• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lancia Foamlans - Gekke fratsen :D

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.868
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :p

Ik heb een probleempje met mijn Lancia Foamlans. Een paar wasbeurten geleden stak het probleem de kop op, maar door wat te schudden met het ding kon ik er weer even tegenaan. ( No pun intended ;) )

De druk die mijn HD opbouwde leek in de Lancia te worden tegengehouden. Er kwam dan een wat ''geknepen'' straal uit en hij klonk ook alsof hij nogal geconstipeerd was. Enkele wasbeurten later deed zelfs effe schudden niks meer, dus heb de Lancia toen uit elkaar gehaald en de onderdelen schoongemaakt. Helaas kon ik niet het metalen gaasje los krijgen omdat de de onderdelen simpelweg muurvast zaten. Inmiddels heb ik ook het metaal beschadigt omdat het écht niet los te krijgen was... :D

Weken in warm water.
Weken in warm water + Dreft
... Géén verbetering, schudden tijdens foamen werkte meestal nog wel...
Weken in heet water + Dreft.
Weken in heet water + keukenontvetter.
... Geen verbetering, schudden veranderde in debiel op straat ''dansen''.
Weken in Cola. (Er kwam duidelijk zichtbaar vuil los uit voornamelijk het gaasje)
Weken in heet water + Dreft.
Vrij zeker zijn dat het nu beter moest gaan, dus zelfs de Lancia opgepoets met Mothers.
... Er leek verbetering te zijn, maar... (Filmpje hieronder)

(Uiteraard naast het weken ook geborsteld/geboend/etc. Elke keer de Lancia gemonteerd met Loctite om het draad en de rubbers in de Vaseline)




Ik heb de mengkraan altijd volledig dicht. (Naar de '' - '' ) Wanneer ik de HD aanzette kreeg ik de ''geknepen'' straal zoals altijd. Ik begon weer wat met de mengkraan te rommelen en hoe verder ik hem open zette, hoe meer foam er werd gecreëerd. Er was ook ergens een moment te vinden waarop de HD/Lancia eindelijk zijn druk doorzette en hij dus ''normaal'' zijn ding deed. (Mengsel was uiteraard inmiddels dunnetjes ingesteld, maar toch!)

Ik kon dan langzaam aan de mengkraan weer dichter draaien, maar niet volledig dicht, anders werd de straal weer ''geknepen''. Stopte ik, dan was het weer dezelfde stappen opnieuw doen.


Wie weet wat hier het probleem kan zijn?


@Tim
@Dibbuz
@Laurette
@Soepergrover
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zelfde gezeik gehad vorig jaar met de foamlance. Als ik ging schudden kwam er wel opeens dikke drap foam uit. En daarna was het weer super dun...

Ik heb uiteindelijk een nieuwe foamlance besteld.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hmm ik heb hier dus ook last van met ene bijna nieuwe foamlance. Niet van CC maar via andere shop waar ik vroeger bestelde, nadat mijn vorige kapot was gegaan (water vloog er aan alle kanten uit) en onder garantie is vervangen.

Ik loop nu dus elke keer te schudden tijdens foamen om er een dikke foam uit te krijgen, anders is het gewoon water met een kleurtje.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik heb eigenlijk nog nooit echt problemen gehad met de Lancia. Maar ik heb denk dat ik 'm nu ook al zo'n 2 jaar heb. Misschien is hij gewoon een keer op?
 
Bij gewoon gebruik gaat zo'n ding niet stuk
Filtertje kan verstoppen, dat is dan ook alles
Beetje vet aan de draad als je hem monteert
Overgang van messing naar RVS is gevoelig voor elektrostatische spanning
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@RedCat

Filtertje... Dan bedoel je het gaasje in de tip van de lans? (Filter in de fles + slang is niet verstopt)

Ik heb het gehele ding laten weken / ontvet / etc, dus zie geen andere opties meer. De draadeinden zijn ingepakt met Loctite en lekken doet hij niet. Gekke ding lijkt verder gewoon in orde, maar er zal intern iets niet lekker zitten.

Dat de lans meer foam produceert wanneer ik de mengkraan open zet, daar lijkt (ook) iets niet lekker te zitten.
 
Inderdaad, dat gaasfilter dat CC ook los verkoopt
Maar als schudden helpt moet je ook naar de foamfles kijken
Ik heb de aanzuigslang het liefst vrij van de bodem hangen
Dan blijft er maar wat shampoo over
Je kan ook eens in de foamfles knijpen, kijken of dat verschil maakt
Boven de messing schroefdraad zit een gaatje voor de ontluchting
Prik die ook ff door.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik vrees dat het filtertje / gaasje (deze dus: https://www.carclean.com/nl/monello-lancia-mesh-filter.html) gedeeltelijk? verstopt is geraakt, en daardoor je problemen ontstaan.
Helaas kun je deze met geen mogelijkheid demonteren / schoonmaken /vervangen dus ben ik bang dat je de foamlans compleet moet vervangen.....
Je zou de foamlans kunnen opsturen naar CC, misschien kunnen die nog iets vernieuwen aan je lans?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@RedCat - Dat gaatje zodat de fles niet vacuüm gezogen wordt, toch? Die is open.

@Kees-sw - Ooh, die is niet te vervangen?! Kak, ik heb via het forum gezocht en vond filmpjes/links waarbij de lans uit elkaar werd gehaald. Zo ontdekte ik waar dat gaasje hoorde te zitten.

Maar inderdaad... Als ik de 2 delen uit elkaar wilde halen, zodat het gaasje te zien was, dan was er totaal geen beweging te ontdekken en zo heb ik de boel beschadigd. :)
 
Q, ik denk inderdaad dat het gaasje de boosdoener is, maar aangezien je deze niet kan bereiken doordat de lans niet volledig te demonteren is, (en dus het gaasje te vervangen is) ben ik bang dat je gebonden bent aan een nieuwe lans...
Maar, zoals gezegd, misschien kan CC nog een uitkomst bieden?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Deze mesh filter is prima te vervangen hoor, heb hem al zeker 6x uit de lancia gehaald en laten weken in apc en andere om te reinigen.
Volgens mij was het wat meer schroefwerk en dan van voren eruit duwen maar is inmiddels al weer een jaar geleden.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Altos - Ah, dus dan kloppen de filmpjes die ik zag toch wel. :D

Alleen kreeg ik ik het met geen mogelijkheid los. Baco's / bankschroef / steek-ringsleutels / etc. (Dus die twee 6kanten heb ik nu lichtelijk rond getrokken, zeg maar. :p )

Naja... Ik ga nog één poging geven om bij het gaasje te komen en als dit niet lukt of het schoonmaken ervan niet werkt, dan zal het een nieuwe Lancia moeten worden.
 
Mijn ervaring is ook dat het altijd dat metalen filter is wat vervuilt, waardoor de schuim opbrengst na een tijdje minder wordt.

Ik vervang die filters standaard ieder jaar. Ik heb nu twee van die lanzen, zodat ik nimmer mis grijp.

Het filter maximaal schoon houden.
Na afloop van iedere schuimbehandeling de lege shampoobeker vullen met warm water en de lans nog eens lekker door spuiten/spoelen met alleen schoon water, om zeep resten uit dat filter zo goed mogelijk te verwijderen.

Maar zelfs dan vervuilt het filter en zul je het periodiek moeten vervangen.