Hi All,
Een poosje geleden had de overbuurman gevraagd of ik hun nieuwe tweedehands Kia een keer onder handen zou willen nemen. Na wat heen en weer over wat ze dan wilden kwamen we tot de conclusie dat het een full detail moest worden waar in ieder geval het exterieur volledig in een coating mocht komen en in het interieur de leren stoelen goed beschermd moesten worden.
De Kia komt uit 2016 en zag er vooraf best aardig uit. Het en der wat lichte krassen en swirls, maar de kleur was vergevingsgezind en toonde zich bij daglicht nog best aardig. Omdat het de auto van de overburen was kon ik deze af en toe voor onze eigen deur zetten om stapsgewijs (over een aantal weken) de auto aan te pakken. Dit heeft er voor gezorgd dat de auto meermaals is gewassen alvorens we überhaupt zijn gaan polijsten en ik zeker wist dat alle hoekjes en kiertjes goed gereinigd waren!
Status voor:
Velgen reinigen
Als allereerst begonnen met een grondige reiniging van de velgen, hiervoor de volgende stappen gebruikt:
Zoals gezet heb ik de auto meermaals gewassen en ook elke keer de velgen hierbij meegnomen. Door de kracht van herhaling zijn ze hierdoor flink opgeknapt! Hierbij heb ik elke keer de “light” versie van bovenstaande stappen meegenomen.
voor
Tijdens
Na
Lakwerk reinigen
Onderstaande stappen dus verdeeld over meerdere wasbeurten maar globaal het volgende gedaan:
Wat foto’s van het proces:
Interieur
Vraag van de eigenaar was om het interieur ook grondig aan te pakken en te beschermen. Het interieur is dus volledig en grondig gereinigd waarbij we de leren stoelen in een coating hebben gezet.
Water wat van het reinigen van de leren stoelen kwam:
Alles in de Leather coat!
Corrigeren van Lakwerk inc Beschermen
Na dat interieur en exterieur goed waren gereinigd kon de buitenzijde de correctie stap(pen) ondergaan. Via een collega heb ik gebruik kunnen maken van een garage redelijk in de buurt waar we de volledige dag aan de auto konden werken. Ik zeg “we” want @Jansen was weer zo vrij om te komen ondersteunen bij het polijsten. Zoals eerder gezegd, met zijn 2en werken gaat niet alleen sneller maar werkt ook een stuk gezelliger!
Begonnen met een intensieve wasbeurt de avond voor de detail en op de ochtend zelf nog een kleine wasbeurt gedaan op de locatie zelf. Zo wisten we zeker dat de auto goed schoon zou zijn. Begonnen met het nalopen van alle naden en kieren met een Monello Maestro en een MB 8HP zodat we zometeen niet onverwacht lopers met water zouden krijgen. De auto was eerder gefoamed met Bathe+ en dit maakte het drogen op deze manier aanzienlijk makkelijker!.
Na het drogen hebben we een rondje rond de auto gedaan waarbij we tot de ontdekking kwamen dat een van de panelen was overgespoten en zeer waarschijnlijk een defect opgevuld was met plamuur. Dit gezien de gemiddelde lakdikte ongeveer 110 um was en dit gedeelte 833 … Dit rondje opgevolgd met een testspot met als conclusie dat een enkele stap met Mezzo op oranje (monello) pads voldoende correctie zou geven en mooi finishte voor deze auto.
Hieronder wat foto’s van het vervolg proces:
Voor en na:
Nadat deze volledige auto gedaan was is deze nogmaals gewassen met heet water en nanolex professional prewash voor het ontvetten van de lak. Goed om te zien dat ondanks het afnemen met EX de lak in eerste instantie nog beading heeft, totdat je hem hebt gewassen en hij dan zo plat is als een dubbeltje . Na het wassen weer teruggereden naar de garage (nat) en toen volledig met de blowers gedroogd. Na het drogen nog een rondje gedaan met Ex waarbij de een het paneel flink insprayt en bijna natte doek met EX over de lak gaat en de 2e erachteraan met een doek met 2 pufjes en veelvuldig een schone kant na-veegt.
Nadat we alle delen hadden afgenomen zijn we begonnen met het glas werk in de Nanolex glass te zetten. Bewust eerst het glas gedaan omdat er een panoramadak boven op de auto zat. Omdat het een hoe auto is zouden we anders het risico lopen, het lakwerk aan te raken bij het reiken naar het midden van het dak. Na het glaswerk alle trim voorzien van Gyeon trim. Als laatste de overige delen in de Gyeon CanCoat gezet en afgenomen.
Coaten:
Gyeon Trim 50/50
Al met al denk ik dat er zo’n 30/40 man uur zeker in hebben zitten van begin tot het eind. Daar tegenover staat dat de buren ontzettend blij waren met het resultaat! Mag ook wel, aangezien hij bijna beter dan nieuw weer is afgeleverd!
De volgende dag Beading!
Een poosje geleden had de overbuurman gevraagd of ik hun nieuwe tweedehands Kia een keer onder handen zou willen nemen. Na wat heen en weer over wat ze dan wilden kwamen we tot de conclusie dat het een full detail moest worden waar in ieder geval het exterieur volledig in een coating mocht komen en in het interieur de leren stoelen goed beschermd moesten worden.
De Kia komt uit 2016 en zag er vooraf best aardig uit. Het en der wat lichte krassen en swirls, maar de kleur was vergevingsgezind en toonde zich bij daglicht nog best aardig. Omdat het de auto van de overburen was kon ik deze af en toe voor onze eigen deur zetten om stapsgewijs (over een aantal weken) de auto aan te pakken. Dit heeft er voor gezorgd dat de auto meermaals is gewassen alvorens we überhaupt zijn gaan polijsten en ik zeker wist dat alle hoekjes en kiertjes goed gereinigd waren!
Status voor:
Velgen reinigen
Als allereerst begonnen met een grondige reiniging van de velgen, hiervoor de volgende stappen gebruikt:
- Foamen met BH Autofoam
- Afspuiten
- Inspuiten met Bilberry wheel cleaner
- Velgen bed borstelen
- Wheel mit achter de spaken
- Kwastje voor de voorzijde
- Deze stappen een aantal keer herhaald.
- Hierna pas met BH Auto Wheel de velgen ingesprayt
- in laten werken en daarna met een kwast de voorzijde geagiteerd en de velgenborstle het velgen bed.
- Dit herhaald totdat het meeste vuil weg was.
Zoals gezet heb ik de auto meermaals gewassen en ook elke keer de velgen hierbij meegnomen. Door de kracht van herhaling zijn ze hierdoor flink opgeknapt! Hierbij heb ik elke keer de “light” versie van bovenstaande stappen meegenomen.
voor
Tijdens
Na
Lakwerk reinigen
Onderstaande stappen dus verdeeld over meerdere wasbeurten maar globaal het volgende gedaan:
- Foamen met BH autofaam
- Afspuiten
- Gewassen met Gyeon Bathe
- Afspuiten
- Inspuiten met BH Auto wheel
- agiteren met Washmit
- Afspuiten
- Teer plekjes aangepakt met Valet Pro tar & Glue
- Afspuiten
- Wassen nogmaals met Gyeon Bathe
- Afspuiten
- Kleien met Monello Dolce Verde Klei en DDJ Born Slippy
- Afspuiten
- Drogen
Wat foto’s van het proces:
Interieur
Vraag van de eigenaar was om het interieur ook grondig aan te pakken en te beschermen. Het interieur is dus volledig en grondig gereinigd waarbij we de leren stoelen in een coating hebben gezet.
- Vloer/matten
- Alle matten verwijderd en een eerste keer gestofzuigd
- De vloer ingespoten met PB Carpet & upholstery cleaner en geagiteerd met een borstel op een boor
- Extractor al het vuil uit de vloer gezogen
- Na het drogen alle stoffen delen met 303 stainguard behandeld (inc een nieuwe mattenset)
- Kunststof delen
- Alle kunststof delen van het interieur gereinigd met Nanolex interior cleaner en een zachte borstel
- De deur panelen ingespoten met de cleaner en daarna “geaaid” met een Melamine sponsje om te agiteren
- Alle panelen afgenomen en gedressed met meerdere lagen PB Natural look
- Lederen stoelen
- Vochtige doek over stoelen gehaald
- op de nog vochtige stoel Gliptone intensive cleaner ingewerkt met paardenhaar borstel
- Afnemen met vochtige doek en laten drogen
- Nadat deze volledig gedroogd waren, behandel met Gyeon Leather shield
- Glaswerk
- Gereinigd met DDJ clearly menthol
Water wat van het reinigen van de leren stoelen kwam:
Alles in de Leather coat!
Corrigeren van Lakwerk inc Beschermen
Na dat interieur en exterieur goed waren gereinigd kon de buitenzijde de correctie stap(pen) ondergaan. Via een collega heb ik gebruik kunnen maken van een garage redelijk in de buurt waar we de volledige dag aan de auto konden werken. Ik zeg “we” want @Jansen was weer zo vrij om te komen ondersteunen bij het polijsten. Zoals eerder gezegd, met zijn 2en werken gaat niet alleen sneller maar werkt ook een stuk gezelliger!
Begonnen met een intensieve wasbeurt de avond voor de detail en op de ochtend zelf nog een kleine wasbeurt gedaan op de locatie zelf. Zo wisten we zeker dat de auto goed schoon zou zijn. Begonnen met het nalopen van alle naden en kieren met een Monello Maestro en een MB 8HP zodat we zometeen niet onverwacht lopers met water zouden krijgen. De auto was eerder gefoamed met Bathe+ en dit maakte het drogen op deze manier aanzienlijk makkelijker!.
Na het drogen hebben we een rondje rond de auto gedaan waarbij we tot de ontdekking kwamen dat een van de panelen was overgespoten en zeer waarschijnlijk een defect opgevuld was met plamuur. Dit gezien de gemiddelde lakdikte ongeveer 110 um was en dit gedeelte 833 … Dit rondje opgevolgd met een testspot met als conclusie dat een enkele stap met Mezzo op oranje (monello) pads voldoende correctie zou geven en mooi finishte voor deze auto.
Hieronder wat foto’s van het vervolg proces:
Voor en na:
Nadat deze volledige auto gedaan was is deze nogmaals gewassen met heet water en nanolex professional prewash voor het ontvetten van de lak. Goed om te zien dat ondanks het afnemen met EX de lak in eerste instantie nog beading heeft, totdat je hem hebt gewassen en hij dan zo plat is als een dubbeltje . Na het wassen weer teruggereden naar de garage (nat) en toen volledig met de blowers gedroogd. Na het drogen nog een rondje gedaan met Ex waarbij de een het paneel flink insprayt en bijna natte doek met EX over de lak gaat en de 2e erachteraan met een doek met 2 pufjes en veelvuldig een schone kant na-veegt.
Nadat we alle delen hadden afgenomen zijn we begonnen met het glas werk in de Nanolex glass te zetten. Bewust eerst het glas gedaan omdat er een panoramadak boven op de auto zat. Omdat het een hoe auto is zouden we anders het risico lopen, het lakwerk aan te raken bij het reiken naar het midden van het dak. Na het glaswerk alle trim voorzien van Gyeon trim. Als laatste de overige delen in de Gyeon CanCoat gezet en afgenomen.
Coaten:
Gyeon Trim 50/50
Al met al denk ik dat er zo’n 30/40 man uur zeker in hebben zitten van begin tot het eind. Daar tegenover staat dat de buren ontzettend blij waren met het resultaat! Mag ook wel, aangezien hij bijna beter dan nieuw weer is afgeleverd!
De volgende dag Beading!
Laatst bewerkt: