Laat ik een beginnen met te zeggen dat het een lang lang lang weekend was!
Ik had een 13 jaar oude Lancia Kappa op bezoek voor een volledige detailing beurt.
Vrijdagmiddag begonnen om 4 uur en zondag avond om 8 uur klaar!
Inmiddels ben ik bekend met de hardheid van de VAG lak en de keramische lak van Mercedes is ook geen verrassing meer, maar wat hebben ze in godsnaam voor lak gebruikt bij Lancia!!!!!!:0
Na met de lakdiktemeter de lak nagelopen te hebben bleek bij op veel plekken overgespoten te zijn geweest, met name de deuren en de achterklep. Het dak en de motorkap zaten tussen de 110-125 micron, de rest tussen de 200-800 micron.
Ik had al wat plekjes van 'bird droppings' gezien en tot nu toe had ik die er wel redelijk uit gekregen, nou bij deze Lancia dus absoluut niet!. Ook krassen die niet met de nagel voelbaar waren gingen er absoluut niet uit, het enige wat ik er uit heb gekregen zijn de swirls, die zijn er voor 80-90% uit.
Ik heb echt van alles geprobeerd:
- Van Excenter tot Rotary (zit nie veel tussen )
- Van Groene light cutting tot Gele!! heavy cutting compressor pads
- Van M80 tot M105
- Van Final Finsh tot Intensive Polish
Niks hielp tegen de krassen en bird droppings. Uitendelijk maar me er bij neergelegt dat deze auto niet 100% krasvrij meer zou worden. Toen via onderstaande planning de gehele lak behandelt:
- Rotary icm Orange Compressor pad met Menzerna Intensive Polish
- Rotary icm Witte Compressor pad met Menzerna Super Finish
- Excenter icm Witte Compressor pad met Meguiars M80
- Excenter icm Zwarte pad met Poorboy's Black Hole
- Poorboy's EX-P
- Collinite 476S Doublecoat Wax
- Poorboy's Natty's Blue
De eigenaar had een half jaar geleden een leder interieur gekocht en geinstalleerd en dit was op zn zacht gezegt best toe aan een reinigingsbeurtje. Ook de rest van het interieur mocht wel eens een sopje hebben. De matten en de vloer zijn met de extractor behandelt, het water was weer prachtig zwart. Helaas geen na-foto's gemaakt Stom stom:no maar zondag avond om 8 uur was ik er ook wel een beetje klaar mee!
Bij aankomst, zo op het eerste gezicht ziet hij er nog best aardig uit, maar na wat beter bekijken was toch wel duidelijk dat de lak wat 'doffig' er uit zag en echte glans ontbrak een beetje.
Handig he zo'n lakstift
Krasje hier Krasje daar:
Klei na een kwart dak. De rest viel wel mee.
Tijdens het aftappen, ook miniaal een uur werk bij deze auto:"
Krasje hier Swirltje daar
Na het polijsten
Maar helaas dit soort plekken gingen er echt niet uit:
Zie hier een schone passagiersstoel en een nog te reingiging bestuurdersstoel
Glans na het polijsten is op zich wel dik in orde:
En klaar:
Reflectie:
Ik had een 13 jaar oude Lancia Kappa op bezoek voor een volledige detailing beurt.
Vrijdagmiddag begonnen om 4 uur en zondag avond om 8 uur klaar!
Inmiddels ben ik bekend met de hardheid van de VAG lak en de keramische lak van Mercedes is ook geen verrassing meer, maar wat hebben ze in godsnaam voor lak gebruikt bij Lancia!!!!!!:0
Na met de lakdiktemeter de lak nagelopen te hebben bleek bij op veel plekken overgespoten te zijn geweest, met name de deuren en de achterklep. Het dak en de motorkap zaten tussen de 110-125 micron, de rest tussen de 200-800 micron.
Ik had al wat plekjes van 'bird droppings' gezien en tot nu toe had ik die er wel redelijk uit gekregen, nou bij deze Lancia dus absoluut niet!. Ook krassen die niet met de nagel voelbaar waren gingen er absoluut niet uit, het enige wat ik er uit heb gekregen zijn de swirls, die zijn er voor 80-90% uit.
Ik heb echt van alles geprobeerd:
- Van Excenter tot Rotary (zit nie veel tussen )
- Van Groene light cutting tot Gele!! heavy cutting compressor pads
- Van M80 tot M105
- Van Final Finsh tot Intensive Polish
Niks hielp tegen de krassen en bird droppings. Uitendelijk maar me er bij neergelegt dat deze auto niet 100% krasvrij meer zou worden. Toen via onderstaande planning de gehele lak behandelt:
- Rotary icm Orange Compressor pad met Menzerna Intensive Polish
- Rotary icm Witte Compressor pad met Menzerna Super Finish
- Excenter icm Witte Compressor pad met Meguiars M80
- Excenter icm Zwarte pad met Poorboy's Black Hole
- Poorboy's EX-P
- Collinite 476S Doublecoat Wax
- Poorboy's Natty's Blue
De eigenaar had een half jaar geleden een leder interieur gekocht en geinstalleerd en dit was op zn zacht gezegt best toe aan een reinigingsbeurtje. Ook de rest van het interieur mocht wel eens een sopje hebben. De matten en de vloer zijn met de extractor behandelt, het water was weer prachtig zwart. Helaas geen na-foto's gemaakt Stom stom:no maar zondag avond om 8 uur was ik er ook wel een beetje klaar mee!
Bij aankomst, zo op het eerste gezicht ziet hij er nog best aardig uit, maar na wat beter bekijken was toch wel duidelijk dat de lak wat 'doffig' er uit zag en echte glans ontbrak een beetje.
Handig he zo'n lakstift
Krasje hier Krasje daar:
Klei na een kwart dak. De rest viel wel mee.
Tijdens het aftappen, ook miniaal een uur werk bij deze auto:"
Krasje hier Swirltje daar
Na het polijsten
Maar helaas dit soort plekken gingen er echt niet uit:
Zie hier een schone passagiersstoel en een nog te reingiging bestuurdersstoel
Glans na het polijsten is op zich wel dik in orde:
En klaar:
Reflectie: