• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakimperfecties markeren

MichielExeo

Detailing addict
23 jun 2012
16
60
Ik rij sinds kort een Tesla Model 3. Er zijn veel redenen om van deze auto en het idee er achter te houden. Er zijn er echter ook een paar om hem te haten:
  • De aflevering is echt een aanfluiting. Voor een auto van zoveel euries verwacht je een fatsoenlijke aflevering. Maar je wordt naar een achteraf industrieterrein gestuurd, daar krijg je een briefje met een parkeerplaatsnummer en dan mag je zelf de auto opzoeken en wegrijden. Onder het stof en vogelpoep, dus een goede inspectie is niet te doen.
  • De afwerking van de lak is waardeloos. Doffe plekken, plekken die niet goed gespoten zijn, ingebrande vogelpoep.
  • Overal sticker resten (zowel exterieur als interieur)
Bij thuiskomst heb ik de auto direct met de hand gewassen en toen werden de lakimperfecties goed duidelijk. Ik heb daar melding van gemaakt bij Tesla en binnenkort komen ze Bij mij thuis kijken met de mobile service van Tesla.
Nu zijn sommige plekken alleen goed te zien met een inspectielamp of in goed zonlicht. Ik wil daarom vooraf de plekken gaan markeren met een witte stift of iets dergelijks. Wie heeft ervaring met markeerstifen die uitwisbaar zijn op autolak? Welke kan ik het beste gebruiken?

Als voorbeeld foto’s van een aantal plekken toegevoegd. Er waren meer plekken, maar ik zal ze niet allemaal posten. Overigens, naast genoemde nadelen zijn er ook genoeg voordelen van de Model 3 te noemen. Ik wil hier niet Tesla bashen want ik ben verder erg tevreden met de auto. Tesla moet alleen nog volwassen worden op sommige gebieden.
 

Bijlagen

  • Inked20200328_110421_LI.jpg
    Inked20200328_110421_LI.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 0
  • Inked20200328_113503_LI.jpg
    Inked20200328_113503_LI.jpg
    201,7 KB · Weergaven: 0
  • Inked20200328_111414_LI.jpg
    Inked20200328_111414_LI.jpg
    177,7 KB · Weergaven: 0
  • Inked20200328_110439_LI.jpg
    Inked20200328_110439_LI.jpg
    140,2 KB · Weergaven: 0
Wat ik zelf doe als ik veel plekjes op een auto na moet lopen, is bij elk plekje een stukje afplaktape plakken, en dan eventueel een foto maken op wat afstand zodat je ziet waar de stukjes tape zitten. (Die tape moet er toch af als je aan het polijsten bent)

Als je toch voor stift wil gaan, zou ik dat eerst op een onopvallende plek (bijvoorbeeld in portiersponning) proberen en kijken of je dat ook weer goed wegkrijgt met bijv. alcohol.
 
Denk je nou echt dat ze van Tesla er wat aan gaan doen :joy: :joy: :joy:

Je kunt beter zélf aan de slag gaan want als je hun d'r gaan laat gaan, kun je erop rekenen dat het alleen maar erger wordt...
Raggen er een polijstmachine overheen, even nawrijven met vervuilde doeken, smeren er meuk vol met fillers op enz.

Verwacht niet dat je auto wordt afgeleverd zoals wij dat willen of zelf naderhand hebt gedaan.

Misschien is er wel een forumlid die in de buurt woont en desnoods samen je auto onder handen wilt nemen, dat weet je zeker dat het goed gebeurd.
 
Ik denk dat het de goede volgorde is ...
Constateren en melden
Tesla laten inspecteren en een oplossing omschrijven
En dan heb jij de keuze, Tesla lost het op, of je kiest zelf voor een oplossing

Als je de auto toch wilt gaan bijhouden is de laatste keuze het handigst
Doe je Tesla een aanbod voor een vergoeding, accessoire of gratis laden ..
 
Wat betreft het markeren. Er bestaan speciale stiften die je hiervoor kunt gebruiken, maar ik heb bij het markeren van steenslag een krijtstift van Hema gebruikt. Gebruiken wij ook om op ramen te tekenen met feestdagen enz
 
Ik denk dat het de goede volgorde is ...
Constateren en melden
Tesla laten inspecteren en een oplossing omschrijven
En dan heb jij de keuze, Tesla lost het op, of je kiest zelf voor een oplossing

Als je de auto toch wilt gaan bijhouden is de laatste keuze het handigst
Doe je Tesla een aanbod voor een vergoeding, accessoire of gratis laden ..

Precies de reden waarom ik dit bij Tesla gemeld heb. Ik weet echter ook van de horrorverhalen van anderen. Die kregen de auto eerder in slechtere dan in betere staat terug. Ik ga dus even afwachten wat Tesla deze week gaat zeggen als ze langskomen.
En ja, een goede accessoire is nooit weg. Gratis de full self drive activeren bijvoorbeeld :) Maar belangrijk is dat de auto er goed uit ziet. Voor 62K mag dat ook wel vind ik.....
 
Wauw.. Ik heb nog maar twee Tesla's mogen doen en die waren ook rampzalig. Eén eigenaar was niet een heel helder lampje en vond alles wel best, maar de ander was vrij precies en wist ook wat zij kocht. Haar hoorde ik ook al zo klagen over veel dingen, maar wist niet dat het zo'n breed probleem was. :eek:
 
Laatst bewerkt:
De zwarte lak krast al als je er naar kijkt. Echt een drama... En dan heb je daarnaast ook nog te maken met enorme steenslag plekken, niet normaal hoe mijn motorkap en dorpels eruit zien na nog geen 15k in snelweg kilometers.

Deze week gaat hij voor schade naar herstelbedrijf, wat mij betreft spuiten ze hem helemaal over... :D

Daarna wordt hij helemaal opnieuw gepolijst en een paar keer gecoat.
 
Tja, ik vind het een mooie auto die super lekker rijdt en een geweldig sound system heeft. Maar aflevering en kwaliteitscontrole.....daar moet Tesla echt nog heel wat stappen maken.
 
Ja, rijden is geweldig en als je hem van gepaste afstand bekijkt ziet de lak na een goede wasbeurt en wat pufjes detailer/cure er ook perfect uit.... :D
 
Op z'n minst vervelend om je auto op deze manier afgeleverd te krijgen. Wij vinden allen dat een auto goed afgeleverd moet worden maar zoals @Quantoxx ook aangeeft zal het gros van de mensen het allemaal wel best vinden. Dit is natuurlijk precies de afweging die Tesla heeft gemaakt. De meeste mensen wassen de auto misschien 1x per jaar en na 2 weken veel km's maken zie je er niks meer van haha. Lakdefecten zou ik door Tesla laten fixen tenzij je mandaat krijgt om het zelf te doen. Uiteraard ga je in eerste instantie uit van een goede oplossing door Tesla zelf.

Ik zou gek worden van zichtbare defecten, want eenmaal gezien is blijven zien helaas :(.

Succes, ik ben wel benieuwd waarmee ze gaan komen :)
 
Laatst bewerkt:
Hier in België hebben ze mijn Tesla gewoon in een showroom van één van hun vestigingen afgeleverd. Stond klaar onder de spotlights en ik ben toch ruim twee uur bezig geweest met mijn inspectieronde. Er waren twee kleine issue's, vlekje op het witte "leder" en een oppervlakkig krasje in de lak. Deze werden onmiddellijk weggewerkt, terwijl een praatje gemaakt met de detailer en hij wist echt wel waarmee hij bezig was. Nu moet ik zeggen dat ik multicoat pearl white lak heb en deze veel sterker is dan het unilak zwart. Ook is het afleverproces hier anders omdat ze een veel kleiner aantal moeten afleveren. In Nederland leveren ze massaal af op parkings en lossen de problemen en imperfecties achteraf wel op.
Persoonlijk zou ik het ook laten afhandelen door Tesla en achteraf kan je dan nog altijd zelf bijsturen. De laatste maanden doen ze hun stinkende best bij service, vorige week nog ondervonden. Had wat vocht in een achterlicht, dit via de app gemeld en een paar dagen later stond er hier al een servicewagen op mijn oprit met een nieuwe achterlicht. Half uurtje werk en service aan huis. Laat je vooral niet zot maken door gazettenpraat. Maak een afspraak via de app en load wat foto's op, ze lossen het wel op.
 
Vandaag is de Tesla service langs geweest. Prima service, een mobiele detailer die ter plekke komt polijsten. In de volle zon leek het er op dat de plekken inderdaad weg waren. Later in de schaduw zag ik dat de plekken weliswaar minder waren maar nog steeds zichtbaar. Zowel de doffe plekken als de ingebakken vogelpoep. En opeens vielen ook pitjes op rond de plekken die gepolijst waren. Die pitjes waren eerder nog niet zichtbaar......

Ik heb toen maar besloten zelf te gaan polijsten. DAP mee, Monello spullen mee en op naar een overdekte schuur van een familielid. Toevallig zit die schuur naast een professionele detailer. Die kwam ook even kijken (en hard lachen) naar de plekken op de Tesla. Met zijn inspectielamp in de hand wist hij er zo nog een paar aan te wijzen :eek:. Hij kende uit zijn eigen praktijk ook nog wat voorbeelden van Tesla’s die op deze manier waren afgeleverd.

Hij was wel zo vriendelijke om mij zijn accu Flex te lenen en wat pads (ik had mijn eigen DAP mee, maar die Flex werkt wel heel makkelijk!). Uurtje polijsten en poetsen en de Tesla zag er beter uit dan bij de aflevering en ook na de polijstbeurt van Tesla zelf. De ingebakken vogelpoep is voor 80% weg. Verder ga ik niet want de lak lijkt niet bijzonder dik te zijn. De doffe plekken zijn nu weg.

Al met al teleurgesteld over de kwaliteit van Tesla. Maar het rijden maakt wel weer wat goed.