• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleurverschil Volvo EX30 na schade herstel ( Auto is 3 maanden oud en 1800 km gereden)

Antoon

Detailing rookie
20 feb 2026
1
2
Hallo, Ik ben Antoon en since kort lid van dit forum,

Heb het volgende probleem:

Heb 17 Januari 2025 een nieuwe Volvo EX30 Plus gekocht en op 26 april bij het wachten voor een voorrangsweg rijdt een medeweggebruiker achterop onze nieuwe auto.
Gevolg een flinke schade: kofferklep, bumper,en camera flink beschadigd.
Verzekering van tegenpartij dekt de schade, onze auto is All risk verzekerd.
Afspraak met herstelbedrijf( Volvo ), deze hebben het erg druk zeggen ze , maar ik kan de auto tijdens mijn vakantie een maand missen. Dus wordt de auto opgehaald.
Na 4 weken is de auto gereed maar bij controle blijkt er vanalles mis.De kofferklep zit veel te diep afgesteld en zit niet gelijk met de achterschermen, De nummerplaat zit aan 1 kant 1 cm lager. Er zitten zandkorrels op een plaats in de lak van de kofferklep, maar het ergste is het kleurverschil van de bumper / kofferklep met de achterschermen.
Heb meteen foto's naar de Volvo dealer gestuurd met deze problemen, daarna hebben ze de auto direct weer opgehaald om te beoordelen.
De Volvo dealer heeft een nieuwe afspraak gemaakt om deze problemen te herstellen , dit duurde ook weer 4 weken.
Toen de auto terug kwam van het hestelbedijf waren 3 van de 4 punten opgelost behalve het kleurverschil was niet hersteld.
Heb hierna de verzekering in kennis gesteld dat ik niet te vreden was met het kleurverschil van de bumper/kofferklep met de achterschermen.
Daarna is de auto weer teruggegaan naar het herstelbedrijf en na 3 weken kwam de auto weer terug. Helaas het kleurverschil was niet op te lossen werd mij verteld.
Daarna weer terug naar de verzekering, deze ging nu een expert inschakelen voor een second opinion.
De expert ziet enig tintverschil zegt hij maar dat is voor hem acceptabel.De verzekering laat weten dat de expert het acceptabel vind en een waardevermindering van €550,- hier mee als afgedaan beschouwd.Wij kunnen evt.zelf nog een expert inschakelen laat de verzekering weten maar tot een bedrag van €120,- de rest moeten wij zelf betalen.
Hier zij wij het absoluut niet mee eens, daar het een nieuwe auto betreft en 1800 km gereden heeft,aanschafwaarde jan. 2025 € 46250,-
Ga nu maar mijn rechtsbijstand inschakelen heb er nu genoeg van.

Bijlagen

• volvo schade''.webp
    volvo schade''.webp
    67,4 KB · Weergaven: 22
  • schade volvo gzl-45-l.webp
    schade volvo gzl-45-l.webp
    167,9 KB · Weergaven: 20
  • schade volvo gzl45l.webp
    schade volvo gzl45l.webp
    62 KB · Weergaven: 20
  • ......schade volvo gzl45l.....webp
    ......schade volvo gzl45l.....webp
    22,3 KB · Weergaven: 20
  • Verdrietig
Reacties: Suze, Riez en RoyR
Hoi Antoon,

Heel vervelend.
Ik ben sowieso geen fan van schadeherstellers die bij dealer behoren.

Liever nog een "ouderwets" bedrijf waarbij je met de eigenaar kan communiceren.

Heb je al eens vergeleken met andere auto of deze ook dit kleur verschil hebben?
Ik weet dat bij de VW Golf 6/7 de bumpers vaak ook anders kleuren, zal wel veroorzaakt worden dat dat op een ander moment gespoten wordt.

Maar op basis van je foto's denk ik dat dit niet acceptabel is.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Lak zet zich op kunststof anders dan op metaal en dan zit je soms met dit resultaat. Ik begrijp dat dit voorheen niet was: het kan dus wel!

Of en hoe dit opgelost kan worden weet @AndyVR wellicht het beste gezien zijn professionele ervaring met herstel.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Dat je een kleurverschil denkt te zien, betekent niet dat er ook daadwerkelijk een kleurverschil is! De kleur die je waarneemt is afhankelijk van een aantal factoren zoals het omgevingslicht (wel/geen diffuse lichtbron, lichtkleur, hoek van inval van het licht),gladheid/structuur van het oppervlak. Bij het beoordelen van de kleur van een bumper spelen er vaak een aantal zaken: vaak een andere grondlak (omdat het kunststof is), wat andere structuur (ander materiaal), en vaak ook nog iets andere dikte van de kleurlak, en dan de hoek waaronder je naar de lak kijkt: bij een bumper is dat meestal onder een net iets andere hoek dan de carrosserie, waardoor je een andere reflectie ziet (en dus ook een andere kleur).

Als ik op internet naar foto's van een grijze EX30 zoek, zie ik verschillende foto's waar de bumper juist donkerder van kleur lijkt dan de rest van de auto, bij jouw auto is dat net andersom. Wat voorbeelden van gevonden foto's ter vergelijking:
?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.webp
?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.webp
p%2Fuploads%2FVolvo%2520EX30%2520Vapour%2520Grey_3.webp

Wat je naar mijn idee het beste kunt doen is de lakkleur van de bumper laten scannen door een bedrijf dat spuitbussen op kleur maakt, en ze ook het scherm naast de bumper te laten meten. Mijn idee is dat je dan verschillende waardes zult zien voor beide metingen, en dan heb je dus een objectief methode om het kleurverschil te meten. Die metingen zullen waarschijnlijk wel betaald moeten worden, maar dat staat niet in verhouding tot het schadebedrag (en mogelijk dat je dit via je rechtsbijstand kunt regelen). Je lakkleur lijkt me niet bijzonder moeilijk om goed te krijgen (zoals bij lak met metallic of mica deeltjes of iets dergelijks), dus dat lijkt me ook geen geldig excuus voor het kleurverschil wat er lijkt te zijn.

• Leuk
Reacties: RedCat
Eens met bovenstaande, maar als het verschil bij de nieuwe auto niet bestond of minder was, is dat een indicatie dat het beter kan.
Het kan naar mijn ervaring ook beter, ook al is het kunststof, maar dan moet de spuiter het kunnen en willen. Dus misschien maar een andere inschakelen.
Wat oudere spuiters hebben vaak meer ervaring en geduld.