• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdikte: wel of niet polijsten

riddle

Detailing trainee
7 jul 2013
16
32
Beste detailers,

Ik wil binnenkort mijn auto, een Zwarte Honda Civic Hybrid uit 2009 gaan polijsten.
Voorafgaand aan het polijsten leek het me een goed idee om de lakdikte even te checken. Van een kennis kon ik de lakdikte meter lenen, na deze gekalibreerd en getest te hebben met wat samples aan de slag gegaan.

Ik meet overal op de auto ongeveer de zelfde waardes van zo'n 0.7 - 0.8 mm / 27 - 32 mil.
Op de auto van de buurman meet ik zo'n 0.15 mm / 6 mil.
Als ik zo op het internet kijk zie ik overal waardes van 4 tot 7 mil.

Als er nu een paneel met zo'n hoge waardes was wist ik wel wat er aan de hand was, maar op het moment lijkt het alsof de gehele auto overgespoten is.
Ik ben dan ook een beetje huiverig voor het polijsten van de wagen, of kan dat geen kwaad?
 
Laatst bewerkt:
0.7 - 0.8 mm???

Je weet toch wel dat 1000 micron 1 mm dik is hè?
De dikte van een mensenhaar is ongeveer 50 μm (=0,05 mm).

249 micron is 0.249 mm
DSC_7904.JPG
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Ik meet overal op de auto ongeveer de zelfde waardes van zo'n 0.7 - 0.8 mm / 27 - 32 mil.

Jij zegt dus inderdaad hier dat jij 700 - 800 micron op je auto hebt zitten. Man je kunt beginnen met korrel 80 als je die auto wilt wetsanden en polijsten.

Die van de buurman met 150 micron is aan de lage kant maar jouw auto zit meer dan voldoende op of de meter was kaduuk
 
Ik kan de meter (zo ver als ik de handleiding snap) alleen op mm of mil zetten. Op de Mil stand geeft hij op mijn auto zo'n 27 - 32 mil aan. Heb de auto van mijn zus net gecontroleerd, deze geeft op bijna alle panelen 8 mil aan, behalve het linker spatbord en een gedeelte van het voorportier, daar is het zo'n 12 mil.

Omgerekend zit dat inderdaad op zo'n 700 - 800 micron op mijn auto. Ik sluit niet uit dat de meter niet lekker is. Maar kan het niet zo zijn dat mijn auto overgespoten is?
Zal de meter morgen eens meenemen naar het werk en de auto's op de parkeerplaats eens nalopen.
 
+1 @Xsara Coupe.

100~120 micron is redelijk standaard voor een fabriekslak.
Bij waardes tussen de 150~300 kun je er vanuit gaan dat de boel netjes overgespoten is.

Uitschieters ver boven de 500, daarvan zou je kunnen zeggen dat de hersteller zich flink heeft uitgeleefd met plamuur.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Heb nog even wat andere gebieden getest, binnenkant van de deur, binnenkant van de kofferbak etc. Komt allemaal op zo'n 700 micron uit. Denk dat het het metertje is.
Wel vreemd dat ik bij andere auto's goede waardes meet. Morgen wat andere auto's testen.
 
+1 @Xsara Coupe.

100~120 micron is redelijk standaard voor een fabriekslak.
Bij waardes tussen de 150~300 kun je er vanuit gaan dat de boel netjes overgespoten is.

Uitschieters ver boven de 500, daarvan zou je kunnen zeggen dat de hersteller zich flink heeft uitgeleefd met plamuur.

ooh oke. Truus heeft 180 en ik dacht dat dat normaal was. De industrie waar ik in werk praten we altijd over 200-500 micron... Dank voor de uitleg van auto's
 
Het betreft een van Sauter. Zit in een koffertje met daarin ook de handleiding, een metalen blokje en glazen/kunststof plaatjes met daarop de diktes.
Heb de kalibratie uitgevoerd met de glazen plaatjes, deze geeft hij ook nauwkeurig aan.
 
Heb het afgelopen dagen getest.
De zelfde hoge waardes krijg ik bij andere honda's, toyota's en kia's op ons parkeerterrein. VW, Ford, Citroën en Saab geven lage waardes weer. Lijkt iets te zijn met een bepaalde laksoort en deze meter?
 
Ik vermoed dat de lakdiktemeter niet helemaal jofel is.

Zoals eerder gezegd:
100~120 micron is redelijk standaard voor een fabriekslak.

Je kan het nog eens testen door de ldm aan de binnenkant van een portier te zetten, hier zijn de fabrieks spuitapparatuur nogal zuinig. Als je hier ook zulke extreme waardes meet, dan ligt het echt aan de ldm.

Is er niet iemand in de buurt die bijvoorbeeld een PD8 heeft om te vergelijken?
 
Niemand die ik ken in ieder geval. Woon/werk in de omgeving van Venlo, weet niet of daar iemand zit met zo'n meter?
Meteen dan ook de volgende vraag:
Zou de DAP500 2-step Scholl Concepts-Monello Starterskit goed geschikt zijn voor een honda met swirls?
 
@riddle Wat voor materiaal zit er onder de lak? (niet toevallig een alu-koets of iets dergelijks?) Dat zou de afwijking logisch kunnen verklaren.