• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Levensduur washmitt en droogdoeken

mysticwizard

Detailing trainee
30 nov 2021
40
40
Ik gebruik al jaar en dag de increditmit wash mitt & microvezel droogdoeken. Na enige tijd begint de handschoen merkbaar "dunner" te worden. Op zich bli
Hoe lang doen jullie gemiddeld met een washandschoen en wanneer schakelen jullie over op een nieuwe?

Wassen jullie deze steeds met de wasmachine na een wasbeurt?
 
Ik heb er zoveel dat ik niet echt in de gaten heb of ze dunner worden, maar meestal worden mitts na een paar jaar gedegradeerd tot 'vieze plekken' mitt.

Ik was alles na elke wasbeurt. Laatst waren hier een paar berichten op het forum van mensen die hun mitts en/of droogdoeken niet wassen (omdat die toch schoon zouden moeten blijven en minder slijten als je ze niet wast). Naar mijn idee kan een doek altijd wat viezigheid oppakken, ook al is de auto net gewassen, dus gooi ik alles gewoon in de wasmachine. Blijven ze zachter van ook, lijkt me, omdat er geen water opdroogt in je doek.
 
Washmitts en doeken was ik niet (meer) in de wasmachine.

Washmitt spoel ik goed uit in een emmer met schoon water en hang ik te drogen net als de droogdoeken.
Oude(re) (droog) doeken degradeer ik naar de divisie "vieze klussen" en als ze echt te goor zijn, krijgen ze een enkeltje vuilcontainer.

Van de week m'n minstens 15 jaar oude Meguiar's Watermagnet droogdoeken ein-de-lijk weg gegooid...
Kon er maar geen afscheid van nemen :D
 
Doe het net zoals als janssen gewoon elke keer wassen en daarna op voorzichtig droogprogramma in de (warmtepomp)droger. Vind dat doeken in droger stuk zachter worden dan op rekje drogen. Soms alleen handwasje als ik maar 1 doekje heb en geen hele was wil draaien.

Zou best kunnen zijn dat ze iets minder lang meegaan als met handwas maar vind alles handwassen gewoon gedoe, dan maar eerder nieuwe kopen :p

ik heb mn mitts en doeken ook al lange tijd zijn allemaal nog prima zacht.

Gewoon in de gaten houden en anders na paar jaar / als die in kwaliteit afneemt gewoon nieuwe kopen :)
 
Washmitts en doeken was ik niet (meer) in de wasmachine.

Washmitt spoel ik goed uit in een emmer met schoon water en hang ik te drogen net als de droogdoeken.
Oude(re) (droog) doeken degradeer ik naar de divisie "vieze klussen" en als ze echt te goor zijn, krijgen ze een enkeltje vuilcontainer.

Van de week m'n minstens 15 jaar oude Meguiar's Watermagnet droogdoeken ein-de-lijk weg gegooid...
Kon er maar geen afscheid van nemen :D
Waarom niet meer wasmachine? Moeders kwaad of heeft het met de mitts en doeken te maken? ;)
 
@bros,

Dit dus:
Voor optimaal behoud van de Guanto Delicato Ultra Soft Wash Mitt wordt aangeraden deze met de hand te wassen na elk gebruik.


...omdat er geen water opdroogt in je doek.

Bij de meeste van onze auto's zal het water dat nog op de auto ligt, minimaal zijn, zeker als er een goede bescherming op zit.
Die paar druppels water valt dan wel mee.
Mijn nieuwe Gyeon EVO droogdoek (zo uit de verpakking) was eerder wat vochtig dan (zeik)nat. Kon hem niet eens uitwringen. Het midden was nagenoeg droog.
20230709_080406.jpg
 
Als ik soms de beading zie van sommigen hier dan blijft er wel wat meer over dan een paar druppels ;) En daarnaast: elke keer een klein beetje water is na een aantal wasbeurten toch wel wat meer water. Zonder gekheid, ieder z’n ding. Ik heb geen zin om moeite te doen om mitts en doeken met de hand te wassen. Zal best dat de boel sneller slijt, maar ik heb nog doeken van 7 jaar geleden die het prima doen.
 
Ik gebruik 2 doeken. De eerste om het meeste water eraf te halen. De tweede om het echt droog te maken.
Daarna de doeken en de mitt even op 15 minuten spoelprogramma en 400 tpm centrifugeren. Gaat prima.
 
Mijn eerste droogdoek was de Monella Senza Acqua, en die heeft een jaar of tien dienst gedaan. Is nu alleen nog back up voor noodgevallen, maar droogt wat minder en ik vond 'm een beetje hard worden (in vergelijking met nieuw). De eerste jaren gewassen met wasmiddel voor zwarte was (daar zit het minste agressieve wasrommel in), later met microfiber wasmiddel. Zonodig handmatig voorgespoeld voor het in de machine ging, en uit de wasmachine (altijd ingesteld op lage centrifuge snelheid) nog even door de centrifuge (ca. 3000 rpm) en dan op een rekje binnenshuis drogen.
 
Ik heb nu 4 droogdoeken, een grote en kleine carpro dhydrate (bijna zelfde als de gyeon silk) voor normale droogsessies een double twistress voor rinseless en een fat boa xxl voor backup. Stuk of 6 washpads en 3 verschillende mitts, gaan allemaal met elkaar op 40c in de wasmachine als ik er genoeg heb om een lading te doen. Daarna zo’n 40 min in een koud programma in de droger en vervolgens ophangen. Zien er nog prima uit, zelfde als alle quick detailer doeken
 
@Cordoba je centrifugeert in de wasmachine op lage snelheid en daarna op 3000 toeren?
Klopt, wasmachine haalt dat toerental toch niet, en heeft ook sterk de neiging om te gaan dansen door de droogdoek met water die veel zwaarder is dan de rest, met mijn nieuwe droogdoek is dat nog erger.
 
  • Leuk
Reactions: VincentK