• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdikte vraag/ discussie voor de kenners

Sarge01

Detailing addict
8 mrt 2011
22
50
Afgelopen week heb ik mijn VW polo ingeruild voor een VW !up

Er moeten wat werkzaamheden aan gebeuren, dus ik heb de lakdikte gemeten van mijn !Up met een PD8.

Rondom is de lakdikte gemiddeld boven de 350 micron (soms zelfs 380 micron). Dit is behoorlijk aan de hoge kant. Eiken, meten, eiken, meten en ik blijf op die hoge waarden uitkomen.
Het kan misschien zijn dat de speciale kleur (Oryx White Pearl) dit vereist. Het is immers nog duurder dan de normale metallic lakken op de !Up.

Ter referentie: Mijn Polo had gemiddeld rond de 120 micron en dat was een Candy White (unilak met blanke lak).


Het probleem is nu dat de 2 deuren aan de rechterzijde gemiddeld rond de 225 micron zitten. Op zich nog meer dan voldoende, maar als we een 1/3 regel (diverse laklagen) toe zouden passen, is het wel een heel erg groot verschil.

Misschien zijn er herstelwerkzaamheden uitgevoerd of een spuitfout. Wie zal het zeggen. Hij is al 2x gepoetst door een poetser, maar je moet wel heel erg hard je best doen om er zoveel vanaf te krijgen.

Wat is jullie mening hierover en wat zouden jullie hiermee doen?

Mijn hobby en financiën laten het niet toe dat ik een lakdiktemeter ga kopen die de verschillende lagen meet.
 
Zie je verschil in orange peel of andere indicaties dat het is overgespoten?
Of kleurverschil tussen de deuren en het voor of achterscherm?
 
Ben jij tweede eigenaar ? of was hij nieuw ?
Een poetser ... daar wordt je lak niet dikker van ;-)

Overigens is het niet uit te sluiten dat er in de fabriek is nabewerkt
 
Kan het niet zijn dat bvb de bumpers afzonderlijk worden gespoten ( in een andere ruimte ) en bvb het "koetswerk" in z'n geheel met een robot ?

Zijn de bumpers ( = plastic oid ) ook gemeten ? ( niet elke lakdiktemeter kan meten op plastic dacht ik toch...)

Ik kan me wel voorstellen dat er meer lak zit op de deuren dan op bvb de achterbumper/kofferklep , dat is iets dat wel meer voorkomt en is dus zeker niet ongewoon.

In jouw geval denk ik eerder aan een fout in het spuitproces en is er door omstandigheden mogelijk een 2e keer een aantal verflagen op de auto gespoten ? :weetniet

Er kunnen bvb 2 deuren goed zijn geweest en die hebben ze niet opnieuw gespoten , de rest wel .

Als het overal ongeveer dezelfde waarden zijn , zou ik me niet meteen zorgen maken wat betreft " gerommeld" . ( eerder een 2e keer gespoten dus )

Heb je de lakdiktemeter ook uitgetest op andere auto's op hetzelfde ogenblik ? ( ik vermoed van wel maar ben niet zeker omdat je schrijft : mijn Polo "had" )

Wat die poetser betreft : zoek iemand die het netjes maken van auto's met een beetje liefde doet ( maw : zoek iemand uit jouw buurt die ook actief is op het forum en waar je al wat foto's/resultaten van hebt gezien en spreek een keer af om je auto eens goed te bekijken......)
 
Ik ben zelf zulke lakdiktes eigenlijk alleen maar gewend van plaatdelen die met de hand gespoten zijn.

Daarentegen zijn veel pearl lakken tricoats (basislaag, pearl en blanke laklaag), waardoor er al een zekere lakdikte wordt toegevoegd.
Gezien de pittige meerprijs, zou het zelfs zo kunnen zijn, dat deze helemaal niet door een robot maar met de hand gespoten wordt.

Aan de andere kant verklaard dit ook weer niet de mindere lakdikte op de deuren aan de rechterzijde.

Ik zou gewoonweg Volkswagen zelf eens contacteren, met de vraag of zij een verklaring hiervoor hebben.

Ga er in ieder geval niet blind vanuit dat je door die behoorlijke lakdikte, nu meer vlees hebt m.b.t. polijsten.
Het zegt namelijk helemaal niets over de uiteindelijke dikte van je blanke laklaag.
 
Regelmatig meet ik voor mijn werk lakdiktes op verschillende VW's en Audi's

Normaal gesproken kom ik op waardes tussen de 80 en 120 Micron.
Laatste tijd zie ik dat de VW's (type maakt niet uit) van zeer recente datum (jonger als een jaar) hogere waardes geven.

Ik heb echter geconstateerd dat de gemeten waardes nogal eens behoorlijk verschillen per deel van de auto, dit was voorheen nooit zo erg.
Zo komt het voor dat ik op het ene deel 170 Micron meet en het andere deel 90 Micron.
Deze verschillen meet ik ook op delen welke niet gedemonteerd kunnen worden (b.v. dak en zijwand links/rechts) dus ongetwijfeld tegelijk door de lakstraat in de fabriek gaan.
Losse delen, motorkap, portieren enz. verschillen ook regelmatig in waardes.
Echter een waarde van 380 Micron zoals jij aangeeft ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen op een nieuwe auto zonder enige `historie`.

Ik heb al een paar keer bij Pon / fabriek een verklaring hiervoor gevraagd en of een bepaalde auto waarop ik dan heel veel verschillende waardes meet misschien een "historie" heeft.
Elke keer was er niets bekend van enige opnieuw gespoten deel of delen in de fabriek of bij Pon.
Een verklaring hiervoor heb ik van Pon / fabriek nog nooit gekregen.

Fabriek / Pon zegt er niets aan te doen als er geen defecten, of problemen met de lak zijn.

Mijn advies, vraag je leverende dealer om de lakdiktes rondom op te meten.
Indien de dealer ook zulke hoge waardes meet, staat er dan op dat ze controleren in de wagens gegevens (ElsaPro of SAGA) of er een opmerking staat.
Indien hier niets staat vermeld vraag dan of ze contact opnemen met Pon of er bij hun iets bekend is.

Zorg in elk geval dat het word vastgelegd zowel van jou kant als aan de dealers kant, mochten er in de toekomst problemen ontstaan.
 
Als het niet in de fabriek gebeurd en of bij pon kan het ook onderweg op transport gebeuren. Wordt hij ook gemaakt zonder dat het bekend gemaakt is.

300+ is veel! heel veel, boven de 200 heb ik nooit gemeten op een nieuwe auto die nog nooit gespoten was.

Maar tijdje geleden zijn er toch een paar auto' s beschadigd bij de fabriek. Ga ervanuit dat die niet allemaal verschroot zijn

http://www.nu.nl/auto/3546867/miljoenenschade-volkswagen-hagelbuien.html
 
@TonR: Deuren e.d. worden niet als losse delen gespoten.
De enige delen die apart gespoten worden zijn de kunststofdelen (bumpers), omdat daar een andere verf (met weekmaker) voor wordt gebruikt.




 
Ik zie bij ons af fabriek tussen de 80 en 150 met een enkele uitschieter naar de 180.
Boven de 200 is hij naar mijn idee ergens overgespoten.

Ik zou dit zeker aankaarten bij je dealer, en ook als ze geen verklaring hebben omdat het ergens in het transport trajekt is gebeurd, het vast laten liggen en een kopie hiervan zelf bewaren.
Mocht je over een paar jaar lakproblemen krijgen, dan gaat er heel moeilijk gedaan worden over een lakdikte van 300.
 
Leuk om te volgen..........is maar een :idee :

Zou het kunnen dat de wagen in een verkeerde kleur geleverd/besteld werd en ipv een andere wagen te bestellen ( door de dealer) er gewoon een andere kleur is overgespoten ? :weetniet

Begin alvast eens om de minder zichtbare delen te controleren om daar te kijken of je iets ziet van herspuiten ....

Mijn 1e auto een Opel Ascona was zo herspoten in de kleur zwart ( niet in 't zwart dus :lol ) en was daarvoor een groene ....
Toen kon je als particulier je auto laten herspuiten voor nop door het bedrijf "Bulo" ( kantoormeubelen) als je er ook een aantal jaar mee rondreed met de 4 letters van het bedrijf (megagroot) op je wagen...
Die letters waren er natuurlijk al af toen ik deze kocht en ik zag het pas later toen ik de auto in de zon zette en er aan de binnenkant van de wagen nog delen waren die niet mee gespoten waren.
 
Deuren e.d. worden niet als losse delen gespoten.
De enige delen die apart gespoten worden zijn de kunststofdelen (bumpers), omdat daar een andere verf (met weekmaker) voor wordt gebruikt.
Weet ik, maar deuren en kleppen zijn delen die indien er een fout, schade of iets anders mee is vaak als deel worden overgespoten.

Als het niet in de fabriek gebeurd en of bij pon kan het ook onderweg op transport gebeuren. Wordt hij ook gemaakt zonder dat het bekend gemaakt is

Als er in de fabriek iets fout gaat en dit gebeurd voordat de eindcontrole wordt uitgevoerd, staat dit nergens vermeld en is dus ook nergens bekend.
Dus als er tijdens het "lakproces" gemerkt word dat er iets niet goed is gegaan, wordt de auto uit de productielijn gehaald en handmatig "hersteld", of gaat gewoon weer door de lakstraat.
Nadat problemen hersteld zijn gaat auto weer verder op de productielijn en wordt verder afgebouwd.

Als je ooit een bezoek aan een autofabriek brengt, of hebt gebracht, zie je in alle productiefases auto's apart staan.
Dit zijn dan dus auto's waarmee iets niet helemaal in orde is en waarbij eerst de fouten hersteld moeten gaan worden voordat ze verder in het productieproces gaan.

Pas als erbij de uiteindelijke "kwaliteitscontrole" fouten / onvolkomenheden worden opgemerkt word dit opgetekend in het dossier van de auto en achteraf hersteld.

Ik kan je echter wel uit eigen ervaring vertellen, dat als er geen defecten of problemen met de lak zijn, Pon nog de fabriek hier iets aan gaat doen.

Het is in dit geval wel belangrijk, dat zoals ik al eerder aangaf duidelijk wordt vastgelegd dat de laklaag op de auto een erg hoge waarde heeft.
Dit om in geval van eventuele problemen in de toekomst hier geen discussies over te krijgen.
 
D20VT;343753 zei:
Als het niet in de fabriek gebeurd en of bij pon kan het ook onderweg op transport gebeuren. Wordt hij ook gemaakt zonder dat het bekend gemaakt is.

300+ is veel! heel veel, boven de 200 heb ik nooit gemeten op een nieuwe auto die nog nooit gespoten was.

Maar tijdje geleden zijn er toch een paar auto' s beschadigd bij de fabriek. Ga ervanuit dat die niet allemaal verschroot zijn

http://www.nu.nl/auto/3546867/miljoenenschade-volkswagen-hagelbuien.html

Dennis dat heeft niets met deze auto te maken: de Up wordt net als de Citigo en Mii in Tjechie gebouwd in een Skoda fabriek.

Overigens als ik het topic zo doorlees, krijg ik de indruk dat er in de fabriek iets is gebeurd met de 2 deuren, en dat deze deuren vervangen zijn in de fabriek door de huidige deuren met iets dunnere laklaag, en dat de complete auto opnieuw door de lakstraat is gegaan, om zo kleurverschil te voorkomen.
 
Bedankt voor alle input. Dat maakt het topic de moeite waard.

Vooralsnog zie ik niet echt redenen om aan te nemen dat de hele auto onderweg overnieuw is gedaan. Als er opnieuw gespoten is, zie je ook bijna altijd wel een stofje in de lak zitten. Dit is niet het geval.

Op eerste zicht heeft de poetser deze keer goed werk geleverd. Ik moet de echte zonneschijn nog even afwachten. Mijn Tuffmax, doet niet heel veel op deze kleur.

Deze auto's worden veel besteld, dus ook op bestelling gemaakt. De kleur en samenstelling die ik heb is ook geen veel voorkomende. De auto is netjes geleverd op de termijn zoals aangegeven. Weekje meer misschien, maar ongeveer op tijd.

Ik heb de auto rondom gemeten. Het varieert van 270 op het dak, 315 mororkap, 320 tot hoger op de linkerflank en 215 op de rechterflank (deuren). De vaste delen komen redelijk overeen met elkaar met uitzondering van het dak en de 2 rechter deuren.

Ik ga het in ieder geval doorgeven. Ik zou erg geholpen zijn als er iemand is hier op het forum die een lakdiktemeter heeft die de lagen apart kan meten. De totale hoeveelheid maakt mij niet zoveel uit, maar de blanke laklaag is belangrijk om te weten.
 
@sarge01: de algemene verwachting is, dat de auto in de fabriek voortijdig van de band is gehaald, en daar opnieuw door de lakstraat is geweest, stofjes in de lak zou je dan niet echt verwachten, dat is meer iets voor als de auto later bij schadeherstel opnieuw is gespoten (bijv. bij schade tijdens transport).

Voor het apart meten van de blanke laklaag, heb je bij mijn weten wel iets andere apparatuur nodig dan een lakdiktemeter. Om de laagdikte van de blanke lak apart te bepalen heb je speciale optische meetapparatuur nodig die reflectie kan meten in een heel golflengte gebied, doordat dan ook nog te combineren met verschillende invalshoeken kun je het zo wel bepalen, maar daar heb je een apparaat voor nodig dat bijna een halve auto groot is, duurder dan een auto en dan heb je nog een stevig optisch rekenprogramma nodig. Ander nadeel van zo'n apparaat: kan alleen samples van een aantal cm groot aan om te meten.

Als je meer gegevens hebt over de blanke lak, wordt het wel makkelijker meten, maar dan moet je wel zeker weten dat je de juiste gegevens hebt.
 
Cordoba:

Ik heb mij een keer laten vertellen dat er meters zijn die de lagen kunnen onderscheiden. Deze zijn echter meer dan €1000,- Niet iets voor de gemiddelde detailer dus.
Ik ben geen expert en ik heb het weer van anderen, maar ik denk wel dat ze er zijn.
 
De meter waar jij op doelt is een PosiTector 200 en is eigenlijk alleen geschikt om laklagen op niet metalen te meten;
http://www.dmv-uk.com/positector-200-nonmetal-substrates-coating-thickness-gauge/p178

Zelfs al zou hij het op het metaal doen, dan zit je met het probleem dat er tegenwoordig veel nat in nat gespoten wordt, waardoor de meerdere lagen niet meer worden herkent.
 
@Sarge01: meter zoals Frans linkt, is een heel ander principe, ik had het over een optische meter, Frans linkt een meter op basis van ultrasoon. Overigens wel bijzonder: in de titel staat voor niet-metaalsubstraten (dus lakken op metaal), maar in de beschrijving staan metalen er wel weer bij.:eyes
Zo'n meter is naar mijn mening geschikt voor een globale meting/schatting, maar biedt niet de nauwkeurigheid van een optisch instrument waar ik het over had. (Hoewel dat ik de meeste gevallen ruim voldoende is). Andere vraag is, hoeveel lakdiktes ie kan onderscheiden. Stel dat een deel, een primer/grondlak heeft gehad, daarover de kleurlak, dan de blanke lak, en vervolgens opnieuw primer-kleurlak-blanke lak, onderscheidt een US meter dan ook de 6 laklagen? Daar heb ik toch wel grote twijfels bij.