• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdikte te dun???

Scooby

Detailing rookie
28 apr 2011
128
0
Ik wou mijn Impreza als de padwashers er zijn een vol detail geven. Nou had ik de lakdikte is rondom gemeten en wat kan dat erg verschillen zeg. De auto is nog nooit overgepsoten dat weet ik zeker. Maar de lakdikte varieert tussen de 70 en de 140micron. Zo is bv voor op de motorkap de dikte 70-75 micron en bovenop dus onder mn voorruit de dikte wel 140micron. Het lijkt er dus op dat de auto is gepoten in de fabriek met de kap open en dat het wat af gevloeid is (dit fenomeen heb ik bij veel auto's geconstateerd). Maar ook op andere delen varieert het over het algemeen van 70-120 micron. Is dit nou niet te dun. Ik moet natuurlijk niet schade gaan aanbrengen. Ik ben altijd zo bang voor de randjes dat je die teveel te pakken neemt.

Ik heb ook een splinternieuwe Suzuki swift gemeten en die heeft lakdiktes van 60-80 micron. Dus het kan nog erger.

Hoe denken jullie hierover?
 
Het lijken de waardes wel van mijn almera :-/
Maar op advies van de experts tijdens mijn DAPcursus ga ik dus niet verder dan mezzo op wit. (daarna de finale) en niet te vaak polijsven.
Ik zal moeten leren leven dat ik niet alles eruit ga krijgen :weetniet
En gewoon voorzichtig bij de randjes ;-)
 
Een indicatie (het is helaas dan ook niet meer dan een indicatie) is de hoeveelheid sinaasappel op je lak, is het op de dunne plek een stuk minder dan de rest dan is het inderdaad oppassen geblazen.
Zie je niet of nauwelijks verschil dan is de kans klein dat de blanke lak daar dun is maar zit het verschil meer in de laag of lagen eronder.
 
Maar ook de splinternieuwe auto's die ik hier op het terrein heb staan hebben echt zeer dunne lakken. Dan is het dus wel oppassen wat je doet volgens mij. Want als ik een Suzuki hier pak dan is 60-70 gewoon normaal bij een nieuwe auto. Terwijl ik overal lees dat 100-120 een beetje standaard is.

Maar stel je neemt wit met mezzo en maakt 5 dambordjes zeg maar met dezelfde 3 propjes op de witte pad (ja ben nog een beetje en leek met de dap) kun je dan al te ver gaan of houd het schurende vermogen ineens op na bv 1 of 2 dambordjes en slijpt hij dan niets meer weg?
 
Zou best kunnen dat de primer laag gewoon dunner is. Hoeft helemaal niet te betekenen dat de blanke lak erg dun is.
Dambord 2 keer maken is al genoeg als je langzaam genoeg gaat.

Je moet het zo zien, swirls zijn hele lichte krasjes. Je bepaalt met wit en Mezzo hoe snel ze verdwijnen, zijn ze nauwelijks weg dan is er ook nauwelijks lak weg gehaald.
 
Persoonlijk vind ik 5 dambordjes veel;-)
Ik maak max 2 dambordjes en daarna spruzzo
Je merkt trouwens vanzelf wanneer het niets meer doet, dan is er niets meer om mee te polijsten.

De meeste polijstmiddelen breken ook af tijdens het polijsten (abbresive is het juiste woord geloof ik)
 
Ach ik moet het gewoon even een keer gaan doen. Ik heb ook wel zat oude auto's om het op te proberen hoor. Maar maak me wat te druk om al die vrij scherpe randen op deze auto. En als het al zo dun is dan is het wel even opletten hoe en wat en vandaar dat ik ook veel lees op het forum. Misschien moet ik anders mn werkvlakken maar indelen tot op die randen oid.

Het fobie bij mij is gewoon dat ik een afschuwelijke hekel heb aan gespoten auto's (soms ontkom je er helaas niet aan). Ik zal voor mezelf ook nooit een auto kopen waar aan gespoten is. Komt misschien omdat ik in het auto vak zit en een gespoten auto toch wel degelijk een nadelig iets is op een auto. En ik zie het altijd of er gespoten is en zal me daar erg aan storen. Dit wil ik natuurlijk absoluut voorkomen met mn auto machinaal aan te pakken.


Ene als ik die 2 keer gemaakt heb met de wit met mezzo dan doe ik dat nog een keer met de zwarte met finale. Dan begrijp ik het goed toch.
 
Tja ik schrok eerst dat mijn eigen auto zo dun was maar toen ik een aantal nieuwe auto's had gemeten zag ik dat het eigenlijk vrij normaal was dat het tegenwoordig zo dun is. Mijn oldtimer mercedes die nog nooit gespoten is heeft een dikte van zó'n 140micron. Dat is nog de echte dikke degelijke lak. Ondertussen druk ik op veel auto's die bij mij de werkplaats inkomen even de meter op verschillende plaatsten om gewoon een indicatie te krijgen. Zo was de ergste auto een Ford mondeo met een deur die op de bovenste gedeelte nog maar 40 micron had8-()) . Je zult hier maar even een kras willen wegwerken.

En ik kreeg ook in de werkplaats een bmw z3 van een man die was net gespoten (schade gehad), meter erop en zat gewoon een deel waar ik 400micron meet. Zit dus lekker vol plamuur:lol .


Ik ben iig wel erg blij dat ik een meter heb aangeschaft en een beetje een idee hebt hoe dik bepaalde delen zijn. Ipv gewoon lukraak beginnen en het onnodig te dun maken.