• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Leder interieur verzorgen met bankstel producten?

Fritske

Detailing rookie
5 jul 2009
8
0
48
Misschien een rare vraag.

Ik heb hier een aantal dozen staan met cleaner en conditioner voor mijn lederen bankstel. Kan ik dit ook gebruiken om het leer in mijn auto te poetsen en onderhouden? Leer is toch leer of niet?
 
Een koe is geen geit :roll

Vertel even welke merken en wat het gebruiksdoel is
Er zijn middelen zat die alleen voor één soort leer geschikt zijn of juist niet voor die ene (analine)

Dus neen, tenzij ...

Hans
 
Het is "spul" wat ik bij mijn bankstel heb gekregen. Het merk is ProTech.

Er zitten 2 potjes vloeibaar product in, een heldere oplossing om met sponsje aan te brengen. Dit heeft een reinigende functie. Daarnaast een melkachtige oplossing om met een doek in te vrijven. Dit is een conditioner om het leer weer soepel te maken en om wat glans te geven.

Het is een normaal gladlederen bankstel, dus geen alcantara of zo.
 
Ik heb het van het weekend wel andersom gedaan en ik kan bevestigen dat Meguiars Gold Class Rich Leather Cleaner & Conditioner het prima doet op een leren bank :-"
 
Het ene leer is het andere niet (ander beest) en de ene afwerking is de andere niet
Je kan leer aan het oppervlak lakken of impregneren en daardoor diepkleuren
Een gelakt leer is vaker wat "gesloten" waardoor het product maar oppervlakkig wordt opgenomen
Een beetje ongelijk opbrengen kan je dan nog compenseren door het daarna op de wrijven

Bij een geimpregneerd leer kan het product wel dieper doordringen en ook minder gecontroleerd
Dan heb je veel meer kans op vlekken / vegen omdat het bij het opbrengen gelijk intrekt.
Nawrijven helpt dan niet meer.

Gliptone waarschuwt voor gebruik op analine, niet dat het niet kan :-" maar het blijft lastiger

ProTech geeft m.i. te weinig informatie over de bruikbaarheid voor diverse leersoorten
Ik zou voor de auto Gliptone kopen, de conditioner met bescherming is super.
Zelfs mijn vrouw haar handtassen gaan nu standaard in dat spul ;)

Hans
 
RedCat zei:
Ik zou voor de auto Gliptone kopen, de conditioner met bescherming is super.
Zelfs mijn vrouw haar handtassen gaan nu standaard in dat spul ;)

Hans

Zelfs al mijn nette lederen puntschoenen gaan standaard in de Gliptone Protection Conditioner. Topspul:heart_eyes: :heart_eyes:
 
Wat is Anillineleder?
Met anilineverf in een vat doorgeverfd, niet gedekt leer met open poriën. Anilineverf is een transparante vloeistof (oplossing), die door het leer opgenomen wordt zonder een dekkende laag achter te laten (zoals beits).

Het voordeel van anilineleer is dat het zacht, aangenaam warm aanvoelt. Het nadeel is de gevoeligheid voor vervuiling, vlekken, maar ook de neiging om te verbleken.

Zoals Redcat al aangeeft is elk soort leder verschillend. Gewoon dus lekker een setje Gliptone cleaner en Conditioner kopen icm een paardenhaar leder borstel. Ik heb voor het Gliptone tijdperk ook vanalles geprobeerd; echter de schitterende luxe leder beleving met bijbehorende geur, verkrijg je door met de Gliptone of Colourlock producten te werken. Ik wil niet anders meer!