• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdikte meter - Paint Thickness Gauge (2016)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.973
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen!

Ik probeer mijzelf altijd in dingen te verdiepen voordat ik ze onderneem. Echter bij mijn zoektocht naar een lakdikte meter kom je wel heel veel aanbieders tegen waarbij de prijs ook nog eens ver uit elkaar ligt. Ook vind je vele forums waar je voldoende info kan vinden over het gebruik van een meter en dergelijke. Daarnaast vind je bij CC een topic over een review van een bepaalde meter. (Meest recente datum, 2014)

Nou heb ik in de wandelgangen gehoord dat je een prima meter kan aanschaffen voor rond de €100,- (Ali Perongeluk) en als je specifiek alle lagen apart wilt meten, dan ben je een aantal kruiwagens met geld verder. Ik wil dus een degelijk apparaat kiezen waarmee ik simpelweg mijzelf een indicatie kan geven of een paneel is overgespoten en er dus een hoge meting word gedaan of dat er nog maar weinig van de totale dikte over is gebleven.

(Even grofweg uitgaan dat een paneel een ''normale'' meting heeft tussen de 80 - 140mu en zo'n 40% van de totale lakdikte bestaat uit clearcoat)


Inmiddels is het 2016 en vraag mij af wat de huidige ervaring en/of kennis is met betrekking tot een lakdikte meter.



Thanx peeps!



Greetz
 
Zoek je een goede en niet al te dure lakdiktemeter, kijk dan eens naar de PD8 Paint Detective.
Ik heb destijds een groupsbuy opgezet hier op het cc forum en er 25 besteld in Engeland rechtstreeks bij Paint Detective.

Een lakdiktemeter zoals de PD8 geeft een indicatie aan hoe dik de totale lakdikte aan, dus met primer, grondverf, kleurlak en blanke lak meegemeten.

Een gezonde lak waarde is tussen de 120 en 150 micron. Alles onder de 100 is tricky en dient met gezond verstand behandeld te worden. Je gaat dan niet hierop staan harken met een rotary, woolpad en grove compound.

Er is niets nuttigs te zeggen hoe dik welke laklaag is. Zo kan de blanke lak al 60 micron of meer zijn, of de grondverf, of de kleurlak of de primer...

34904385-5838-4ccf-a9a4-ac77cdfe4a96.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf een dt156, maar meten is leuk, maar je weet nooit of je op een top of een dal meet, en bij de tweede keer meten precies op dezelfde plek meet, dus is het altijd nog natte vinger werk, ik heb er aan gedacht om een strookje dun kunststof ertussen te leggen om zo te meten, dan zou je een gelijkmatigere waarde moeten krijgen (wel even de dikte van het strookje eraf halen door te 'nullen'), daarbij weet je nooit hoe dik de blanke laklaag is dus het blijft altijd voorzichtig te werk gaan.
 
Ik en @Dibbuz hebben een keer een Mazda 6 machinaal gewetsand omdat de auto te erg onder de schuurspons krassen zat. Polijsten zou te veel tijd in beslag nemen om te enigzins netjes te corrigeren.

We hebben een laser op een statief gezet en deze als referentiepunt gebruikt voor het meten van de lakdikte.
Mazda 6 038.jpg

Mazda 6 043.jpg
Mazda 6 039.jpg


Het blijft gewoonweg verdomde lastig om weer exact op hetzelfde punt te meten, een millimeter ernaast en je hebt bij wijze van spreken weer een hele andere waarde.
Voor de geïnteresseerden, het verslag van de Mazda 6 is HIER te vinden
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Zolang je niet weet welke de dikte van de verschillende lagen is, vraag me nog altijd het nut af van zo'n lakdikte meter...
Bij oldtimers zal ik er echter niet aan beginnen zonder deftige meting
 
Het gaat om een globale meting en/of indicatie. @PeterS

Je kunt je toch wel enigszins indenken dat als de lak 100 micron of minder is, dat je hier niet als een bezetene met een rotary, woolpad en grove compound op gaat staan harken als een bezetene....


99,99% van de leden hier, hebben niet de beschikking over zo'n luxe lakdiktemeter. En die ene 0,01% van de pro detailers waarschijnlijk ook niet....
 
Geloof me, het gebeurd....En ik weet zeker dat het gebeurd zonder vooraf de lakdikte te meten....;)

Ik zie vaak grove combi's voorbij komen waarvan ik denk: dat kan vast wat minder, minder, minder...o_O

Ik doe liever 2 stapjes met een medium combi dan dat ik 1x (te) grof en naderhand nog 3 stapen moet afbouwen.
 
  • Leuk
Reactions: PeterS
Jep, precies mijn idee bij excentrisch poetsen. Beter 2x moeten polijsten als meteen de eerste keer teveel weghalen.

Bij teveel weghalen denk ik niet alleen aan het risico om door de blanke te gaan, maar ook het feit dat je niet meer blanke lak moet weghalen als nodig. Met name omdat je misschien ooit nog wat vlees over wilt houden voor volgende polijstbeurten. Of uberhaupt.


Ik heb nu al een aantal auto's gedaan die overgespoten waren en vind het altijd maar tricky als de eigenaar goed weet wat er is overgespoten door hemzelf en daarbij ook weet dat hij vóór hem ook al is overgespoten. Hoe en wat weetje dan niet en het enige wat je wel weet is dat verschillende panelen of zelfs 1 paneel anders reageert op je combi.

Tricky stuff... :p


Een PTG zou dan alsnog een indicatie kunnen zijn.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Ik heb zelf ook de Trotec BB20, werkt prima. Het blijft bij deze meters toch schatten hoeveel blanke lak er op zit, aangezien hij de totale dikte meet. Ik zie dan ook de toegevoegde waarde van een paint detective of een andere dure lakdiktemeter niet, als deze toch maar één laag meten.