Dibbuz zei:
Als er hars op de auto zit gaat het dezelfde dag er echt af anders zit je echt te kloten.
Moet je het wel kunnen zien natuurlijk...

Zat bovendien aan de andere kant v/h land, en was vrij druk met van alles en nog wat, dus al blij dat de WAF geen problemen gaf m.b.t. het tussendoor afspuiten van de auto...
Mamnuvo zei:
Ook ik vind de glans afnemen door de hars terwijl de waxlaag slechts een week daarvoor is aangebracht. Wanneer ik de auto echter weer was (met Gold class) komt de glans weer naar boven, precies zoals jij het ook beschrijft. Echter vind ik bij het wassen ook dat de waxlaag niet meer is wat het was vlak na aanbrengen, terwijl het slechts een week geleden is. Dit valt met name te zien aan de beading of eigenlijk het ontbreken er van. Ik schrijf dit zelf toe aan de hars die invloed heeft op de waxlaag, maar ik weet niet of jij dit ook zo ervaart?
Yep, zelfde ervaring hier. Tot zover geen echt bewijs waar dit aan ligt.
Ik had bedacht dat door het afspuiten met warm water - gericht op het verwijderen van los vuil, NIET op het verwijderen van hars, want die had ik immers nog niet gezien - de hars wat was gesmolten en verder over de lak was uitgespreid.
Naar mijn gevoel kan (vooral oudere) hars niet altijd goed verwijderd worden met wassen alleen, en laat het een 'laagje' op de lak achter wat glans en beading vermindert. De Gold Class heeft wat glansdeeltjes in zich, waardoor de glans weer iets toeneemt, maar de rijke glans van de wax zit verborgen onder dat laagje hars... (in theorie dus, maar dat lijkt mij de meest aannemelijke verklaring).
Plan is om een thermostaatkraan in de garage aan te leggen, zodat de Kärcher met warm water kan werken. Als je er op gericht bent om hars te verwijderen krijg je het daarmee vaak wél weg in mijn ervaring.
Tot dusver werkt kleien voor mijn gevoel nog het beste om de lak weer helemaal schoon en glad te krijgen.
Als anderen nog goede tips hebben m.b.t, het verwijderen van hardnekkige hars hoor ik het graag!