• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

kleien met verbruik detailspray?

Sunakun

Detailing addict
2 apr 2015
50
65
Rotterdam
Hoi allen,

Ik wil binnenkort mijn Corsa een klei behandeling geven. Nu heb ik zelf een flesje detailspray van Monello om te gebruiken. Maar ik vraag mij eigenlijk af of dit voldoende is voor de gehele auto? Het wordt mijn eerste keer dat ik de auto ga kleien, dus totaal geen ervaring.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen of adviezen hierin zijn.

Cheers

Hallo Sunakun,

Ik had (ruim) genoeg aan 1 busje detailspray voor mijn golf 4. Het was toen dikke 30 graden buiten, dus het verdampte snel.
Met dit weer verdamp het minder snel.

Succes met kleien!

is meer dan genoeg! het moet er niet aflopen... je voelt zelf weg als je genoeg glijmiddel gebruikt of niet.

Hm ik had juist begrepen dat je ruim voldoende detail spray moet gebruiken. Het is immers de enige 'lube' tussen de lak en het klei. Ik had per ongeluk (ben nog beginner) een stukje gekleid waar te weinig / nauwelijks vocht zat, daar kwamen meteen doffe plekken op. Kon het redelijk wegpoetsen tijdens het waxen naderhand (voor het oog)

Het viel mij op, dat ik van een 500ml. fles P40 al 1/3 gebruikt heb. En dat voor een kleine auto (Fabia) en dan heb ik het nog 1:1 aangelengd met gedemineraliseerd water (moest volgens verpakking eigenlijk 2:1, dus nog iets geconcentreerder)

Ik gebruik zuiver spray en wipe van poorboys om te kleien ofwel warm water met n beetje shampoo in, dat gaat ook perfect en de lak voldoende nat maken tijdens het kleien.Stukje klei in warm water om mooi zacht te blijven en goed kneden. Nooi problemen mee gehad.
warm water met shampoo es gezien op n Engels forum en dan ook maar eens getest.

S&W kan je zeker al 1/1 verdunnen om te kleien .....ik gebruik deze zelfs als detailspray 1 op 1 .
Tip : leng je lube alvast aan met bvb de helft demi-water : 0.5 liter wordt zo 0.75 liter....en spray gerust wat rijker ....beter wat te nat dan te droog....sommige klei kan je met gewoon water gebruiken ...dan kan het soms geen kwaad om er idd een beetje shampoo bij te doen ( hangt van de soort klei af , sommige klei brokkelt uit elkaar met shampoo oid )

Hey Sunakun.

Ik heb zelf ook de Detailerspray van Monello gehad. (Perfetto). Werkt uitstekend als ClayLube en ruikt verslavend lekker!

Echter kwam ik er ook achter dat een detailerspray, verdund of niet, er redelijk snel doorheen gaat. Ligt er ook maar aan hoeveel je wilt gebruiken en mijn voorkeur gaat uit naar ''beter te veel, als te weinig'' en vind het gewoon lekker werken als alles goed nat is.

Wat betreft de Poorboys Spray&Wipe;

Deze heb ik besteld nadat mijn Monello op was. Aanvankelijk maar om 1 reden: S&W heeft een grootverpakking.
De 2de reden was omdat de S&W veel lof kreeg op het forum, kon voor VEEL dingen gebruikt worden. (En dit klopt!)

Greetz

Ik lees hier en daar positieve verhalen van S&W. Dat er een grootverpakking beschikbaar is fijn. Maar het gevoel dat ik erbij krijg is dat je er snel teveel van gaat gebruiken, doordat de "illusie" er is dat je ruim voldoende hebt. Dan schiet je er niet veel mee op als je per 4 weken een grootverpakking moet kopen. Daar wil ik dan wel voor waken.

Desondanks komt S&W in de collectie, wil het toch graag proberen.

volgens mij is het iis ok dat je niet te veel quick detailer mag gebruike omdat je dan een te dikke tusse laag krijgt en geen vuil wegneemt gewoon even sproeien en wrijven als je voelt dat ni zo lekker gaat kan de nog keertje spuiten maar niet veel ^^

Heya,

Thomas van Ingelgem: Dat klinkt inderdaad wel logisch.

Ik denk alleen wel dat een product dat geschikt is om te kleien dusdanig vloeibaar is dat bij druk uitoefenen op je klei --> op je lak er niet bepaald een té dikke laag tussen de klei en lak kan ontstaan. Water stapelt zich niet opIkzelf gebruik gewoon voldoende S&W om ervoor te zorgen dat de klei kan glijden en niet vastloopt.

@Sunakun: De gedachte '' Ik heb toch nog genoeg staan '' kan inderdaad wel is ontstaan. haha! Maar als je eenmaal weet waarvoor je de S&W gebruikt en de hoeveelheid die er minimaal voor nodig is, valt het wel mee. Zo begon ik dus met Monello Perfetto (500ml) en heb deze maar op, denk ik, 2 auto kunnen gebruiken. En ik gebruikte hem alleen maar als lube!

Nu heb ik een 3780ml (gallon) van S&W en deze verdun ik 1:1. Deze stop ik in Monello sprayers van 250ml en weet dat ik 1 flesje per auto KAN gebruiken. Dus ik klei hier dan mee, doe alle ramen binnen en buiten, etc. en heb toevallig recent mijn auto gewassen en afgenomen met de S&W van een vorige detail. Valt dus reuze mee in vergelijking met vaker Monello Perfetto en daarbij mijn toenmalige onkunde.

Wél is het zo dat je méér verbruikt omdat het op veel dingen te gebruiken is. Maarja, hoef je ook minder geld uit te geven aan andere producten, denk ik zo.

Greetz

250ml per auto? Ik heb toch zeker minimaal 3/4 liter nodig op m'n 3 serie. Te schraal kleien is waardeloos imo

Ik gebruik ook duidelijk meer dan 250 ml per auto wanneer ik klei. Ik gebruik S&W 1:1 verdund met kraanwater.

Thomas van Ingelgem;n425432 zei:
volgens mij is het iis ok dat je niet te veel quick detailer mag gebruike omdat je dan een te dikke tusse laag krijgt en geen vuil wegneemt gewoon even sproeien en wrijven als je voelt dat ni zo lekker gaat kan de nog keertje spuiten maar niet veel ^^
En zo krijg je dus marring...
In mijn optiek: beter teveel lube dan te weinig.
Mocht je na 1 'hit' kleien niet alles wegkrijgen, doe je toch gewoon een 2e hit....??
Zo heb je volgens mij minder kans op (diepe) krassen door vervuiling tussen je klei en lakwerk in combinatie met te schraal gebruik van detailspray...
Maar dat is mijn bescheiden mening...

Ik heb de laatste keer 500ml dodo clay lube gebruikt, 1:10 uiteraard. Was toen wel aardig warm dus zou op een koude dag met minder kunnen.

Heya Peeps,

De laatste keer dat ik met Monello heb gekleid was op een Volvo sedan, op een warme dag, maar overdekt nét binnen een grote garage. Ik wist toen zelfs nóg minder van detailing als vandaag, en spoot gretig met een Flesje Perfetto in het rond. (figuurlijk). Einde van de hit was het zo goed als op. (500ml)

De eerst volgende auto gebruikte ik S&W, 1:1 verdunt in een 250ml Monello Prayflesje. Deze keer was het voor m'n deur met een zacht zonnetje, met wat wind. Als ik het mij goed herinner, gebruikte ik het hele flesje voor kleien. Dit was een BMW E36 en heb nooit last van een té droge werking. Echter, neem ik wel het advies aan om toch nét wat meer te gebruiken om vastlopen/marring te voorkomen. Lijkt mij stug dat als vele hier het te weinig vinden, het bij mij opmerkelijk genoeg níet zo zou zijn. Handig advies om is bij op te letten. Thanx!

Greetz