• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

LHR21ES vs LHR15 MK2

Xsara Coupe

Detailing guru
19 mei 2009
867
153
Beste detailers,

Ik wil mijn machinepark wat inkrimpen. Nu zit ik met t volgende:

Ik heb momenteel een Rupes 15 en 21, maar de 15 bevalt me vele malen beter in verband met het formaat. Uiteraard heeft een 21 meer correctiekracht, en dat is soms ook heel fijn en zelfs nodig, maar ik zie er een beetje tegenop om er een kleinere BP op te zetten. Die machine is nu zo mooi gebalanceerd en ik lees daar toch ook mindere verhalen over.

Nu was in aan t overwegen beide machines weg te doen en een 15 mk2 er voor terug te pakken. hoe verhoudt de mk2 zich qua kracht tov de 21? Ten opzichte van de 15 las ik wel een positieve toename..
Graag ook vermelden of je met of zonder de washer mod werkt op de oude modellen..

Een en ander zou ik dan houden in combinatie met mijn mini. Wat een geweldig apparaat is dat!!

Ik ben vooral erg benieuwd met jullie ervaringen!
 
En wat let je om de BP van de 15 eens op de 21 te zetten?
Ik vond die onbalans reuze meevallen namelijk.
Om nou deze machines allebei weg te doen en een MK2 te kopen Ik weet het niet...
Ik zou eerst eens bij Cc vragen of je het verschil tussen de machines mag ervaren om te kijken of die mk2 wel aan je verwachtingen voldoet. Ik begreep van een ander forumlid dat het verschil nou niet echt groot was en wissel qua machines is dan best een duur geintje toch?
 
Dus je wilt jouw oudere 15 en 21 laten vallen en een nieuwe (MarkII) 15 aanschaffen?

En je vraag is hoe deze nieuwe 15 (MarkII) zich qua kracht houdt tegenover een oudere 21?


Toen ik mijn 21 (MarkII) ging aanschaffen is mij verteld en heb ik gelezen dat de nieuwe modellen zo'n 30% meer koppel hebben. Dit is naar mijn idee het grootste verschil tussen de oude en nieuwe modellen.

Ik moet nog steeds proberen hoe de kleinere backingplate draait op mijn 21. Gister probeerde ik de grote backingplate los te krijgen, maar daar zat geen beweging in te krijgen. Ik kan je hier dus (nog) niks over vertellen.

Met de 21 kan ik best nog veel panelen doen. In jouw geval heb je zowel de 15 als de 21, dus dit lijkt mij een prima combi en geen reden om deze 2 machines te verkopen en er 1 nieuwere machine voor terug te kopen.
 
De overweging is vooral om een machine minder te hebben om mee te sjouwen haha! Één machine met de power van de oude 21 klonk goed en beide machines weg voor 1 nieuwe hoef ik denk ik niet bij te leggen..

Weten jullie zo of die trillingen van de kleinere plate schadelijk zijn voor de machine? Dat is mijn grootste angst eigenlijk!
 
Er zijn redelijk wat mensen die een kleinere BP op een 21 zetten en ik heb nog nooit berichten gelezen dat er een 21 gesneuveld is. Kijk de machine is er niet op ontwikkeld das makkelijk maar ikzelf vond de trillingen wel meevallen en zou de gok wel aandurven.
Op dit punt zou ik wat info bij CC vragen .
 
Zonden van je geld om 2 goede machines weg te doen en om dan een nieuwer type machine te kopen.

Ik heb zelf ook de Mark I machines en heb laatst ook gewerkt meet een MarkII machine, maar de 30% extra kracht heb ik niet kunnen ontdekken. Als je in een hol gedeelte van het plaatwerk met een te grote pad gaat werken, dan zul je het misschien wel merken. Maar als de pad te groot word, pak ik gewoon de mini machine erbij. Zodat de pad gewoon zijn werk kan doen, zonder dat ik extra moet duwen om de gehele pad de auto te laten raken.
 
  • Leuk
Reacties: Xsara Coupe
Zonden van je geld om 2 goede machines weg te doen en om dan een nieuwer type machine te kopen.

Ik heb zelf ook de Mark I machines en heb laatst ook gewerkt meet een MarkII machine, maar de 30% extra kracht heb ik niet kunnen ontdekken. Als je in een hol gedeelte van het plaatwerk met een te grote pad gaat werken, dan zul je het misschien wel merken. Maar als de pad te groot word, pak ik gewoon de mini machine erbij. Zodat de pad gewoon zijn werk kan doen, zonder dat ik extra moet duwen om de gehele pad de auto te laten raken.

Dat sowieso! Ik dacht de mini maar als handige extra te kopen, maar bij auto's waar je het niet verwacht is die soms gewoon prettig op meer dan 40% van het plaatwerk!

Dit zijn ook wel de reacties waar ik naar zoek.
Een van de voornaamste redenen zou ook gewoon zijn dat ik 1 machine minder mee moest zeulen. Anderzijds is het ook wel makkelijk als de eigenaar van de machine zelf mee wil helpen!

Andere vraag: weten jullie of die extra rubberen standaard bovenop de machine los toe te voegen is? Lijkt me wel heel fijn om de huidige machine te beschermen!!
Ze zijn nog als nieuw en als echte detailer wil ik ze ook gewoon netjes houden..
 
Dat sowieso! Ik dacht de mini maar als handige extra te kopen, maar bij auto's waar je het niet verwacht is die soms gewoon prettig op meer dan 40% van het plaatwerk!
Andere vraag: weten jullie of die extra rubberen standaard bovenop de machine los toe te voegen is? Lijkt me wel heel fijn om de huidige machine te beschermen!!.
En ik gebruik die BF21 dan denk ik op 70% van een auto. De resterende delen doe ik dan of met de mini of Duetto.
Ik mis eigenlijk alleen nog zoiets als de Ibrid...
 
Het rubbertje op de Mark2 zal wel niet los te koop zijn, voor de montage zal de machine wel uit elkaar moeten en dat wil de fabrikant niet.

Hoe zachter de pad hoe meer je kan doen met de 21. Delen waar ik met een cutting pad de 15 voorgebruik, kunnen heel vaak met een finishing pad met de 21. Het is ook maar net wat je fijn vindt werken, het is geen wedstrijd, het gaat om het resultaat.

Machines leg ik nooit op de grond neer, altijd terug op de was /poetskar
 
Waarom niet een rotary naast de 15 Mark I?

Als je (veel) correctiekracht nodig en de 15 of 21 schiet tekort, dan kun je toch met de rotary aan de slag.

Daar waar ik met de Rupes 15 + blauwe pad + Rupes blauwe polijstpasta de lak niet gecorrigeerd kreeg, lukte me dat wel met de rotary en een medium combo pad en pasta.
 
  • Leuk
Reacties: tembaco
Omdat ik de Rotary ondanks vele jaren detailen nog nooit heb gebruikt.. Om de een of andere reden zie ik daar best tegen op... Misschien moet ik eens met een mede enthousiasteling mee kijken om de eerste drempel over te stappen..

De 15 is gewoon mijn machine.. Werkt heerlijk!

Neerleggen op een poetskar is natuurlijk heerlijk, maar dat is nu jet een van de dingen die ik niet heb. Ik ben veelal bezig in onze bedrijfshal en daar zou zo'n ding vooral in de weg staan helaas...
 
een ander leuke tool (wel prijzig voor een backinplate) zijn de plates van kamikaze-collection
spinnen als een malle waardoor de 15 nog krachtiger wordt
 
Onderstaande even van andere forums geplukt, het lijkt me vooral een dure accessoire wat niet wil zeggen dat het niet werkt, maar of het zoveel beter is dan een standaard machine met eventueel een washer mod...

Benefits of the Kamikaze backing plate: More torque, Smoother operation, Faster speed,Better balance

So in real life performance I've used the BP with a number of pads such as Rupes, LC and MF pads and so far so good. Impressions are the BP makes correction super smooth, the machine feels better balanced with more power and a very noticeable drop in bogging and stalling, which you can get at certain times with the standard BP. All of which are very favorable during the correction process.
 
Ik weet niet hoor... Maar ik ben nog steeds super content met mijn bf15 mark 1!
Ik voel niet echt de breng om voor de mark 2 te gaan of om aanpassingen te doen.

Als ik meer correctie nodig heb pak ik de Rotary wel.
 
  • Leuk
Reacties: Ric325i en tembaco
Dat stilvallen op holle stukken is soms wel irritant. Motorkap van mijn 156 krijg ik gewoon niet gedaan met mijn BF15 MK1. Zit echt maar een klein vouwtje in, maar is al te veel voor de BF15. Gelukkig lust de Mini 75 het wel.
 
Hier ligt de mini ook altijd naast de 15 klaar! Werkt geweldig.. Had laatst een S-klasse uit de jaren 70 en daar zaten zoveel vouwen in dat ik hem voor 50% met de mini heb gedaan!