• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krijg je met Collinite 845 een diepere glans als je meerdere lagen aanbrengt?

Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ben er wel benieuwd naar.

Mocht je een 2e laag willen zetten zou ik daar wel even een paar uur tussen laten om de onderste laag goed "uit te laten ademen".

Ik zou zeggen maak een 50-50 op je motorkap en show us the photo's:-)^
 
Nou mijn motorkap heb ik al gedaan,1 laag weliswaar het regent nu maar de bading is echt fantastisch.
Heb al andere delen nog niet gedaan vandaar het goede verschil!

Ik ga het zo snel mogelijk doen, als ik tijd heb helaas!

Oke dankjawel!
 
Een test met Collinite 915 en wat lab metingen op een ander forum wees uit dat meer dan 2 lagen geen nut had. De tweede laag zorgde nog wel voor wat extra bescherming, maar de derde laag voegde geen extra 'dikte' meer toe. Waarschijnlijk doordat de oplosmiddelen om de wax smeerbaar te houden, de eerdere lagen ook weer aantasten.

Ik raad het sowieso aan om een 2de laag te doen als er tijd voor is, puur om een zo egaal mogelijke dekking te krijgen. Een derde laag schiet volgens mij niet zoveel op.

Voor meer glans hoef je trouwens niet nog meer lagen aan te brengen hoor :P . Wat wel misschien kan helpen is na het afnemen van de wax, nog een keer met een hele zachte microvezel doek de auto nawrijven. Zie het als een appel: daar zit ook carnauba op en als je dat wrijft gaat het meestal ook glanzen. Je auto dus ook na een carnauba wax. Maar goed, ik zelf heb dit 'nawrijven' nog nooit gedaan.
 
een 2e laag 845 zal in de meeste gevallen de 1e laag al behoorlijk weghalen; 845 zit vol sterke oplosmiddelen.

Het is meer bedoelt als '1 laag moet voldoende zijn, want we gaan geen 2e laag doen'
 
Ook is het zo dat de meeste glans van de lak komt door een goed voorbereiding voordat je de wax opbrengt, dus kleien, polijsten, glaze etc.. Hiermee is de meeste glans te behalen. Hierna zal de wax nog wel wat glans toevoegen, maar in verhouding minder dan een goede voorbereiding.
 
Ik heb zelf nog niet zo lang geleden samen met mijn zoon de C4 picasso helemaal gewassen, gekleid, waar nodig met de DAP behandeld en in de wax gezet. Mijn zoon pakte de DAP en ging hiermee met de collinite 845 de auto te lijf. Ik werkte achter hem aan voor uitpoetsen en de details. Tot slot ben ik er nogmaals met de hand met Collinite 915 met de hand overgegaan. Ik vind dat die tweede laag 915 de gladheid en glans zeker op een hoger niveau brengt. De 845 alleen maakt het wel waterafstotend (de beading is dan al heel goed) meer die tweede laag voegd echt heel wat toe. De parels bij de beading worden nog ronder, de lak nog gladder en de glans wordt dieper, natter.

Nu werk ik dus met collinite 845 en daarna de 915 maar een tijd geleden de motorkap gedaan met 845 en twee lagen daarmee geven vrijwel hetzelfde resultaat. De 915 geeft wel een nog strakkere beading en vuilafstotendheid. Kan ook haast niet anders de 915 heeft een hogere concentratie aan waxbestandelen want er zit veel minder oplosmiddel in..

Maar nu het weer heftig begint te regenen beging het bij mij wel te kriebelen. Binnenkort als de weersverwachting goed is ga ik de C$ weer eens wassen , kleien en daarna in de wolfgang sealant. De dag daarna ga ik er dan nog overheen met de 915. Dan is hij weer bestand tegen het komende herfstweer.

GroetenGdv
 
GdV42 zei:
Nu werk ik dus met collinite 845 en daarna de 915 maar een tijd geleden de motorkap gedaan met 845 en twee lagen daarmee geven vrijwel hetzelfde resultaat. De 915 geeft wel een nog strakkere beading en vuilafstotendheid. Kan ook haast niet anders de 915 heeft een hogere concentratie aan waxbestandelen want er zit veel minder oplosmiddel in..
Is dat zo ja?
Deze combo doe ikzelf ook altijd :)
 
Ja dat is zo! Je kunt dat

a: logisch beredeneren, 845 is vloeibaar want er zit percentagegewijs veel meer oplosmiddel in dan in 915 (dat oplosmiddel lost de vaste component te weten carnauba en andere wassen op) je kunt 915 ook vloebaar maken door er meer naphta in te doen.
B: het staat letterlijk op de internetsite van Collinite. Daar wordt ook gemeld dat de 915 en de 476S (de vaste wax soorten) een langere duurzaamheid hebben dan de 845 en andere vloeibare varianten doordat er minder oplosmiddel in zit en dus percentagegewijs meer wax>

Overigens vindt ik dat als je maar één laag wax aanbrengt de 915 de 845 met mijl op zeven verslaat, zowel voor wat betreft glans, beading, gladheid en duurzaamheid. De 845 daarentegen is natuurlijk machinaal eenvoudiger te verwerken. Ik heb om de 915 machinaal te kunnen verwerken de 915 gesmolten au bain marie en dit in een groot rond ouderwets koekblik gedaan. Ik kan dan met de pad nog op de DAP in het blik. Werkt uitstekend.....

Er is als laatste toevoeging maar één middel waarvan ik zelf vind dat het de gladheid van de lak na applicatie verslaat en dat is de wolfgang sealant. Maar dat is wellicht geen eerlijk vergelijk want de collinite is "old school" en de wolfgang staat bol van de hi tech polimeren ( en dat zijn siliconenderivaten). En dan nog verslaat denk ik de 915 de wolfgang qua duurzaamheid. (maar dat weet ik nog niet zeker want zo lang zit de wolfgang nog niet op mijn motorkap dat ik daar een uitspraak over kan doen)
 
Ik heb afgelopen dinsdag de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 erop gedaan en vandaag de beading bekeken in de regen, daar wordt je écht vrolijk van !
 
Roeland zei:
Ik heb afgelopen dinsdag de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 erop gedaan en vandaag de beading bekeken in de regen, daar wordt je écht vrolijk van !


Jaaaaaa! de wolfgang is inderdaad geweldig.......het verwerkt ook heel prettig. en die gladheid na uitbuffen.....ik kan het niet laten telkens mijn vingers over de lak te laten glijden.......
 
Eventjes inhaken op dit topic over de Collinite 845/915.

Zelf gebruik ik al een paar jaar naar volle tevredenheid de Coll. 845 voor zowat heel de auto, dus ook de trims en velgen.

Kan de Coll. 915 eigenlijk ook op de trims aangebracht worden, zonder risico op witte uitslag naderhand?
 
Ja. Als je een te dikke laag op een zwarte trim zet, dan droogt de wax wel wit op. Maar dat is ook bij 845. Gewoon afnemen daarna en het komt goed.