• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichtmetalen velgen zwarte spikkels en bruine aanslag

DonManolo

Detailing rookie
5 jun 2014
12
15
38
Hallo,

Ik heb een set lichtmetalen velgen aangeschaft tweedehands en deze waren al een tijdje niet meer gekuist vrees ik. Ik heb ze aangepakt met Riwax wheel cleaner en Non-Ferro en daarna gekleid met Dolce verde. Nu voelt het al wel een stuk gladder aan maar toch voel je nog puntjes en zit ik nog met die bruine aanslag in de randen.

Moet ik een agressievere klei gebruiken? Mag ik een polish gebruiken op deze velgen? Ik heb een pakketje besteld voor de lak van de wagen met PW SSR1 en SSR2 en heb ook nog professional polish.

af8vmb.webp


1zd9kl1.webp


Alvast Bedankt!
 
vaak om het echt helemaal schoon te krijgen in dat soort krappe hoekjes is meerdere keren non-ferro nodig (vooral als ze redelijk vies zijn)
 
Ik heb afwisselend wheel cleaner en non-ferro 2 maal ieders gebruikt. Ik heb het ook goed met een borstel en washandschoen ingewreven. Ben er dan maar mee gestopt omdat ik geen verschil meer merkte na de laatste behandeling. Ik heb een half busje van ieders opgebruikt (heb ook binnenkant aangepakt, ook deze is niet helemaal schoon uiteraard). Is de velgenreiniger misschien niet krachtig genoeg? De non-ferro bleef wel paars kleuren maar merkte geen verschil.
 
Zo lang Non-Ferro paars blijft kleuren, zitten er dus nog ijzerdeeltjes op. Non-Ferro kun je nog een keer 'heractiveren' door dit na een poosje nog eens met een kwast in te werken.

Wat ik zelf een tijdje geleden bij een setje velgen heb gedaan met hardnekkig vuil:
- Foamen + wassen
- Valet Pro Bilberry
- Gyeon Iron en Iron-X (laatste beetje opgemaakt; inmiddels heb ik Non-Ferro in huis)
- Valet Pro Citrus Tar & Glue Remover (teerverwijderaar)

Het riedeltje vanaf Bilberry heb ik een paar keer gedaan. Dit heeft goed gewerkt. Het behandelen van de ijzerdeeltjes was wel het lastigst. Dat moet je soms echt een paar keer doen.
Geef het produkt ook even de tijd om zijn werk te doen. Uiteraard niet te lang wachten; het moet vooral niet indrogen.
 
Met heractiveren bedoel je dan na het inspuiten en laten inwerken? Ik heb telkens het product een 5-10 min laten inwerken alvorens met een borstel in te wrijven.

Als ik het goed begrijp moet ik dus gewoon blijven herhalen? Ik zal volgende keer wat ik nog over heb van product opmaken en moest het dan nog niet gelukt zijn denk ik dat ik iets sterkers als die Wheel Cleaner ga bestellen. Die Valet Pro Citrus Tar & Glue Remover is dat voor die bruine aanslag?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Als beginneling is het soms moeilijk om door het bos de bomen te zien! :)
 
Kan ook zijn dat die ingebrand zijn en dus nooit echt volledig weg te krijgen zijn. Ik zou zoals aangegeven nog herhalen, als je paarse reactie blijft hebben dan doet het product nog zijn werk. De situatie kan dus nog altijd beter.

Met een teerverwijderaar ga je misschien nog meer resultaat halen, dus wacht met polijsten tot je dit even hebt geprobeerd..
 
Ik heb vandaag de tijd gevonden om eens terug aan de slag te gaan aan de velgen. Ben begonnen met
-Riwax Wheel Cleaner
-Vervolgens Non-Ferro
-Laatste Valet Teerverwijderaar.

Had eerst niet zoveel resultaat, heb dan de Wheel cleaner vervangen door de Poorboys Spray & Rinse en dan zag ik meer resultaat. Heb telkens het product een 10 minuten laten werken. Heb dit 10 keer herhaald. En vervolgens de velgen met Wheel Sealant behandeld.

Binnenkant is niet helemaal proper geworden maar al een stuk beter als ervoor. Ik had geen tijd meer om verder te doen.

Alvast bedankt iedereen voor jullie goede tips!

Binnenkant velg voor behandeling
eqa4a5a7.webp



Resultaat

6azybu9u.webp
a8abe7av.webp
e2yzaze3.webp
6u8e7ysy.webp
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
 
Je bedoelt om de lijmresten te verwijderen neem ik aan? Ik zat vandaag met een deadline (moest het zoontje op tijd gaan ophalen) en heb me dan ook gefocust op het vuil er afhalen. Die lijmresten hoop ik er volgende keer af te krijgen. Is dit gewoon inspuiten met een teer en lijmverwijderaar, laten inwerken en dan proberen eraf te pulken?
 
De plakresten van het lood krijg je niet alleen weg door er sticker verwijderraar op te spuiten / deppen.
Het is een beetje foamachtige dubbelzijdige tape waardoor het niet goed doordringt naar de lijmlaag.

Probeer eerst zoveel mogelijk het foam weg te krassen (met iets plastics zodat je geen krassen in de lak maakt) en dan hou je op een gegeven moment alleen nog maar de lijmlaag over.
Dan kun je met stickerverwijderraar aan de gang. Dan kun je ook proberen de dan nog aanwezige lijmresten weg te krassen met een pinpas of zoiets.
 
Zo, is zeker een enorme vooruitgang tov hoe het in het begin eruit zag! Als lijmverwijderaar kun je heel goed WD-40 gebruiken.