• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Komt dit door vogelpoep?

Titanova

Detailing rookie
24 feb 2021
10
15
Vraagje aan de kenners hier voor mogelijke aanschaf van een auto. Schade zoals onderstaand, kan dit komen door vogelpoep? Of zijn andere chemicaliën logischer? Of misschien schade? Ik kan vooral die 'breuken' op foto 2 niet helemaal plaatsen. Gaat om de motorkap van een BMW 1 Serie F20 LCI.

Lakschade 1.jpeg

Lakschade 2.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Thanks BZwart en goeie, helemaal vergeten te vermelden dat het om de motorkap gaat op beide foto's ;)
 
1 vogelpoep
2 spanning in de onderlaag, mogelijk gevolg van slecht herstelde schade (gereedschap laten liggen en klep dicht gedaan)

Lakdiktemeter mee en controleren
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Aanbieder van de auto heb ik gevraagd of ze met een lakdiktemeter de auto hebben gecontroleerd - zij geven aan dit gedaan te hebben en geen afwijkingen te hebben geconstateerd vanaf de originele lak. Ze geven aan de schade bewust te hebben laten zitten, zodat koper dit zelf kan controleren en in overleg met de koper de motorkap opnieuw gespoten kan worden. Uit het gesprek heb ik verder geen reden om aan te nemen dat ze niet te vertrouwen zijn, maar ik heb zelf niet genoeg kennis om die plekken te beoordelen :)
 
Ik vind de foto's niet heel erg duidelijk helaas.
Op de eerste foto zou ik ook gokken op ingevreten vogelpoep.
Bij foto 2 was mijn eerste gedacht dat het gaat over een slechte herstelling, niet zo zeer het loslaten van de lak, dat zou eerder lijken alsof de lak "vervelt" maar eerder het loskomen/barsten van plamuur onder de lak.
Maar ik lees dat de lakdikte is gemeten en het niet zou gaan over een herstelling..? Kan je de barstjes voelen of zitten deze onder de vernis? Vogelpoep kan soms ook wel een soortgelijk patroon maken.

Mijn persoonlijke mening, het gaat om jouw geld, ik zou het zekere voor het onzekere nemen en dit alsnog zelf nakijken. Welke waarden Kwamen uit de meting? 100micron, 300micron ?...
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook vogelpoep en schade. Maar als ze de motorkap willen spuiten moeten ook beide voorschermen gedaan worden. Zou even kijken of je nog andere plekken ziet wat kan duiden op grotere schade. En anders vragen of je mee mag kijken met het meten van de lak. Zie zelf of er geen groot verschil is.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Meten = weten. :p

De pessimist in mij zegt; ''De schade bewust laten zitten zodat een koper dit kan zien en dan na overleg laten ze de motorkap spuiten? ... Je kan dan toch ook gewoon een nette auto aanbieden en aangeven dat je de motorkap hebt laten spuiten omdat er gebarsten lak op zat? ... Of wil je de auto liever doorstoten mét schade?''
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik kaap even je topic, maar misschien kan de info ook van waarde zijn;

@RedCat
@AndyVR

Als men iets onder de motorkap heeft laten liggen, bijv. gereedschap op het blok/accu, de motorkap slaat dicht... Kan je dan ook zónder duidelijke bulten op de buitenzijde van de motorkap de onderlaag belast hebben en dat er dan na enige tijd dit soort fratsen ontstaan? (Spanning in de onderlaag of zelfs plamuur)

Kan mij dit voorstellen, maar ook als er niets zichtbaar is aan de buitenzijde?
 
Klap, bult, terugduwen, warmte / koude. spanning, loslaten / barsten
In die volgorde.

Maar soms is er rek (in plaatwerk en minder in de lak of andersom) zonder bult en krijg je ook ellende
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Quantoxx
Durf ik niet met zekerheid zeggen, ik denk als zoiets gebeurt, dit redelijk instant visuele gevolgen geeft.
Daarnaast heeft de f20 een bekleding aan de binnenzijde van de motorkap vermoed ik? De buitenplaat van de motorkap loopt dan ook iets hogerop maar het is natuurlijk niet onmogelijk om het toch maar voor elkaar te krijgen.
TP starter kan dit eventueel wel meenemen en de bekleding van de motorkap demonteren om ook dit uit te sluiten.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik ben het met de meerderheid eens dat de eerste plek waarschijnlijk vogelpoep is (maar mogelijk ook iets op de lak laten vallen, en na verloop van tijd deze schade door verdere erosie).
Plek 2 zou vogelpoep kunnen zijn, maar waarschijnlijk mechanische schade, en kan ook iets zijn wat er op gevallen is, waar door buiging van het metaal barsten in de lak zijn ontstaan.

Dit zijn maar mogelijke oorzaken, maar doordat er geen detailfoto's zijn, is het ook een beetje raden, net zo goed kan het bijvoorbeeld het gevolg zijn van een aanrijding met een fiets, waarbij op plek 1 het uiteinde van het stuur terecht is gekomen (en met uitdeuken zonder spuiten het plaatwerk strak gemaakt, maar niet de lakschade hersteld is).
 
  • Leuk
Reactions: opelmark en IceT
Mijn persoonlijke mening, het gaat om jouw geld, ik zou het zekere voor het onzekere nemen en dit alsnog zelf nakijken. Welke waarden Kwamen uit de meting? 100micron, 300micron ?...
Inmiddels is ie nagemeten. Rondom rond de 100 micron. 2 voorbeelden van een portier en de motorkap:

Portier.jpeg Motorkap.jpeg
 
OK, dat is inderdaad een waarde die origineel lijkt te zijn, dus niet hersteld of overspoten.