• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Klei!?

De Prinses

Detailing trainee
13 okt 2012
47
37
Hallo,

Ik heb mij ingelezen over klei en lees vaak dat het vooral geschikt is als je ook gaat polijsten. Zachte klei veroorzaakt geen marring en het lijkt mij dat je dit dus gewoon kan gebruiken zonder dat je gaat polijsten.
Kan ik gewoon een zachte klei kopen, die ik gebruik na het wassen en voor het waxen? Of zullen er dan problemen ontstaan?
Met welke (zachte) klei hebben jullie goede ervaring?

Mothers heeft zachte klei en als je nat genoeg blijft kleien zal je amper of geen "marring" hebben. Vroeger 10-tallen auto's zo gedaan en na een sealant erop zag je echt niks van marring .
Enkel wassen , kleien en sealant : was een vervangwagen omdat de nieuwe op zich deed wachten. Toen ik deze terugbracht konden de mechaniekers niet geloven dat het dezelfde auto was die ze hadden meegegeven...:-B
p1080088s.webp

dat is zeker een mooie Laguna!

Binnenkort maar eens uitproberen. Mijn wax is toch bijna op en heb nog nooit een sealant uitgeprobeerd.

Sealant doet hetzelfde als wax. Als je zou willen kun je ook na kleien een glaze gebruiken, deze voedt de lak en vult de kleine krasjes. daarna gewoon een wax of sealant.. OF na glaze kun je een sealant doen en eventueel ook nog de wax . Verschilt enkel in de soort glans(wax=warmer, minder glazig dan sealant)

Een sealant en een wax zijn niet hetzelfde; een wax absorbeert tevens het vuil en een sealant heeft een afstotende werking op het vuil.
Tijdens het wassen verwijder je dan vervolgens de vervuilde toplaag van de wax en het is dus een soort van op te offeren laag, ter bescherming van je laklaag.

Oppassen met een glaze en een sealant erop : in sommige sealants zitten "oplosmiddelen-cleaners" en dan is die glaze voor nop geweest...

Zeker de synwax van Mothers heeft oplosmiddelen..........zowel de vaste als vloeibare versie.

Top coat heeft deze niet en kan prima op een glaze......of op een sealant .

Okee, interessant. Ik zie dat Dodo Juice een mooie aanbieding heeft voor een sealant, die ga ik binnenkort bestellen.

En je kan dus niet zomaar elke sealant op een glaze smeren. Vind het altijd lastig inschatten wat (op de lange termijn) goed is voor de lak, of materialen in het interieur. Je weet vaak niet wat er in de producten zit, en al wist je het, dan nog weet je niet welke werking het precies heeft.

Meestal staat het er wel bij in de productomschrijving of er cleaners in zitten, zo nodig even bij de fabrikant op de website kijken.
Verder hebben de meeste waxen als carrier (draagmiddel) een oplosmiddel, dus ik zou er niet teveel naar kijken of iets een oplosmiddel bevat, alleen de cleaners zijn relevant.
Zo'n carrier is eigenlijk alleen maar bedoeld om de LSP goed te laten uitsmeren over het oppervlak en niet om dingen te verwijderen.
Op oliën zal hij op zijn hoogst een verdunnende werking hebben, net als hij die heeft met de oliën die in de wax zijn verwerkt.
Dat wordt later weer teniet gedaan, door het vervluchtigen van de carrier en het effect op een glaze zal naar mijn mening niet heel erg groot zijn.

Ik zou me niet te druk maken over negatieve effecten op de lak en interieurdelen.
Wanneer je een goed merk gebruikt, dan zal de fabrikant ruimschoots hebben getest hierop en alleen veilige middelen op de markt brengen.
En wanneer die kans wel aanwezig is door verkeerd gebruik, dan zal de fabrikant hier duidelijk over waarschuwen in zijn gebruiksaanwijzing.
Als er iets fout gaat, dan ligt het ook over het algemeen aan de gebruiker en niet het product.

• Leuk
Reacties: Soepergrover