• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Leder BMW 530i Touring F11 reinigen.

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
863
150
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Onze buurman heeft deze zeer mooie BMW staan waar hij amper mee rijdt. Deze auto staat altijd in een verwarmde garage en heeft in al die jaren amper 7000km gereden. Hij heeft hem in 2018 nieuw gekocht net voor het nieuwe model uitkwam. Hij heeft ook een bestelwagen waar hij altijd mee rijdt. Eigenlijk is lak als nieuw, dus geen swirls of gebruikssporen. Het interieur ziet er ook nog zeer mooi uit behalve op 1 plaats, en dat is hallucinant voor zo een auto met zo weinig kilometers. De zijwang van de bestuurderszetel is flink afgesleten door het in en uitstappen. De buurman vroeg aan mij of ik de auto langs binnen eens wil goed reinigen en dan met name het lederen interieur reinigen en voeden. Maar als ik zie hoe erg dat leder is afgesleten bij zo een dure auto, dan vraag ik me echt af ik daar wel zou aan beginnen. Ik ben bang dat ik bij het reinigen schade ga veroorzaken. Iemand ervaring met dit leder bij BMW? Is trouwens geen basismodel en voorzien van allerlei dure opties.

Heb geen ervaring met je genoemde 5-serie maar wel met een recente 4-serie cabrio.
Voorzien van een prachtig cognac-kleurig lederen interieur. De middenarmsteun was nogal vuil zoals oppervlakken die veelvuldig aangeraakt worden al snel worden.
Een milde interieur reiniger en een scrub pad is mijn go-to combi om zoiets te tackelen. Tot mijn schrik was er zeer weinig kracht en tijd nodig om de cognac kleur van het leder in mijn scrub pad terug te zien.

Moraal van dit verhaal, pas heel goed op wat je doet vooral als het leer al wat geleden heeft!
Ik test BMW leer sindsdien altijd eerst op een onopvallende plek op kleur vastheid.

PS: wellicht is een cream achtige leder reiniger van Gliptone of Koch Colourlock veiliger maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

• Leuk
Reacties: RedCat
Ik onderschrijf de ervaringen van Jagr hierboven. Je gaat snel te ver en te heftig. En inderdaad: Gliptone is mooi spul daarvoor. Ik gebruik zelf graag de Intensive Cleaner, er is nu ook een mildere variant. Die ken ik persoonlijk nog niet, die lijkt me meer voor onderhoud.
Voeden kun je ook fijn doen met Gliptone Leather Conditioner. Het ruikt heerlijk naar leder :)

• Leuk
Reacties: Morpheus02007
Ik herken de ervaring van @Jagr met een te sterke reiniger zie je de kleur van je leder terug in je pad of doek.
DDJ naturel Leather cleaner was bij mij bv echt te sterk.
Ik zou Gliptone proberen en mocht een reiniger te sterk blijken kun je altijd nog proberen de reiniger te verdunnen al zou dat niet mijn eerste keuze zijn natuurlijk.

Heb inmiddels redelijk wat ervaring met lederen interieurs van BMW. In een F11 zit of Dakota leer, of Individual merino leer. Dakota leer is aan de stugge kant, maar wel redelijk foolproof. Het merino leer is veel zachter, maar ook een stuk kwetsbaarder. En niet alles wat op leer lijkt is ook leer. Zo is de middenarmsteun in onze i4 van kunstleder, terwijl de stoelen wel echt leer hebben.

Voor het reinigen van Dakota leer (of de opvolger Vernasca) gebruik ik de milde leerreiniger van Gyeon, of voor snel bijwerken de interior cleaner van Nanolex. En moet er echt goed gereinigd worden, dan de DDJ natural leather cleaner. Met die laatste heb ik nooit afgifte van kleur gehad, ik gebruik die in combinatie met een paardenhaar borstel. Een scrubpad kan wellicht too much zijn.
Op merino leer blijf ik bij de milde reinigers, met een kwastje of een paardenhaar borstel. Daar waag ik me niet aan de DDJ natural leather cleaner of scrub pads. Liever 3 keer mild reinigen, dan 1 keer net te sterk.

De F11 van je buurman is 8 jaar oud, nauwelijks mee gereden en verwarmd gestald gestaan. En als ik het goed begrijp is het leer in al die tijd nooit gevoed? Niet echt ideale omstandigheden, dat leer kan flink uitgedroogd zijn, waardoor de zijwang snel afgesleten is. Ik zou op die zijwang heel mild beginnen, start bijvoorbeeld eens met een vochtige badstof doek. Kan die dat hebben en is er meer nodig? Dan opschalen naar een milde reiniger met een zacht kwastje. Maar als het leer verder niet vies is, alleen beschadigd, dan vooral flink voeden.

Ik heb Pol Star en heb die in verschillende concentraties gemaakt tot 1:5 in een foam dispenser. Misschien eerst testen of 1:15 werkt. Ik heb ook leather cleaner en leather conditioner van Autoglym. Ik blijf het gewoon zo vreemd vinden dat dit leder zo snel versleten is op die plek.

Heb inmiddels redelijk wat ervaring met lederen interieurs van BMW. In een F11 zit of Dakota leer, of Individual merino leer. Dakota leer is aan de stugge kant, maar wel redelijk foolproof. Het merino leer is veel zachter, maar ook een stuk kwetsbaarder. En niet alles wat op leer lijkt is ook leer. Zo is de middenarmsteun in onze i4 van kunstleder, terwijl de stoelen wel echt leer hebben.

Voor het reinigen van Dakota leer (of de opvolger Vernasca) gebruik ik de milde leerreiniger van Gyeon, of voor snel bijwerken de interior cleaner van Nanolex. En moet er echt goed gereinigd worden, dan de DDJ natural leather cleaner. Met die laatste heb ik nooit afgifte van kleur gehad, ik gebruik die in combinatie met een paardenhaar borstel. Een scrubpad kan wellicht too much zijn.
Op merino leer blijf ik bij de milde reinigers, met een kwastje of een paardenhaar borstel. Daar waag ik me niet aan de DDJ natural leather cleaner of scrub pads. Liever 3 keer mild reinigen, dan 1 keer net te sterk.

De F11 van je buurman is 8 jaar oud, nauwelijks mee gereden en verwarmd gestald gestaan. En als ik het goed begrijp is het leer in al die tijd nooit gevoed? Niet echt ideale omstandigheden, dat leer kan flink uitgedroogd zijn, waardoor de zijwang snel afgesleten is. Ik zou op die zijwang heel mild beginnen, start bijvoorbeeld eens met een vochtige badstof doek. Kan die dat hebben en is er meer nodig? Dan opschalen naar een milde reiniger met een zacht kwastje. Maar als het leer verder niet vies is, alleen beschadigd, dan vooral flink voeden.
Het leder is nog nooit gereinigd en gevoed, maar als je het interieur zou zien zou je zeggen dat de auto nieuw is....behalve dan die zijwang van de bestuurder. Het leder is trouwens matt en nog nooit gevoed.

Dacht ik al...Dat kan toch niet door de beugel voor zo een dure auto. Er zit vanalles op die auto, tot zelfs een sleutel met een kleurenschermpje in, maar het leder is dan wel van zo een bedroevende kwaliteit... Onaanvaardbaar imo. Ik denk dat ik de zetels gewoon licht zal reinigen met Koch Chemie Pol Star in een 1:15 verdunning met een microvezeldoek ipv met een borstel. Een scrubpad durf ik niet te gebruiken hier en dan met een conditioner. Is Autoglym leather conditioner goed? Ik heb ook nog de leder conditioner van Autofinesse Hide. Ik heb al veel lederen interieurs behandeld, maar dit is de eerste keer dat ik het echt niet vertrouw. Ik heb ooit de lederen zetels van een Aston Martin DB6 en een Bentley Continental uit 1989 gedaan. Dat is een plezier om aan te werken, dat is nog echte kwaliteit.

Nu je die DDJ natural Leather cleaner toch hebt staan probeer em eens op je autobanden dan zie je dat het sterker is dan een sterke APC verhouding. Reinigen doet het maar ik zal em nooit meer kopen…

• Leuk
Reacties: RedCat
@Ric325i ik ontken nergens dat het een heel sterke reiniger is, ik heb er alleen nog nooit een nadeel van ondervonden. Anderen wel, prima. Daarom was mijn advies, begin met de mildst mogelijke variant van reinigen. Die DDJ reiniger heb ik vele jaren geleden gekocht, en zit nog zo'n 80% in. Dat zegt denk ik genoeg.

@Morpheus02007 de kwaliteit van BMW leer, en dan met name de toplaag, is op z'n zachtst gezegd matig. En de M-sport sturen met zacht leer zijn van een nog andere categorie, namelijk compleet kansloos. Ik heb er eentje al opnieuw laten bekleden. En twee anderen zullen volgen. Ik heb het over een auto van 3 jaar oud met 28k kilometer, en eentje van 4 jaar oud met 55k km.

@Thomaso ,het was niet mijn bedoeling om jou te bekritiseren hè maar ik wil wel potentiële kopers van dat spul waarschuwen voor de reinigingskracht. Daarbij denk ik dat zeker bij detailers een milde reiniger 9 van de 10 keer ruim voldoende is.
Daarnaast begin ik voor mezelf steeds vaker af te vragen hoeveel nut dat voeden eigenlijk überhaupt heeft maar goed baat het niet dan schaad het niet zeg maar…

• Leuk
Reacties: RedCat en Thomaso