• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kwazar Orion Super Foamer 6 Liter

Ik vul de fles altijd met goed warm water (60 graden). Dit zorgt in mijn ogen voor een betere en snellere menging met het koude water.

Ok, maar zorgt nog warmer water ook voor een dikkere schuimlaag?

Ik vind het raar dat als je rondkijkt naar andere mensen dat ze bijna een dikte als scheerschuim kunnen creëren met de foam lans van monello? Moet ik misschien volgende keer het ventiel bovenop meer naar de (+) draaien, maar dan krijg je toch meer water bij de foam waardoor de laag nog dunner word (of ben ik verkeerd)? En als je meer naar de (+) kant draaid kan je wel langer met de fles doen alvorens deze op is (vandaag bij mijn eerste gebruik heb ik me fel moeten haasten want de fles was bijna leeg voor de hele auto in de foam was gezet (sommige mensen hebben zelfs overschot bij een grote wagen.)

Ik lees op internet wel dat ik niet de enige ben met een dunne foam laag als ze dezelfde monello lans en artico magico gebruiken. Dus tips en trics zijn meer dan welkom. Ik gebruik de Kärcher k7 met 160 bar druk, deze HD moet toch meer dan voldoende zijn?

Kan een grotere concentratie monello foam in de fles er voor zorgen dat er een dikkere laag foam kan gecreërd worden?
 
* Is er een reden waarom je van onder naar boven moet foamen? Als ik op youtube kijk doet de ene het van boven naar onder en de andere weer omgekeerd?
Ik foam ook van onder --> boven. Nu iemand erover begint, weet ik eigenlijk niet meer waarom. :p Volgens mij heeft dit te maken met de afvoer van het schuim/vuil ofso.

* Mag je foamen in de zon ( 's morgens of 's avonds als de zon niet te sterk is)? Of geeft dit vlekken...?
Alles mag :p Of het goed is, da's weer wat anders. Zoals bij veel producten wil je niet in een brandende zon c.q. warme lak de boel behandelen. Bij foamen is het zó dat het foam vuil zal losweken en dan meteen begint te drogen. Je zal dan zien dat er over de gehele auto een vuil-laag ontstaat omdat het eigenlijk weer indroogt en aankoekt.

Ok, maar zorgt nog warmer water ook voor een dikkere schuimlaag?
Dat is misschien mogelijk, maar dan zal jouw HD op de warm water kraan aangesloten moeten zijn, lijkt mij. Warm water, of bloedheet, in de fles is leuk om de shampoo in op te lossen, maar vervolgens zou je met liters koud water de auto inspuiten. Schiet dus niet op. :p

Ik vind het raar dat als je rondkijkt naar andere mensen dat ze bijna een dikte als scheerschuim kunnen creëren met de foam lans van monello? Moet ik misschien volgende keer het ventiel bovenop meer naar de (+) draaien, maar dan krijg je toch meer water bij de foam waardoor de laag nog dunner word (of ben ik verkeerd)?
Ik heb een Nilfisk met 120 bar. Als ik Artico Magico op 1:10 doe, dan heb ik een prima witte deken. Doe ik 1:4, dan is het inderdaad richting scheerschuim. Een dikker pak en blijft langer hangen.
Echter gebruik ik 1:10 voor de normale wasbeurten en 1:4 voor erg vervuilde lak. (Zoals voorgeschreven)

Ik gebruik de Kärcher k7 met 160 bar druk, deze HD moet toch meer dan voldoende zijn?
Qua druk zou ik zeggen; JA! Maar, misschien is een hogere druk ook de reden dat je meer met de instelling van je lans moet ouwehoeren.

Je kan de mengverhouding reguleren middels de draaiknop, bovenop de lans. Wanneer je hem helemaal naar de ''-'' draait, dan mag de lans maximaal de fles leegzuigen en meespuiten met het water. Wanneer je de knop richting de ''+'' draait, zal hij minder hard aan de fles zuigen, en dus minder mengsel opzuigen, omdat hij dan meer valse lucht kan aanzuigen i.p.v. het mengsel.

Echter heb jij de lans al helemaal naar de ''-'' gedraait en je zuigt dus al het maximale aan mengsel op. Dit leverde blijkbaar geen goed foam, maar een waterig sopje?


de fles was bijna leeg voor de hele auto in de foam was gezet (sommige mensen hebben zelfs overschot bij een grote wagen.)
Ik vil de fles niet volledig. Ik vul hem tot het ''FILL''-streepje. Dan klopt de verhouding die op de fles staat gedrukt. Dit zou niet heeeel veel verschil moeten maken met een volle fles.


Foam zo dik als scheerschuim, dat behaal je niet met een normale verhouding. Ik heb ooit eens, dwangmatig omdat ze mij hier anders gingen pesten, met Dreft 1:10 gefoamed. Toen kreeg ik pas schuim wat enigszins bij scheerschuim de buurt kwam en dit bleef belachelijk lang op straat liggen nadat ik klaar was met afspuiten. (Uren!)


(Er zijn in totaal 3 filmpjes hiervan, die kan je via de Player wel vinden, denk ik)

Zoals je ziet, als je naar de fles kijkt, heb ik ná een paar keer rondspuiten én een halve sedan, nog een halve fles over. Wat mij opvalt nu ik dit terugkijk, is dat het schuim dan misschien wel dik is, maar het volume is minder. Wanneer ik gewoon foam met Artico Magico, beweeg ik sneller rond de auto en dekt het foam meteen en kan ik, denk ik, met zo'n 500ml het ook kunnen redden omdat het schuim meer ''fluffy'' is en dus meer lucht bevat.

Mijn theorie is dat het Dreftmengsel té geconcentreerd is. Ik zou dus de kraan meer open moeten zetten (naar de ''+'') om minder mengsel op te zuigen en dus een minder dik schuim maken. Misschien moet jij jouw kraan ook meer open zetten om een meer fluffy schuim te krijgen?



Greeetz
 
Hoop niet dat nu iedereen met dreft hun auto gaan foamen :p

Ik zou me niet populair maken... Maar ik heb nooit geluk gehad met de Monello foam lans :confused:
Niet met mn 100 bar Karcher en niet met mn 150 bar Nilfisk.

Ik heb toen ergens anders een foamlance gekocht en die schuimt als een malle!

Maar moet er wel bij zeggen dat hele dikke schuim ook een betere werking heeft! Ook minder dik doet het net zo goed zn werk.
Maar het staat natuurlijk wel leuker als het dikker is ;)
 
Bedankt voor de reacties!

* Ik zal de volgende keer de lans wat meer naar de '+' draaien, hierdoor zou de fles dus ook minder snel leeg moeten zijn.
* De verhouding zal ik ook even aanpassen naar een 1:7, misschien geeft dit ook een dikkere laag.

@Quantoxx : Met dreft kreeg je wel een leuke dikke laag ,maar da's wel minder voor de waxlaag denk ik :)
@Zluytr : Het was de eerste x dat ik de lans heb gebruikt, dus ik ga eerst nog wat spelen met de verhoudingen en dergelijke. Kan zijn dat een kleine aanpassing (concentraat, lans afstelling) al veel kan helpen.

1) Vraagje: Hoe onderhouden jullie de foam lans? Is het een idee als de fles onderaan de lans leeg is nog even verder te spuiten (dit is dan enkel water dat je spuit veronderstel ik), zodat alle schuim uit de lans is (wel spuiten naast de auto natuurlijk) :) ?
 
Hier zijn al meerdere topics over.

Inderdaad, over de lans en foamen zijn er meerdere topics. Maar over hoe je een foam lans moet onderhouden kan ik weinig tot niets terugvinden op het forum. Je mag natuurlijk altijd een linkje sturen naar een bepaald topic waarin deze vraag word behandeld.
 
Aanvulling op dat topic; Demonteren om schoon te maken heb ik in bijna 2 jaar nog maar 1x gedaan. Het is met name belangrijk om ná het foamen de fles met schoon water wat te vullen en even door te spoelen. Zo spoel je de zeepresten en dergelijke weg en zal je minder snel verstopte onderdelen hebben.



Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Aanvulling op dat topic; Demonteren om schoon te maken heb ik in bijna 2 jaar nog maar 1x gedaan. Het is met name belangrijk om ná het foamen de fles met schoon water wat te vullen en even door te spoelen. Zo spoel je de zeepresten en dergelijke weg en zal je minder snel verstopte onderdelen hebben.

Ok, bedankt voor de tip. Ik heb het de eerste keer wel niet doorgespoeld, maar de volgende keren gaat dit zeker gebeuren.
 
Het hangt van een boel variabelen af hoe je schuim is. Buiten de verhouding bv de druk, hardheid van je water, doorvoerhoeveelheid van je hogedrukreiniger, aanvoer van je kraan, dikte van je tuinslang en vast ook met gelijke specificaties tussen verschillende merken.

Met de K5 van een maatje van me krijg ik in NL echt een pak scheerschuim als ik 1:10 meng. Voor mijn Nilfisk E140 in de UK (erg hard water hebben we daar bv) moet ik minimaal 1:7 gebruiken wil ik in de buurt van een dik pak schuim komen.

Het is gewoon even je eigen spullen leren kennen en je zult vanzelf vinden wat werkt, zoals @Istnogferarie mooi omschrijft, het is geen exacte wetenschap, iedereen vind weer wat anders prettig werken oftewel YMMV;)
 
Vandaag we de foam lans gebruikt met de volgende verhouding: '1:5'. Dit gaf de gewenste schuimlaag en kon hierdoor bovenop de lans de knop wat verder opendraaien naar de '+' zijde. Hierdoor kon ik zelfs de auto 2x rondgaan voor dat de bus leeg was. Een hele verbetering dus, het is inderdaad proberen en dan kom je op de gewenste schuimdikte. Bedankt voor de info in dit topic!
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en 350Z