• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keramische coating advies nieuwe witte Tesla M3(C1 Gtechniq?)

audistefan

Detailing addict
1 feb 2011
19
60
Goedendag,

Als het goed is ontvang ik deze week een nieuwe witte Tesla M3, ik zou de auto graag willen beschermen tegen weersinvloeden. hij moet ook snel en makkelijk schoon te maken zijn (afspuiten)(dus goede beading en sheeting), Ik ben niet op zoek naar de "5% extra glans of 10% langere standtijd dmv diverse extra processen en kosten.
Nu kwam ik de C1 van Gtechniq tegen en denk dat dat een goede keuze zal zijn, simpel aan te brengen, lange standtijd en weinig kosten.

Ga ik hiermee mijn doelen halen en omdat het een nieuwe (Tesla) lak is, is het dan ook zo simpel als even ontvetten en spul aanbrengen volgens de aanwijzingen van de fabrikant?

Andere vraag:
Als na bijv. een jaar de werking minder is, kan ik dan gewoon na het reinigen dit product weer opnieuw aanbrengen?

Hoeveel product heb ik nodig voor een M3?

Alvast bedankt!
 
Bedoel je met M3 een Model 3 (verwarring met een BMW M3)
Er is geen wondermiddel wat na afspuiten zorgt voor een schone auto.
een goed was regime is het enigste wat gaat helpen met het schoon houden.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Wat jij wilt kan allemaal natuurlijk. Maar of dat de juiste weg is dat denk ik niet.

Meeste coatings breng je aan na het grondig reinigen van de lak. Lees kleien en eventueel polijsten. Aangezien ook een nieuwe auto vol swirls zitten is polijsten dus wel aanbrengen raden. Daarbij moet de lak zeer goed ontvet worden om een goede hechting te garanderen. Dan moet de auto zeker 12 uur droog en staan. En niet buiten wanneer luchtvochtigheid.

En ook een coating moet verzorgt worden. Dus je zou dan kunnen denken aan grondig wassen en af en toe een detailer aanbrengen.

Verder als de coating minder zijn werk gaat dient deze te verwijderd worden om een nieuwe coating aan te brengen dus polijsten.

Wil je dit allemaal niet zou ik hem laten wrappen en zo de lak er onder beschermen en ooit de wrap verwijderen als de auto weg gaat.
 
Bedankt voor de reacties. Ontvetten lijkt me geen probleem, loods/ garage is ook groot genoeg om hem droog te laten staan. Wrappen is geen optie vanwege de hoge kosten en risico op loslatende hoekjes etc.
Swirls op een nieuwe auto accepteer ik niet bij levering, dus dat is ook uitgesloten.
Wanneer je bij een Tesla over M3 spreekt, wordt hier idd de Model 3 mee bedoelt :)

Denk dat ik het maar gewoon moet proberen voor dat geld, en wanneer het opnieuw gedaan moet worden even van te voren met de polijsttol erover fietsen.
 
Dag Stefan, je hebt hoge verwachtingen van de nieuwe auto. Als deze al is gepoetst voor aflevering (dat is niet ondenkbaar na transport naar NL) dan zijn lichte swirls vrijwel zeker aanwezig, als dat niet zo is heb je echt heel veel geluk.
Als ik je verhaal zo lees dan wil je vooral weinig tijd nodig hebben aan wassen/schoonhouden van de auto. Hoewel goed wassen eigenlijk een must is om hem goed schoon te houden (zie diverse stappenplannen hiervoor op het forum als je daarin geïnteresseerd bent), is misschien de volgende werkwijze passend bij jouw doelstelling:

Af en toe de (vuile) auto
  1. infoamen met een foamproduct met een foamlans aangesloten op een hogedruk reiniger (zelf heb ik goede ervaring met de foam van Bilt Hamber die indrukwekkend goed is en ook behoorlijk goed de traffic film weghaalt)
  2. afspuiten met de hogedruk reiniger
  3. nogmaals foamen met bijvoorbeeld 1:10 verdund Gyeon Bathe+
  4. Nogmaals afspuiten met HD-reiniger
  5. Auto drogen (maar als je niet echt goed wast dan is drogen met lucht aan te raden boven drogen met een doek).
Echt schoon zal de auto niet zijn (dat lukt nou eenmaal niet 100% zonder wassen), maar als je dat met enige regelmaat doet dan is het wellicht acceptabel voor jou. Vooral stap 3 (waarna stap 4 een must is) voegt waterafstotendheid en bescherming toe) die het best een hele poos volhoudt waardoor de auto ook gemakkelijker en sneller schoon te houden/maken valt. Deze beide stappen zullen bij regelmatige herhaling ook niet elke keer nodig zijn waarschijnlijk.

Ik denk dat je hier jouw doelstelling mee kan behalen. Wil je echt een coating op de auto dan is vooraf polijsten toch echt wel aan te raden omdat je anders elke imperfectie hoe klein ook meteen ook opsluit onder de coating, beetje zonde van het werk als je het mij vraagt.
 
  • Leuk
Reactions: Matsu
Hoi Arno, bedankt voor jouw onderbouwende uitleg. Een nieuwe auto wordt toch altijd uitgeleverd met een acceptabele lakafwerking neem ik aan? Immers 99% van de mensen laat hun nieuwe auto niet polijsten. Dus als ik daar een keramische coating overheen aanbreng zou het resultaat nog steeds voor 99% van de mensen acceptabel zijn alleen dan met resultaat dat de glans beter behouden blijft en hij makkelijker schoon te houden is?

Ik snap dat voor de detail enthousiastelingen dit niet acceptabel is, er zitten hier heel veel mensen die het leuk vinden om elke week hun auto te wassen maar daar hoor ik helaas niet bij. Ik rij wel graag in een schone auto die na jaren nog net eruit ziet alsof hij net is afgeleverd. Dit hoopte ik dus te bereiken met een keramische coating en hem dan regelmatig af te spuiten en af en toe te wassen. En dus als het nodig is 0,75/ 1x per jaar met een finishing pad en polijstmiddel de oude coating eraf halen en opnieuw aanbrengen

Ik heb alle polijstspullen (DAP 900 met veel pads en polijstmiddelen) glaze, wax, dodo juice shampoo maar ik merk gewoon dat ik het gewoon bijna niet gebruik vanwege andere interesses.
 
Ga er inderdaad vanuit dat de auto acceptabel wordt afgeleverd.
Een goede coating helpt zeker in het gemakkelijker schoonhouden, maar dat doen de producten die ik bovenstaand beschreef ook (al zal je wat vaker Bathe+ moeten toevoegen dan dat je een nieuwe coating moet aanbrengen).

Anyway, met coatings heb ik zelf nog geen ervaring, dus daar kan ik je niet veel wijzer in maken denk ik. Wellicht dat anderen je over hun ervaringen met Gtechnic C1 kunnen vertellen.

PS, mijn Tesla M(odel)3 ziet er na bijna twee jaar en 46k km verder ook nog oogstrelend uit (zeker als hij net gewassen is en nog veel meer na een wax beurtje).
 
Een nieuwe auto wordt toch altijd uitgeleverd met een acceptabele lakafwerking neem ik aan? Immers 99% van de mensen laat hun nieuwe auto niet polijsten. Dus als ik daar een keramische coating overheen aanbreng zou het resultaat nog steeds voor 99% van de mensen acceptabel zijn alleen dan met resultaat dat de glans beter behouden blijft en hij makkelijker schoon te houden is?
Oef, dat is wel erg ver van de realiteit. :p
- De lak zal prima zijn, maar de staat ervan veelal niet. (Swirls/hologrammen/etc)
- Vaak is de auto al behandeld voordat hij afgeleverd is. Er gebeurt genoeg met een nieuwe auto vóór de aflevering, dus soms is zelfs polijsten nodig.
- Vaak worden er producten op de auto gebruikt voor meer glans, dingen verbergen, etc. Dit moet verwijderd worden.
- Het ''netjes maken'' van de lak is niet perse voor de looks, maar als voorbereiding op een coating. Dan kan deze beter hechten en dus beter + langer werken.
--- Met name Tesla staat erom bekend een schandalige aflevering te hebben, dus dat is ook iets om rekening mee te houden.

Ik snap dat voor de detail enthousiastelingen dit niet acceptabel is, er zitten hier heel veel mensen die het leuk vinden om elke week hun auto te wassen maar daar hoor ik helaas niet bij. Ik rij wel graag in een schone auto die na jaren nog net eruit ziet alsof hij net is afgeleverd. Dit hoopte ik dus te bereiken met een keramische coating en hem dan regelmatig af te spuiten en af en toe te wassen.
Deze mensen maken niet voor de lol hun auto vaak schoon, maar omdat de auto binnen een dag al weer vies kan zijn. ;) Of je nou een simpel waxje smeert of een peperdure coating aanbrengt; Wassen zal nog steeds nodig zijn. Dit wassen is niet even de auto de wasbox in rijden en afspuiten, want ook op coatings blijft er een vuil-laag achter (traffic film) die eraf gewassen moet worden. ;)
 
Niet aanvaarden als er swirls aanwezig zijn :laughing: good luck, Tesla zal zeggen dat het binnen de specs is.
Ik heb twee jaar geleden mijn witte model 3 in ontvangst genomen en die had toen ook lichte swirls.
Je ziet ze trouwens pas als je de waxlaag die ze erop gesmeerd hebben stript.
Voor de rest was de lak top.
Eén staps polijsten is nu ook niet onoverkomelijk zelfs met hé andere interesses toch?
Je hebt het materiaal, dagje polijsten, een keramische coating erop en nog jaren plezier ervan.
 
Bedankt allen. Zal ik er van te voren ff een keer met de tol overheen jassen :), nadeel vindt ik altijd dat je eerst rubbers en kunststof moet afplakken waardoor dat ook weer een heel proces wordt.
 
De Model 3 heeft weinig kunststof, enkel de diffuser.
Ook bijna geen rubber en bijna de helft van de auto is glas ;)
Niet veel hoekjes en kantjes echt een droom van een wagen om te polijsten.
 
Oef, dat is wel erg ver van de realiteit. :p
- De lak zal prima zijn, maar de staat ervan veelal niet. (Swirls/hologrammen/etc)
- Vaak is de auto al behandeld voordat hij afgeleverd is. Er gebeurt genoeg met een nieuwe auto vóór de aflevering, dus soms is zelfs polijsten nodig.
- Vaak worden er producten op de auto gebruikt voor meer glans, dingen verbergen, etc. Dit moet verwijderd worden.
- Het ''netjes maken'' van de lak is niet perse voor de looks, maar als voorbereiding op een coating. Dan kan deze beter hechten en dus beter + langer werken.
--- Met name Tesla staat erom bekend een schandalige aflevering te hebben, dus dat is ook iets om rekening mee te houden.


Deze mensen maken niet voor de lol hun auto vaak schoon, maar omdat de auto binnen een dag al weer vies kan zijn. ;) Of je nou een simpel waxje smeert of een peperdure coating aanbrengt; Wassen zal nog steeds nodig zijn. Dit wassen is niet even de auto de wasbox in rijden en afspuiten, want ook op coatings blijft er een vuil-laag achter (traffic film) die eraf gewassen moet worden. ;)
 
hij moet ook snel en makkelijk schoon te maken zijn (afspuiten)(dus goede beading en sheeting),

Het is al eerder vermeld maar helaas waar. Je maakt niks schoon door alleen maar af te spuiten.
Snel en contactloos schoonmaken betekend sterke chemicaliën wat weer op langere termijn zorgt voor schade. Uitgedroogd rubber, verweerd of nog erger aangetaste lak en nog meer ellende. Er is geen manier die voor een schone auto zorgt zonder werk behalve het een ander laten doen.


er zitten hier heel veel mensen die het leuk vinden om elke week hun auto te wassen maar daar hoor ik helaas niet bij. Ik rij wel graag in een schone auto die na jaren nog net eruit ziet alsof hij net is afgeleverd.

Ik zou dolgraag een auto willen die jaren later eruit ziet als nieuw maar dat lukt alleen als je er niet in rijdt, opslaat in een garage en nooit aankomt. Maar om je auto lang mooi te houden zou ik dus niet met sterke middeltjes gaan werken. Je zou elke paar weken een snel wasje kunnen doen. Je hoeft niet uren te wassen. In een uurtje misschien anderhalf heb je een mooie schone auto.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Juist bij een auto met een coating is het wasproces (en goed afdrogen) wel belangrijk ,een gecoate auto kan wat gevoelig zijn voor kalkvlekken bv dus voor mijzelf zie ik alleen afspuiten niet als optie.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Als je echt niet veel tijd wil uittrekken voor het wassen gebruik dan een rinseless.
Even insprayen, wassen, afdrogen zonder spoelen en klaar.
Zeker met een coating ben je zo klaar.
Ik gebruik deze methode ook tenzij de auto echt heel vuil is.
 
@audistefan, laat je ook niet gek maken door alle wilde verhalen die de ronde doen over Tesla lak. Met mijn lak was niets mis, meer nog want die was stukken strakker dan die van mijn Audi A4 die ik ervoor had. Geen orangepeel, geen kleurverschil tussen kunststof gelakte delen en de aluminium gelakte delen. Ja er zaten wat lichte swirls in, die een leek nooit zou opmerken, maar anders niets noemenswaardig. Ook de hardheid van de lak is meer dan behoorlijk, niet beenhard als Duitse lak maar het is ook geen boter. Geniet van je nieuwe wagen met zijn sublieme rijkwalliteiten en heb ik al gezegd dat ze bloedsnel zijn :D ;)
 
Ik heb geen swirls, hologrammen of marring kunnen ontdekken gelukkig, dus voor een "leek" is de lak gewoon top :) . Toch maar even een fototje toegevoegd
 

Bijlagen

  • MyTesla.jpeg
    MyTesla.jpeg
    341,7 KB · Weergaven: 127