• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien nodig?

passatb7

Detailing rookie
5 jun 2013
19
0
Beste allen,

Ik heb 3 weken geleden mijn nieuwe a3 Limousine mogen ophalen, er staat nu al 5000 km op de klok. Ik wil deze week op een avond hem even goed in de wax zetten voor de winter, polijsten is niet nodig omdat de wagen er nog als nieuw bij staat. Maar is kleien al nodig? Omdat ik het gevoel heb dat kleien ook krasjes maakt, of is dit niet zo? Goed wassen en daarna in de collinie 845 was mijn plan.

Iemand tips?

Dit soort vragen komen vaak voor. Clayen is absoluut een must. Een nieuwe auto is niet schoon. Die auto staat eerst als eens een week of wat op het fabrieksterrein waar allerlei uitstoot op de lak terecht komt. Vervolgens komt de auto per trein of vrachtwagen bij de dealer aan waar hij onderweg ook genoeg te verduren krijgt. Je zal versteld staan wanneer je een rondje doet met bijvoorbeeld Gyeon Iron. oid.

Daarnaast is het bij een nieuwe auto ook lang niet vanzelf sprekend dat deze swirl vrij is. Wanneer de beschermfolie er vanaf gaat wordt de auto eerst gewassen (vaak in een wasstraat) en daarna in 15 minuten even vlug gepoetst.

Persoonlijk zou ik de auto wassen, daarna een rondje doen met een de-ironizer zoals de Gyeon Iron, daarna weer wassen, rondje clayen en dan de wax aanbrengen.
Op die manier komt de wax op een schone lak terecht en dat komt de duurzaamheid / stand tijd alleen maar ten goede.

Mijn Focus is na binnenkomst bij de dealer binnen een week gepoetst en aan mijn geleverd. De dag na levering heb ik de auto ook op die manier aangepakt waarbij er allerlei plekjes en kleine krasjes in de lak naar boven kwamen.

Dit is het resultaat van Iron op een pas gepoetste auto van net een week oud :
P1060224_zps25e12a39.webp

• Leuk
Reacties: Tierrie
+1 qua advies van juffer, ik zou alvorens de wax aan te brengen de wagen ff met een cleaner behandelen zoals pb prof polish welke evt handmatig ook nog goed te verwerken valt (of heb je een dap bv).

• Leuk
Reacties: Tierrie
Bedankt voor de tips, ik heb nog klei van meguiars liggen. Maar ik ben bang dat ik krasjes maak met het kleien, of gebeurt dit niet zo snel?

Als je klei schoon is, dus niet gevallen op de grond. Kan je geen krasjes maken.

Maar echt prettig is het weer niet meer, dus ik zou als je nergens warm, droog binnen kan staan.
Het kleien uitstellen tot het weer weer lekkerder is.

Nu de auto wassen en beschermen tegen de winter.

Ja heb de witte klei. Ik denk dat ik alleen de auto grondig ga wassen en daarna in de wax ga zetten. Dan moet ik de wax maar iets sneller opnieuw aanbrengen, dat is voor mij geen probleem.

Doe jezelf een lol en behandel hem eerst met pb prof polish zoals Ric voorsteld. Dat heeft hij mij ook geadviseerd en wat een topproduct is dat!