• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lelijke vlek uit bestuurdersstoel halen

D0ek0e

Detailing trainee
18 feb 2021
15
25
Hi all!

Ik ben nieuw op het forum en zal me binnenkort voorstellen. Lees inmiddels al een jaar mee en heb al de nodige producten en tips van dit forum weten te halen.
Nu heb ik onlangs een nieuwe auto gekocht. Helaas zaten er vlekken in de stof van het portier en ook in de bekleding van de stoelen.
Ik heb met Poorboys APC+D een aantal keren de stoelen en de deurbekleding schoon gemaakt. Dit heeft goed effect gehad!
Helaas is 1 specifieke vlek blijven zitten op de bestuurdersstoel. Het is lastig te fotograferen, mede door de stof die de bekleding heeft maar ik heb een foto bijgevoegd.
Na de eerste grote schoonmaak met APC+D kwam er veel vervuiling van de stoel. Na het opdrogen is de onderstaande vlek gebleven. Deze heb ik op een later moment opnieuw met APC+D en met een borstel en kwast ingewerkt. Wederom afgenomen maar ik krijg de vlek helaas weer te zien. APC was al vrij sterk 1:4/1:5.

Enige tips wat ik nog kan doen of proberen?
Qua andere goedjes zag ik nog het volgende voorbij komen: P&S Terminator/ Gyeon Fabricclean/ Chemical Guys Fabric clean. Helpen deze beter dan de APC+D? Ik kwam ook nog iets tegen van Biotex met Azijn maar dat lijkt me niet echt handig.. Met APC+D heb ik tot nu toe altijd succes gehad dus ik vraag me nu een beetje af wat anders nog zou kunnen helpen.

Het lijkt een goed ingetrokken vlek. Wat weet ik niet, een donkere substantie. Ik vermoed koffie/bloed maar dat is een gok.
Ik heb geen extractor, wel een Karcher nat/droogzuiger. Deze heb ik overigens voor deze klus nog niet gebruikt.
Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!
20210213_183257_LI.jpg
 
Als die vlek inderdaad koffie of bloed is zou biotex niet eens zo'n gekke suggestie zijn. Enzymen breken organisch materiaal af. Aanbrengen en goed inborstelen. Een poos in laten werken en wegzuigen met je Kärcher.
 
Zelfs met het rondje om de vlek, zie ik de vlek niet. :p

APC+D, zeker in zulke sterke verhoudingen, heeft mij ook altijd goed geholpen. Ik zou denken dat de kracht zit in herhaling en ook eens proberen om met de zuiger de vervuiling ook daadwerkelijk meteen weg te nemen.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Bedankt voor jullie reacties! Ja de vlek is moeilijk vast te leggen door het patroon van de stof maar als je er boven staat zie je het wel degelijk haha.

Biotex is een relatief gemakkelijke oplossing die ik natuurlijk zou kunnen proberen. Had ook al iets van ossengalzeep gezien maargoed omdat de vlek er al zat heb ik geen idee wat voor spul het geweest is.

Ik ga nog 1 poging wagen met APC+D, borstel en de Karcher.
Hebben jullie nog ervaring met andere vlekverwijderaars/ carpet cleaners? Of is het in dit geval nutteloos om een ander product aan te schaffen?
 
Ik heb wel ervaring met andere specifieke reinigers, maar deze hebben niet duidelijk een betere werking gehad dan APC+D. Ik had zelfs het idee dat APC+D vaak beter/krachtiger was omdat je het simpelweg zelf zo sterk kan maken als je wilt en specifieke reinigers zijn veelal ready-to-use.

Maar... We weten niks tot we het geprobeerd hebben. :p Ik heb, maar dat zal ik niet hardop zeggen hier, mijn moeder wel eens om raad gevraagd bij vreemde vlekken. Die kwam ook al aan met biotex, groene zeep en een soort van Oma-Weet-Raad-brouwseltjes.

Persoonlijk zou ik nogmaals herhalen en kijken of het vuil zich laat afbreken, vervolgens wegzuigen. Dit kan je herhalen als je resultaat lijkt te boeken bij de eerste poging.
 
de nat droogzuiger van karcher kun je proberen, wel even ombouwen naar natzuiger, de vraag is wat de vlek is zou ook zo maar schoensmeer kunnen zijn van iemand die zijn jas ooit ingevet heeft
 
Thanks voor de info! Ik ga het morgen nogmaals proberen, ik had eerder niet het idee dat een tweede hit met APC+D hielp maar wellicht dat dit anders is als ik nog iets meer inborstel en vrij snel de Karcher pak.
Mocht het geen resultaat geven kom ik terug met een betere foto ook zodat we wellicht nog wat tips kunnen delen.
 
Oke update. Gister lekker aan de slag geweest met zowel het interieur als het exterieur. Ik heb de karcher omgebouwd naar de 'nat' stand. APC+D gemend tot 1:4 en met een stevige borstel geboend.
Meerder keren ingesprayed met APC, flink schrobben en inwerken en daarna met de stofzuiger de bekleding afgezogen. Heb echt een stuk harder ingewerkt met zo'n witte stevige borstel. Na drogen zie je nog steeds het kleurverschil in de zitting. Ik kan het nog steeds niet goed fotograferen maar het zit er dus nog steeds.. het is dus echt een vreemd materiaal wat flink in de stof zit anders was het na 3 ronden APC+D op verschillende momenten, waarbij de laatste ronde stevig geschrobd is, het er wel uit gegaan.
Nog suggesties/producten? Het is een stuk verkleuring, donkerder, wat in de stof zit wat er met APC niet uit wil.
Zal proberen nog een duidelijk foto te maken maar dat valt niet mee.
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Als je zoekt op de foto zie je het niet maar als je je ogen van boven naar beneden laat gaan zie je rond de cirkel een donkere verkleuring, kan het niet beter op beeld krijgen. Als je er naast staat zie je het direct.

20210221_200225.jpg
 
Heb gisteren bij mijn zwager’s auto een aantal lelijke/halsstarrige vlekken in stoffen bekleding kunnen verwijderen met Poorboys Carpet & Upholstery Cleaner.

Eerst even een test gedaan op een minder zichtbare plek en uiteindelijk met de Poorboys en een borstel in de weer geweest.
 
@Gilster dank voor de info. Had al een sample flesje zien staan in de webshop, zal eens wachten tot deze weer op voorraad is.
Hoe heb je dit precies aangepakt? Net als ik of nog andere tips?
 
Heb een erg sterke verhouding van de Poorboys op de stoffen kleding gesprayd (1:10 ipv de geadviseerde verdunning). Vervolgens flink geborsteld. Daarna afgedaan en droog gemaakt.

Had eerlijk gezegd verwacht toch weer de vlekken terug te zien, maar zowaar zelfs de volgende dag nu de stof helemaal droog is zien de stoelen er weer als nieuw uit.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en D0ek0e
Ik voorkom vlekken zoveel mogelijk door de stoelen en bank te impregneren met een goedje dat vlekken voorkomt/makkelijk laat verwijderen. Je kent dat spul wel van de meubelzaak als je een nieuwe stoel of bank koopt. Ik doe dit met MP+.
CC heeft dit ook in hun assortiment (produkten met dezelfde werking). Maar om vlekken te verwijderen heeft de meubelindustrie ook speciale middelen dus als niets werkt kun je daar ook eens je licht opsteken. Vaak echter wordt het steeds moeilijker vlekken te verwijderen naarmate je er meer middelen op loslaat. Hoe dan ook succes.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook een stoomreiniger, zo'n klein hand ding, kan nog kijken of dat werkt icm poorboys middel. Jammer dat de vlek al in de bekleding zat en ik dus niet weet wat het is. Anders nog de meubelzaak misschien een idee. Zal ze iig nu wel impregneren als het er uit is.
 
Update; voor de mensen die het nog gaan lezen handig.
Gister met de Poorboys upholstery cleaner aan de slag geweest. Na 3x de vlek te hebben ingesprayed met een kwartier ertussen is het zo goed als weg. Na de laatste keer sprayen de bekleding met een vochtige doek nagewreven en ik zie er nu niets meer van terug! Toch een mooi middel waar APC+D eerst tekort kwam. Zwaarder geschut was dus niet nodig. Thanks voor het advies!
 
(oud topic maar toch) ik heb geen nat-stofzuiger. Hoe dan te werk gaan: insprayen, met borstel en / of doek inwerken, en dan? Laten drogen aan de lucht, droge doek erop en daar vocht/viezigheid in laten trekken?

Bedankt voor reactie!
 
Ik zou insprayen, inwerken en dan met microvezel doeken droogwrijven. Gewoon lekker boenen en gebruik voor de gein eens lichtgekleurde mf doeken, dan kun je goed zien hoeveel vuil je opneemt.