Swissvax voor waterdruppels is naar mijn mening niet echt beter dan collinite, eerder slechter (collinite is namelijk iets vettiger). Het belangrijkste is echter om zo snel mogelijk na het varen direct te wassen met shampoo.

Misschien zit er ook nog een verschil in de lak tussen jouw Suzuki en mijn mercury.

heb jij ook al een beetje azijn (zo min mogelijk) geprobeerd en daarna boosten met een spray wax / detailingspray?
 
Update: Deze week de kap nog eens grondig gereingd en daarna in de wax gezet met collinite 925.
Vandaag de motor gewassen na het varen en ook geen vlekken meer gezien ;)