• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

lak aangevreten door vogelpoep.

ahamay

Detailing rookie
6 jun 2013
5
0
Hallo allemaal,

Ik heb een vrij vervelend probleem;

Gistermiddag zat er een grote vogelpoepvlek op mijn auto. (dus ergens tussen 8:00 tot ca 16:00)
Dus netjes verwijderd, maar eronder was de blanke lak aangevreten.
Je voelde het ook(lichtjes).

Toen bekende gevraagd die autospuiter is; de plek met hele fijne korrel glad geschuurd en daarna het deel gepolijst.
Het resultaat was perfect. Hij gaf aan dat wel kon terugkomen.

Vanochtend was het alles steeds perfect.

Vanmiddag (na lange dag in de zon) waren de beschadigingen weer terug. (En voelbaar) Weliswaar 1 tje minder.
Die bekende wil het wel nog een keer proberen, maar effe een week wachten.

Vandaar volgende vragen:

1)Hou kan dit nu weer optreden. Werkt die ingevreten vogelpoep door?
2)Als ik een week wacht en nog een keer schuur en polijst, zou dat iets uitmaken?
3)welke andere optie heb ik nog, naast spuiten?

De auto is pas 2 jaar oud, dus echt balen. Het betreft een Seat ibiza.

5pl6wz.jpg

2rhp5sp.jpg

b4xdgo.jpg




Alvast bedankt voor je reactie,

Gr,

Maurice
 
Door te schuren verwijder je een dun laagje blanke lak. Door te polijsten breng je de glans weer terug. De korrel in het polijstmiddel wordt gedragen door olien. Deze olien blijven achter op je lak en maskeren eventuele lakdefecten. Ik vermoed dat na het polijsten deze olien bij jou de vogelpoepplek gemaskeerd hebben. Het top laagje van de blanke lak waarin de vogelpoep ingewreten zit, is dus niet helemaal weggeschuurd. Je zou nog wat meer lak weg kunnen schuren, maar let wel op dat je niet door de blanke lak heen gaat. Ik zelf zou niet verder schuren zonder te weten hoe dik de lak nog is.

PS je kan de achtergebleven olien verwijderen met een inspectie spray zoals eraser van C.pro.
 
Collega zelfde probleem gehad. Auto had zelfs een dure protech behandeling gehad. Het klinkt raar maar het licht er ook aan wat die gevleugelde vriend gegeten heeft. Zit er bv veel ammoniak in zijn uitwerpselen, maar dat bepaalt de voeding. Ook zijn lak was dus ingevreten terug gegaan naar protech die de lak nog eens gepolijst hadden maar probleem niet weg. Ze durfden niet verder te polijsten omdat ze dan bang waren door de blanke lak heen te gaan. Conclusie plek blijft bestaan en de enige oplossing was voor hem overspuiten.
 
Uh-oh.... Bij mij was er laatst ook zo'n vliegende Pino op losgegaan, dus ik heb ook zo'n mooie vlek op mijn spatbord. Hoopte eigenlijk wel dat ik die er met de DAP uit ging krijgen...
 
Aansluitend vraagje: als je een lakdiktemeting doet dan meet je toch de totale laagdikte? Hoe weet je dan eigenlijk hoeveel blanke lak je nog hebt (en dus of je nog verder kan polijsten)
 
Dat weet je niet. Er zijn wel lakdiktemeters die de dikte van de verschillende lagen kunnen meten, maar die zijn ernstig prijzig. Meet je de dikte van zowel de primer, de kleur en de blanke lak, dan is een gezonde waarde voor een fabriekslaag 120 á 130 micron. Ongeveer 60% daarvan is blanke lak. Zo kun je een schatting maken van de dikte van je blanke lak.

Is een auto overgespoten, dan zijn alle lagen bijelkaar soms wel circa 400 micron. Meet je 400 micron als totale dikte, dan mag je er van uitgaan dat er ruim voldoende blanke lak is om mee te "spelen".
 
Ook best goed om te weten idd. Had gehoord van een Honda die had maar iets van in de 80 micron van fabriek(!)
Bij dap clinic was mijn eigen motorkap 156 en erna maar 15 minder ofzo.

lakdiktemeter, idd ook leuk om te hebben in de collectie als leidraad ;)
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden.

Maar heb nog een paar vragen;

1)
Blijft dit doorvreten?...
Als ik volgende week het opnieuw zou proberen of over 3 maanden (einde zomer).
Zou dat verschil kunnen maken?

2)
Vandaag nog zo'n plekje op het spatbord, na lang cleaneren redelijk eruit. (Blankelak structuur licht aangevreten)
Is toch niet normaal zeg, dit heb ik met mijn andere autos nooit gehad (2 hondas, 1 toyota en 1 vw)
Kan ik hier niet de dealer op aanspreken?

Gr,

Maurice
 
1) ik durf het je niet met 100% zekerheid te zeggen, maar als ik logisch nadenk verwacht ik van niet. Als de poep weggewassen is en het toplaagje blanke lak weggeschuurd is lijkt mij dat het niet verder in kan wreten.

2) vrees dat je niet ver gaat komen bij het aanspreken van de dealer. Het is algemeen bekend dat lak gevoelig is voor vogelpoep. Hoe sterk het je lak aantast is afhankelijk van het dieet van Pino :) misschien had deze dader chili concarne gegeten. Sorry is niet leuk.......... Even zonder gein. Het enieg wat helpt is snel verwijderen. Mocht je geen water voorhande hebben, gebruik dan Spray & Wipe van Poorboys World. Staat je auto de hele dag in de felle zon, dan wordt je lak warme en kwetsbaarder voor het inwreten van vogelpoep.
Hopelijk heeft het cleanen geholpen en blijft de plek weg en is het nu niet alleen gemaskeerd. Wat je nog zou kunnen doen is langs gaan bij iemand met een lakdiktemeter. Je komt er dan achter hoe dik je lak nog is en of je er veilig nog een laagje af kan halen. Mogelijk ben je welkom bij Carclean.com.


@Denders een lakdiktemeter is zeker aan te raden als je met een rotary, orange peel pads of schuurpapier aan de slag gaat. Ik doe het niet zonder dat ik weet hoeveel lak ik nog heb.
 
Ik heb iets soortgelijks gehad op relatief verse lak.

https://forum.Carclean.com/cc_postst11088/Aaahrrrggg-ingebeten-vogelpoep.aspx

Wat mij opviel is dat na verloop van tijd (enkele weken) het automatisch wegtrok totdat je het eigenlijk niet meer zag. Daarna nog een keer gepolijst en weg was het.

Het lijkt er wel op of dat het effect van vogelpoep naar verloop van tijd afneemt en zo goed als verdwijnt.
 
Hallo allemaal,

Helaas is de plek op het spardbord er niet uit. dus balen (diameter 3 cm.)
Ook nog bij de dealer geweest, valt niet onder de garantie.

al met al jammer dus.
Volgende week gaat die bekende nog een keer schuren en polijsten. Maar ik vrees dat het er niet uitgaat.]-0

Wel ben ik teleurgesteld in de huidige lakken, ik wist niet dat deze zo gevoelig was.

gr,

Maurice
 
Afhankelijk van het genuttigde voedsel zullen de uitwerpselen zouten en olieen bevatten
Zouten zitten ook in APC, olieen in polijstmiddel en glaze, dus die kennen we .....

Dat vogelpoep lak aantast en beading beinvloed weten we ook
En dat beading zich kan herstellen na schoonmaken is ook bekend
Dus ja, zouten en olieen kunnen weer uit een lak verdwijnen
En dus het effect ook .....

Je hebt al laten schuren (m.i. te vroeg) en dat heeft niet geholpen
Ik zou er voorlopig maar eens helemaal vanaf blijven :roll
 
Hallo Redcat,

je geeft aan te vroeg?

Moet ik lak dan laten rusten en bv over 2 maanden nog keer proberen?
Of als het koeler wordt? (einde zomer?)

Ik hoor graag van je,

Maurice
 
Schuren haalt mogelijk de aantasting weg, tenzij het in de porieen zit ...
Ontvetten doe je ook vooraf aan het schuren en niet erna
Als je vooraf niet onvet schuur je vervuiling de diepte in

Dus ja, voorlopig afblijven misschien een glaze erop ...
 
ok...danwacht ik een tijdje... effe laten uitwerken.

Kan iemand dan het stappenplan uitleggen.

de persoon die miijn auto had behandeld heeft volgende gedaan:

-met water (dacht ik) en een heel fijn schuurpapier (korrel 2000) op een rond blokje op de plekken geschuurd(manueel)
-daarna zachtjes geschuurd totdat de aangetaste blanke lak glad was. lak wordt wiitig.
- daarna met 2 types pad en machine alles weer gepolijst.
-het resultaat was perfect:slotje

het kan zijn dat ie nog meer stappen heeft gedaan, maar dat is me niet opgevallen.
wel had ik van te voren de plek geprobeerd weg te cleaneren, misschien was dit fout?
Had ik bv eerst moeten ontvetten met isopropanol (50% water 50% iso) voordat we gestart zijn.
Dus kan iemand mij de stappen 1 voor 1 hier neerzetten?

alvast bedankt,;)

Maurice