• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kenotek Wheel Cleaner Ultra veilig op witte lak voor vliegroest verwijderaar?

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
517
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Omdat ik eigenlijk zeer tevreden ben van de Kenotek Wheel Cleaner Ultra en dus een paar maanden maar meteen de 5l bidon(Kenotek X-Tra 4200)gekocht heb. Hij reageert op ijzer...dus de velgen worden paars. Er staat ook bij dat het kan gebruikt worden voor vliegroest te verwijderen...Alleen weet ik niet of dit veilig is voor op mijn witte lak. Ik neem aan van wel omdat het ph neutraal is....maar ik ben nogal een bangerik om zomaar iets te proberen op mijn lak.

Wat denken jullie...doen? Of toch maar een product zoals iron-x kopen? Al denk ik dat die juist hetzelfde doet als de Kenotek Wheel Cleaner Ultra waar ik meer dan genoeg van heb.

Alvast bedankt.
 
Niet verdunnnen, product is RTU.

Per paneel een paar spraytjes is voldoende en een aantal minuten laten inwerken.

Nissan Qashqai (24).jpg
 
  • Leuk
Reactions: NewG, bros en RoyR
Bloot ijzer reageert ook hoor .... alleen wordt het dan niet paars
Vandaar een paar pufjes en niet overdrijven
Spuit het ook van de auto af, in plaats van via de afvoer voor regenwater
Die gaan vaak tussen (onbehandelde) panelen door en nog erger ... holle ruimten in
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk wel over heel de breedte en bovenaan beginnen zodat het beneden druipt neem ik aan. Wel een goede tip om het niet door de vele afvoeren van water niet te laten gaan.

Btw: ik heb het product getest op een stuk staal en een hele nacht laten staan. Het oppervlakte roest was weg...maar niet meer.
 
Het is niet de bedoeling dat je zoveel product sprayed dat het van de auto af zal lopen. Als je het sprayed, nevel je het over het oppervlak en dat is voldoende. Je kan het dan beter herhalen dan dat het van de auto loopt. ;)
 
Ok, bedankt. Ik heb wel de indruk dat de sprayfles van Kenotek niet echt vernevelt maar eerder iets tussen een straal en nevel. Misschien beter om het product in een drukspuit te gieten. Ik heb zo een Hozelock Pulsar Viton 5l spuit. Normaal zou die tegen zware chemicaliën moeten bestand zijn.
 
Ik ken de Kenotek niet uit eigen ervaring, maar bij andere de-ironizers spray ik in een waaiende beweging om het product aan te brengen. Als dit niet lekker werkt, doordat het product bijv. koud is o.i.d, dan pak ik een washmitt en verdeel het product simpelweg. ;) (Doe ik sowieso als ik grotere delen van een auto moet doen)

De auto is al voorgewassen en afgespoten met de HD, de handwas is al gebeurt en afgespoeld, dus verdelen met een washmitt is veilig genoeg.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Ik ben altijd veel te gulzig als ik een hele auto moet de-ironizen. Ik wil die goede dekking, dus spray al snel een literfles op. :p Bij Non-Ferro of vergelijkbaar, dan spray ik wat minder gulzig en verdeel het met een ietwat vochtige handschoen, laat het werken en als ik merk dat het product begint in te drogen, dan verdeel ik opnieuw met die vochtige handschoen.

Om je een idee te geven;
- Je kan zien dat ik met die 'waaiende' beweging veel horizontale lijntjes heb gesprayed.
20210424_133406.jpg


- Het werkt prima, maar de dekking kan beter én er loopt product van de auto.
20210424_133723.jpg
20210424_134044.jpg


- Wanneer het product indroogde, maar nog duidelijk dik aanwezig was, dan nevelde ik het ook in met wat water uit de tuinslang-sproeier.
20210424_141059.jpg


- Daarna ''her-activeerde'' ik het product door met een vochtige handschoen de lak te ''wassen'' en opnieuw in te laten werken,
20210424_134258.jpg
20210424_135553.jpg



Op deze manier haal ik de meeste bang for my buck uit het product; Verbruik en werking.
 
Bedankt voor de duidelijke instructies. Ik zou niet zoveel product gebruikt hebben. De Kenotek Wheel Cleaner Ultra kost normaal rond de 20€/liter...dan wordt het wel een dure grap als je steeds een liter verspuit :joy:

Je kan wel de 5l verpakking kopen voor rond de 50€. Ik vind het zeker wel zijn geld waard. Een uitstekende wheel cleaner (voor zeer smerige wielen) die je ook nog eens als de-ironizer kan gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@nicknameless er staat op de X-tra 4200 dat je het kan verdunnen 50-100% (ondanks jij aangeeft RTU) zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
zat zelf te denken om het 2:1 te verdunnen (even voor de duidelijkheid 500ML product 250ML water)
 
  • Leuk
Reactions: NewG
Ik heb verschillende ijzerverwijderaars gebruikt, als ik echt een hele dikke variant had wou ik wel eens 2:1 ijzerverwijderaar:deminwater doen. Nu gebruik ik de sprayflessen van IK en daar kun je ook met dikkere vloeistoffen een mooie nevel mee halen om wat meer oppervlakte in te spuiten met zelfde hoeveelheid product. Zelf erg fan van Ferrous Dueller.
 
Kenotek Wheel cleaner ultra of X-tra 4200 is inderdaad een heel fijn product, al reageert het niet enkel op ijzer, vandaar ook de zovele reacties op het voertuig. Ijzerdeeltjes kunnen wel over het gehele voertuig komen, maar is dikwijls meer geconcentreerd op de onderste 'verticale' gedeelten en de voorbumper.
Dit product reageert ook op teerdeeltjes, verkeersvuil, fall-out etc en is dus de reden waarom je zo'n reactie krijgt, bijvoorbeeld ook op het dak etc.
Zeker een aanrader en nog goedkoop ook!
Echter wel even een opmerking, op de foto's hierboven..
Ieder zijn manier natuurlijk, maar een product heractiveren d.m.v. een natte handschoen, zou ik toch niet aanraden als je krassen wilt vermijden. Je blijft nog steeds loszittende vuildeeltjes over je lak wrijven, dat zou ik echt niet doen, ook niet met een microfiber-handschoen of zo.
De reden hiervoor is dat het product best zijn werk doet en hoeft niet geheractiveerd te worden.
Als de wagen echt nog vuildeeltjes heeft hierna, herhaal je best de behandeling of ga je over naar een kleibehandeling, afhankelijk van de toestand.
Zo weinig mogelijk 'contact' maken met je wagen/lak is in feite de bedoeling van deze producten en is de hele bedoeling van het cardetailing-stappenplan.
En Quantoxx, heel fijne uitleg, maar werk in rechte horizontale beweging en niet in een cirkel/gebogen beweging, dit om 'swirls' te vermijden.
Is niet om moeilijk te doen, kan enkel maar wat tips en raad geven ;)
ps: En jazeker, dit product mag je ook gerust verdunnen, afhankelijk van wat je nodig hebt , max. 1:1. Denk er ook aan dat dit product ook je vorige wax of andere coatings kan aantasten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Fuut-Fuut
@NewG - Bedankt voor de tips. Ik ben nog vrij nieuw in dit wereldje, maar leer al een hoop nieuwe dingen. ;)

* De-ironizers geven in mijn ervaring géén visuele reactie (veelal paars) bij contact met organische vervuiling zoals teer/hars/etc. Deze verkleuring ontstaat door reactie met (roestende) ijzerdeeltjes.

* De auto is uitvoerig voorgewassen middels een prewash, foam én producten tegen teer-hars-insecten, vervolgens handgewassen. (Spoelen tussendoor) Losse (scherpe) vervuiling is dan al dusdanig verwijderd, dat ik hierna zonder twijfel een natte MF-washandschoen over de lak durf te halen in elk denkbare richting, zelfs op zachte en gevoelige lakken.
Als je dan nog waskrassen verooorzaakt door losse vervuiling, zou ik beter onderhoud plegen aan materiaal en/of methodes herzien. (En zeker niet overgaan op kleien, tenzij je het resultaat wilt van polijsten-met-een-stoeptegel)

* Zo min mogelijk contact is een mooi streven, maar ik kies voor zo veilig mogelijk contact, omdat contact niet altijd te vermijden is om tot een hoogwaardig resultaat te komen.

* In dit geval gebruikte ik Non-Ferro en het her-activeren doet zeer zeker een hoop extra, zo ook bij de vele andere merken de-ironizers. Niet alleen voor meer werking, maar ook betere dekking. Dit is duidelijk te zien aan het opnieuw ontstaan van visuele verkleuringen. Dit scheelt ook behoorlijk wat product. (Non-Ferro is ook een vrij goede prewash, alleen voor die functie vrij duur)

* Zodra een lak vraagt om meerdere stappen waarbij er over het algemeen flinke agitatie zal plaatsvinden, met name bij een kleibehandeling op een zachte en/of gevoelige lak, dan is de overweging al geweest dat er gepolijst gaat worden. Meten = Weten, Testen = Spotten. :D